  • From: Piotr Gałka <p...@C...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: 230V i transoptor
    Date: Fri, 24 Apr 2009 09:11:09 +0200

    Użytkownik "Nickelodeon" <N...@...b> napisał w wiadomości
    news:gsqp4a$s82$1@opal.futuro.pl...
    > Jest sobie transoptor LTV814 - ma 2 diody świecące antyrównolegle, pewnie
    > z myślą o prądzie zmiennym.
    >
    > Chcę tym zrobić detektor zera sieci w następujący sposób
    >
    > L1(faza sieci) ---- 220n/400V ---- 2kohm/2W ---- transoptor ------------ N
    > (neutralny sieci)
    >
    > Czym to dobezpieczyć żeby przypadkowe wzrosty napięcia, przepięcia,
    > włączania na szczycie sinusoidy nie spaliły mi ledów w transoptorze? Jest
    > szansa, że to padnie ?
    Zacznę od tego, że nigdy nie miałem nic do czynienia z podłączaniem się
    bezpośrednio do sieci.
    Przyjmijmy impuls Surge 1kV/2ohm/50us (tak przyjmują normy line-line).
    Obliczenia są przybliżone.
    Rezystor 2k jest na tyle duży, że 1kV (+ to co na nim normalnie) nie powinno
    spowodować przeskoku iskry między jego końcówkami.
    1kV/2k = 0,5A (myślę, że diody w transoptorze wytrzymają impuls 0,5A/50us).
    0,5A*50us/220n=114V - o tyle zmieni się napięcie na 220n w czasie tego
    impulsu.
    Nie chce mi się liczyć jakie jest szczytowe napięcie na 220n w czasie
    normalnej pracy, góra 325V (szczytowe 230V).
    325V+114V=439V.
    Jakby dokładnie policzyć to może wyjdzie poniżej 400V.
    Może w danych kondensatora jest, że wytrzymuje chwilowe przepięcia o ileś %.

    A tak przy okazji Z(220n/50Hz)=14kohm.
    Diody będą "widziały" prąd w tym układzie, a prąd będzie przesunięty w fazie
    względem napięcia tak jak przekątna w prostokącie o bokach 2k i 14k.
    Układ do którego te impulsy będą trafiały musi to uwzględnić.
    P.G.
    Tyle powinien wytrzymać kondensator