  • 1. Data: 2009-01-08 16:59:02
    Temat: Radio cyfrowe
    Od: "salonowiec" <d...@p...onet.pl>

    Czy ktoś mogłby doradzić jakie radio cyfrowe? Mam na myśli przenośne
    (również na baterie), RDS (czy to jest wyświetlanie różnych rzeczy, np.
    nazwa programu?), chyba z 10 pamięci stacji, zakresy FM, MW, LW. Cena do
    300zł. Co to za maszyny np. MUSIC BOY 71 lub Panasonic RF-3700? Dziękuję za
    poradę...

  • 2. Data: 2009-01-08 17:11:20
    Temat: Re: Radio cyfrowe
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    salonowiec wrote:

> [...]
    > nazwa programu?), chyba z 10 pamięci stacji, zakresy FM, MW, LW. Cena do
    > 300zł. Co to za maszyny np. MUSIC BOY 71 lub Panasonic RF-3700? Dziękuję

    znaczy chcesz radio cyfrowe, czy normalne? Cyfrowe to DAB i/lub DRM.

    Waldek

  • 3. Data: 2009-01-08 18:47:02
    Od: __Maciek <i...@c...org>

    Thu, 8 Jan 2009 17:59:02 +0100 "salonowiec"
    <d...@p...onet.pl> napisał:

    >Czy ktoś mogłby doradzić jakie radio cyfrowe?

    Domyślam się że chodzi Ci o zwykłe, analogowe radio z cyfrową syntezą
    częstotliwości, a nie o radio cyfrowe.
    Ja mam Grundig Yacht Boy 80 i uważam że jest niezłe. RDSa nie ma.
    Odbiera stacje UKF dając bardzo dobrej jakości dźwięk (odbiera w
    stereo oczywiście, ale żeby posłuchać w stereo musisz podłączyć
    słuchawki bo głośnik ma tylko jeden). Krok strojenia na UKF - 25kHz.

    Odbiera też fale krótkie w zakresie 1,711 - 29,999MHz, krok strojenia
    1kHz, ma generator BFO do odbioru SSB i CW, ale Tobie to pewnie
    niepotrzebne.

    Wady:

    - konstruktorzy Grundiga przegapili chyba fakt że istnieją pamięci
    EEPROM - pamięć radia podtrzymywana jest przez baterie, a jak je
    wyjmiesz to jeszcze przez ok. 10min. przez kondensator. Po tym czasie
    wszystkie nastawy, zegar, kasują się. Jest to lekko upierdliwe, bo jak
    wyjmuję akumulatory do naładowania, muszę do radia podłączyć zasilacz
    żeby się nie skasowała pamięć stacji.

    - regulacja barwy dźwięku przełącznikiem low-high. W pozycji low jest
    zdecydowanie za mało tonów wysokich (za to przydaje się na KF żeby
    stłumić szumy), a w pozycji high jednak tonów wysokich jest trochę za
    dużo w porównaniu z resztą, ale można się przywyczaić.Wyraźnie brakuje
    pozycji "mid".
    Kiedyś jednak to radio rozbiorę i spróbuję pozycję mid dorobić (to
    pewnie jakieś proste przełączanie elementów RC).

    >Mam na myśli przenośne
    >(również na baterie), RDS (czy to jest wyświetlanie różnych rzeczy, np.
    >nazwa programu?)

    Masz bana w google i na wikipedii?

    http://pl.wikipedia.org/wiki/Radio_Data_System
    http://www.google.pl/search?q=RDS

    Bez RDSa można żyć...

    http://www.google.pl/search?q=Panasonic+RF-3700+opis

    --
    RUN"
    Press PLAY then any key:

  • 4. Data: 2009-01-08 19:26:54
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Waldemar Krzok pisze:

    > znaczy chcesz radio cyfrowe, czy normalne? Cyfrowe to DAB i/lub DRM.

    Hmm... Idzie w Polsce odebrać jakiekolwiek transmisje tego rodzaju?
    Jakoś nie słyszałem, żeby któryś z naszych nadawców choć
    eksperymentalnie próbował (co jest dziwne - w końcu DVB-T z oporami
    próbuje się wdrażać). Czyżby standardowe FM jednak królowało jeszcze
    całymi dekadami? :)

  • 5. Data: 2009-01-08 20:45:28
    Od: "salonowiec" <d...@p...onet.pl>

    Użytkownik "__Maciek" <i...@c...org> napisał w wiadomości

    > Domyślam się że chodzi Ci o zwykłe, analogowe radio z cyfrową syntezą
    > częstotliwości, a nie o radio cyfrowe.

    Dokładnie tak.. One w sklepach występują jako "cyfrowe"

> [...]
    > Odbiera też fale krótkie w zakresie 1,711 - 29,999MHz, krok strojenia
    > 1kHz, ma generator BFO do odbioru SSB i CW, ale Tobie to pewnie

    Zapomniałem o krótkich, bardzo przydatne...
    Dziękuję za radę, wiem co jest grane...

  • 6. Data: 2009-01-08 22:02:56
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Atlantis wrote:

> [...]
    > eksperymentalnie próbował (co jest dziwne - w końcu DVB-T z oporami
    > próbuje się wdrażać). Czyżby standardowe FM jednak królowało jeszcze

    DRM idzie odebrać "po sasiedzku". Rosjanie nadaja, Niemcy, RTL, BBC a nawet
    radio Watykan. Fajnie jest posluchac fal srednich czy krotkich w
    stereo :-).
    DAB slyszalem tylko 10 minut w Warszawie, cos testowego, ale w "drugich
    stranach mira" to duzo tego. W Wielkiej Brytanii kupisz dobry DAB za
    kilkadziesiat funtow.

    FM-Broadcast na UKFie powinien zostac wylaczony za 2-3 lata, wg umowy. Ale
    zobaczymy jak bedzie.

    Waldek

  • 7. Data: 2009-01-08 22:38:58
    Od: "d530" <d...@p...com>

    "Waldemar Krzok" <w...@z...fu-berlin.de> wrote in message

    > FM-Broadcast na UKFie powinien zostac wylaczony za 2-3 lata, wg umowy. Ale
    > zobaczymy jak bedzie.

    mógłbyś rozwinąć, jaka umowa, więcej szczegółów ?

  • 8. Data: 2009-01-08 22:46:50
    Od: "Krzysztof Kucharski" <s...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Waldemar Krzok" <w...@z...fu-berlin.de> napisał w
    wiadomości news:6snbgiF7a0mmU1@mid.uni-berlin.de...

    Witam

    Obawiam się, że pomyliłeś się:

    [...]
    > FM-Broadcast na UKFie powinien zostac wylaczony za 2-3 lata, wg umowy.
    [...]

    Odnoszę wrażenie, że nastąpiła u Ciebie zbitka faktów: koniec protekcji dla
    emisji TV analogowej + próbne emisje radiofonii cyfrowej. Póki co, emisje
    UKF FM są niezagrożone (w Najjaśniejszej RP). Nie podam dokładnej daty, ale
    "z głowy" - mniej więcej do 2025. Na szczęście ;-)

    Przy okazji parę słów tytułem wyjaśnienia: w magicznym roku 2012 (opcja
    2015) nikt nikomu nie _nakaże_ zaprzestać emisji analogowych. Zostaną one
    jedynie pozbawione ochrony i w razie powodowania przez nie zakłóceń emisji
    cyfrowych - w trybie administracyjnym można będzie nakazać obnizyć poziom
    sygnału zakłócającego aż do skutku. To znaczy do ustąpienia zakłóceń. W
    niektórych wypadkach będzie się to wiązało z wyłączeniem danego nadajnika TV
    analog.

    Pozdrawiam - Krzysztof Kucharski

  • 9. Data: 2009-01-09 10:47:34
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    d530 schrieb:
    > "Waldemar Krzok" <w...@z...fu-berlin.de> wrote in message

    > móg^(3)by? rozwin??, jaka umowa, wie^cej szczegó^(3)ów ?

    Zaleceniem EU transmisje analogowe FM powinny być wyłączone do końca
    2012 roku. Większość krajów będzie jednak nadawać dłużej, szczególnie,
    że dotychczasowy standard (DAB, MPEG1, Layer2) nie jest jednak zbyt
    dobry. Nowa wersja DAB+ już też coprawda jest, ale odbiorników trochę
    mało. Oprócz tego mamy jeszcze pół tuzina innych standartów, które też
    mogą się jeszcze rozpanoszyć (DVB-H, DRM+, DMB, IBOC w wariantach, WLAN,
    WiMAX, UMTS)

    Waldek

  • 10. Data: 2009-01-09 11:39:08
    Od: "Krzysztof Kucharski" <s...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Waldemar Krzok" <w...@z...fu-berlin.de> napisał w
    wiadomości news:6soo4nF7fgbtU1@mid.uni-berlin.de...

    Witam

    [...]
    > Zaleceniem EU transmisje analogowe FM powinny być wyłączone do końca 2012
    > roku.
    [...]

    Czy mogę prosić o jakieś szczegóły, może link?

    Pozdrawiam - Krzysztof Kucharski