  • 1. Data: 2009-08-21 18:12:33
    Temat: Raw i raw
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    W oczekiwaniu na jakiś w końcu deszcz potestowałem sobie jeszcze kilka
    wołarek rawów i podzielę się wnioskiem. Otóż warto czasem poszukać
    czegoś niekomercyjnego, bo np. rawy z ep1 w acr czy Olympus Studio
    zostaną nieco obgryzione (mniejszy problem), ale też wesoło rozciągnięte
    do geometrii idealnej, co pozbawi ich nieco ostrości (większy problem).
    A nie zawsze potrzeba korekcji beczki, właściwie najczęściej jej nie
    potrzeba.
    Na obrazku mam lewy górny róg kadru z najszerszego kąta (najtrudniejszy
    przypadek - stąd taka marna jakość) resajzowanego do 6Mpx, po kolei z
    dcraw, acr i oryginalnego jpg wprost z aparatu na ustawieniach domyślnych:
    http://www.cyfrowka.neostrada.pl/ep1/ostrosc.jpg
    Na tych z korekcją dość że mamy spore zawężenie kąta (ukradło około 60
    pikseli), to jeszcze spadek ostrości. Niestety, nie da się tego
    wyłączyć, przynajmniej w acr.
    W różnych modelach aparatów zachodzi to zjawisko z różnym skutkiem, a
    będzie się pogłębiać, ponieważ takie są trendy.

    I gratis porada przy resajzowaniu i ostrzeniu niskopromieniowym zdjęć
    robionych różnymi kitami dającymi delikatną, ale obecną wszędzie ac,
    gdzie mamy elementy typu ''antena na tle nieba'' - obowiązkowo przed
    wyostrzeniem przed przeskalowaniem zapuszczamy redukcję szumu z
    parametrami 10/100/50/0. Dzięki temu anteny i wszelkie druty nie będą
    postrzępione.

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl

  • 2. Data: 2009-08-21 18:23:25
    Temat: Re: Raw i raw
    Od: Jakub Jewuła <b...@s...com.pl>

> [...]
    > przypadek - stąd taka marna jakość) resajzowanego do 6Mpx, po kolei z
    > dcraw, acr i oryginalnego jpg wprost z aparatu na ustawieniach domyślnych:

    Ktora wersja to ta dobrej jakosci bo nie daje rady zgadnac ;)

    Janko, moze mozesz jescze TO zwrocic? :)

  • 3. Data: 2009-08-21 18:29:30
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    Jakub Jewuła pisze:

    > Ktora wersja to ta dobrej jakosci bo nie daje rady zgadnac ;)

    Pytanie powinno brzmieć: która jest najmniej kiepskiej jakości :)

    > Janko, moze mozesz jescze TO zwrocic? :)

    Niestety, nie ma alternatywy. Tzn. jeszcze nie ma, ma być w październiku
    (nowy mały panas).
    Poza tym... nie jest tak źle, tylko motyw trzeba znaleźć mniej wredny:
    http://www.ckmedia.pl/~jankomuzykant/temp/ep1/4.jpg
    http://www.ckmedia.pl/~jankomuzykant/temp/ep1/5.jpg
    http://www.ckmedia.pl/~jankomuzykant/temp/ep1/1.jpg

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl
    /dojrzałość to czas, gdy już wszystko człowiekowi wisi i to jest fajny czas/

  • 4. Data: 2009-08-21 19:37:41
    Od: Andrzej Libiszewski <a...@g...USUNTO.pl>

    Janko Muzykant pisze:
> [...]
    > do geometrii idealnej, co pozbawi ich nieco ostrości (większy problem).
    > A nie zawsze potrzeba korekcji beczki, właściwie najczęściej jej nie

    Może ja czegoś nie wiem, ale w Olympus Studio to korekcję zniekształceń
    należy chyba włączyć ręcznie? Przynajmniej rawy z E-520 nie są domyślnie
    korygowane.

    --
    | Andrzej Libiszewski, JID: andrea/at/jabster.pl, GG: 5289118 |
    | Computers don't make errors - What they do, they do on purpose. |

  • 5. Data: 2009-08-21 19:47:36
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    Andrzej Libiszewski pisze:
    > Może ja czegoś nie wiem, ale w Olympus Studio to korekcję zniekształceń
    > należy chyba włączyć ręcznie? Przynajmniej rawy z E-520 nie są domyślnie
    > korygowane.

    Może, nie pamiętam. W acr nie da się.

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl
    /nie każdy cieć to cieć, nie każdy prezydent to prezydent.../

  • 6. Data: 2009-08-21 19:54:44
    Od: Andrzej Libiszewski <a...@g...USUNTO.pl>

    Janko Muzykant pisze:

    > Może, nie pamiętam. W acr nie da się.

    I znów: ACR dla rawów z E-520 nie dokonuje automatycznej korekcji.

  • 7. Data: 2009-08-24 11:28:23
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Janko Muzykant" <j...@w...pl> napisał w
    wiadomości news:h6mo2o$27n$1@news.wp.pl...
> [...]
    > (najtrudniejszy przypadek - stąd taka marna jakość) resajzowanego
    > do 6Mpx, po kolei z dcraw, acr i oryginalnego jpg wprost z

    A swoja droga - czy mi sie wydaje czy ostrosc jpg ucierpiala
    bardziej niz by to z jakiejs prostej korekcji powinno wychodzic ?

    To to samo zdjecie czy dwa rozne ?

    Czy przy zestawianiu wyjsciowego wyniku postarales sie zeby jpg
    trafil z powrotem w matryce 8x8 ?

    J.

  • 8. Data: 2009-08-24 15:43:30
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    J.F. pisze:
    > A swoja droga - czy mi sie wydaje czy ostrosc jpg ucierpiala bardziej
    > niz by to z jakiejs prostej korekcji powinno wychodzic ?

    Tak ma jotpeg. Można oczywiście podkręcić ostrość, ale to mało subtelne.

    > To to samo zdjecie czy dwa rozne ?

    To samo trzy razy ''wołane''.

    > Czy przy zestawianiu wyjsciowego wyniku postarales sie zeby jpg trafil z
    > powrotem w matryce 8x8 ?

    Nie patrzyłem na to, ale przy tej wadze pliku ma to niewielkie znaczenie.

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl
    /...i żeby każdy miał lizaka i watę z cukru bym chciał!/

  • 9. Data: 2009-08-24 19:46:26
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 24 Aug 2009 17:43:30 +0200, Janko Muzykant wrote:

    >Tak ma jotpeg. Można oczywiście podkręcić ostrość, ale to mało subtelne.

    No ale swoj przyklad tez upubliczniles w jpg.
    To wina tego konkretnego algorytmu konwersji.

    >Nie patrzyłem na to, ale przy tej wadze pliku ma to niewielkie znaczenie.

    IMHO ma jednak znaczenie.

    J.

  • 10. Data: 2009-08-24 20:16:03
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    J.F. pisze:

    > No ale swoj przyklad tez upubliczniles w jpg.
    > To wina tego konkretnego algorytmu konwersji.

    Sorry, ale bez jaj - to najniższej kompresji jpg z irfanview, po
    zróżnicowaniu z oryginałem praktycznie nic nie zostaje.

    > IMHO ma jednak znaczenie.

    Ja tam lubię sobie sprawdzać dziwne teorie więc popatrzmy na to praktycznie:
    Oryginał bez kompresji stratnej:
    http://www.ckmedia.pl/~jankomuzykant/temp/roznice/or
    yginal.png
    jpg:
    http://www.ckmedia.pl/~jankomuzykant/temp/roznice/jp
    g.jpg
    różnica obu bitmap:
    http://www.ckmedia.pl/~jankomuzykant/temp/roznice/ro
    znica.png
    Jedyne, czego można się tam dopatrzyć to różnica pochodząca od zmian
    chromatycznych między niebem, a dachem. Na ostrość szczegółów nie ma to
    żadnego znaczenia jak również na niecałkowitą wielokrotność ośmiu
    (sprawdziłem przycinając oryginał o jeden i siedem pikseli i porównałem
    z jego zapisanym jpg - wyszło to samo, co w przykładzie wyżej).
    Oczywiście przy niższym stopniu kompresji byłaby różnica.

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl
    /siedzę tu sobie garbaty i chudy, choć z brzuchem i odgrzaną pizzę zażeram/