  • 1. Data: 2009-04-23 22:12:33
    Temat: 230V i transoptor
    Od: "Nickelodeon" <N...@...b>

    Jest sobie transoptor LTV814 - ma 2 diody świecące antyrównolegle, pewnie z
    myślą o prądzie zmiennym.

    Chcę tym zrobić detektor zera sieci w następujący sposób

    L1(faza sieci) ---- 220n/400V ---- 2kohm/2W ---- transoptor ------------ N
    (neutralny sieci)

    Czym to dobezpieczyć żeby przypadkowe wzrosty napięcia, przepięcia,
    włączania na szczycie sinusoidy nie spaliły mi ledów w transoptorze? Jest
    szansa, że to padnie ?

  • 2. Data: 2009-04-24 07:11:09
    Temat: Re: 230V i transoptor
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "Nickelodeon" <N...@...b> napisał w wiadomości
> [...]
    >
    > Czym to dobezpieczyć żeby przypadkowe wzrosty napięcia, przepięcia,
    > włączania na szczycie sinusoidy nie spaliły mi ledów w transoptorze? Jest
    Zacznę od tego, że nigdy nie miałem nic do czynienia z podłączaniem się
    bezpośrednio do sieci.
    Przyjmijmy impuls Surge 1kV/2ohm/50us (tak przyjmują normy line-line).
    Obliczenia są przybliżone.
    Rezystor 2k jest na tyle duży, że 1kV (+ to co na nim normalnie) nie powinno
    spowodować przeskoku iskry między jego końcówkami.
    1kV/2k = 0,5A (myślę, że diody w transoptorze wytrzymają impuls 0,5A/50us).
    0,5A*50us/220n=114V - o tyle zmieni się napięcie na 220n w czasie tego
    impulsu.
    Nie chce mi się liczyć jakie jest szczytowe napięcie na 220n w czasie
    normalnej pracy, góra 325V (szczytowe 230V).
    325V+114V=439V.
    Jakby dokładnie policzyć to może wyjdzie poniżej 400V.
    Może w danych kondensatora jest, że wytrzymuje chwilowe przepięcia o ileś %.

    A tak przy okazji Z(220n/50Hz)=14kohm.
    Diody będą "widziały" prąd w tym układzie, a prąd będzie przesunięty w fazie
    względem napięcia tak jak przekątna w prostokącie o bokach 2k i 14k.
    Układ do którego te impulsy będą trafiały musi to uwzględnić.
    P.G.
    Tyle powinien wytrzymać kondensator

  • 3. Data: 2009-04-24 07:30:21
    Od: "henry1" <h...@i...pl>

> [...]
    >
    > Czym to dobezpieczyć żeby przypadkowe wzrosty napięcia, przepięcia,
    > włączania na szczycie sinusoidy nie spaliły mi ledów w transoptorze? Jest

    Weż jakiś mały transformatorek z 230 V na jakieś niskie napiecie i będziesz
    miał bezpiecznie np Breve z serii TEZ 0,5 VA pewnie zajmie tyle samo
    miejsca co
    kondensator i rezystor .

    Pzdr

  • 4. Data: 2009-04-24 09:03:45
    Od: Konop <k...@g...pl>

    Nickelodeon pisze:
> [...]
    >
    > Czym to dobezpieczyć żeby przypadkowe wzrosty napięcia, przepięcia,
    > włączania na szczycie sinusoidy nie spaliły mi ledów w transoptorze? Jest

    Jak chcesz dobezpieczyć, to zrób tam mały stabilizator na zenerze na
    przykład ;)... Czyli dajesz C i R w szereguy, a za R dajesz równolegle
    dwa obwody:
    1) zener
    2) R + LED

    Pamiętaj tylko tyle, że taki obwód przesuwa fazę!! Więc impulsy z
    transoptora nie będą się pojawiać w momencie przejścia przez zero!
    Podobnie proponowany przez kogoś transformator!!

  • 5. Data: 2009-04-24 11:49:17
    Od: "Nickelodeon" <N...@...b>

    "Konop" <k...@g...pl> wrote in message

    > Jak chcesz dobezpieczyć, to zrób tam mały stabilizator na zenerze na
    > przykład ;)... Czyli dajesz C i R w szereguy, a za R dajesz równolegle dwa
    > obwody:
    > 1) zener

    Na jakie napięcie ?

    > 2) R + LED

    Ten LED to nie ten w transoptorze ?
    Jaka wartość R ?

    > Pamiętaj tylko tyle, że taki obwód przesuwa fazę!! Więc impulsy z
    > transoptora nie będą się pojawiać w momencie przejścia przez zero!
    > Podobnie proponowany przez kogoś transformator!!

    Tak wiadomo, prockiem przeliczę. Najpierw zrobię test co ile są impulsy,
    żeby względnie oszacować częstotliwość, a później w następnym okresie użyję.

  • 6. Data: 2009-04-24 12:56:19
    Od: "Nickelodeon" <N...@...b>

    "Piotr Gałka" <p...@C...pl> wrote in message

> [...]
    > Jakby dokładnie policzyć to może wyjdzie poniżej 400V.
    > Może w danych kondensatora jest, że wytrzymuje chwilowe przepięcia o ileś

    Tak: 1.75 razy znamionowe przez 10 sekund
    http://download.maritex.com.pl/pdfs/pa/mks.pdf
    Nie sprzedają z półki nic na 630V

    > A tak przy okazji Z(220n/50Hz)=14kohm.

    Tak, już to liczyłem wcześniej i nawet mierzyłem ile rzeczywistego prądu
    płynie = 15.5mA w prototypie.

    > Tyle powinien wytrzymać kondensator

    Tak ale chodzi o zdroworozsądkową awaryjność po włączeniu do sieci 230V. To,
    że sobie liczymy dla 1kV nie znaczy, że tam nie będzie więcej i nie chodzi
    mi o ochronę samych ledów ale generalnie o to żeby się żaden z elementów nie
    popsuł w szeregu.
    Może dać warystorek? Tylko gdzie i na jakie napięcie? Nie chcę, żeby
    warystor się zapalił żywym ogniem jeśli kondensator dostanie zwarcia.
    Co proponujesz?

  • 7. Data: 2009-04-24 12:56:29
    Od: "Nickelodeon" <N...@...b>

  • 8. Data: 2009-04-24 12:58:26
    Od: "entroper" <e...@C...spamerom.poczta.onet.pl>

> [...]

    > Czym to dobezpieczyć żeby przypadkowe wzrosty napięcia, przepięcia,
    > włączania na szczycie sinusoidy nie spaliły mi ledów w transoptorze? Jest

    Im więcej napięcia odłożysz na kondensatorze w czasie pracy, tym większe
    przepięcia trafią na rezystor (można spokojnie założyć, że napięcie na
    kondensatorze się nie zmieni). Generalnie im większa rezystancja tym
    mniejsza potrzeba jakiegokolwiek zabezpieczania.
    Oczywiście, tak jak wszyscy dodam, że pozostaje jeszcze kwestia przesunięcia
    fazowego :)

    e.

  • 9. Data: 2009-04-24 13:08:27
    Od: "Nickelodeon" <N...@...b>

    "entroper" <e...@C...spamerom.poczta.onet.pl> wrote in message
> [...]
    > mniejsza potrzeba jakiegokolwiek zabezpieczania.
    > Oczywiście, tak jak wszyscy dodam, że pozostaje jeszcze kwestia

    Mnie to nie jest potrzebne do sterowania triakiem i dużymi mocami ale
    bardziej do pomiarów więc przesunięcie nie jest aż tak istotne. Bardziej się
    martwię czy po roku nie zacznie coś się psuć. Może te 220n to za dużo jak na
    ledy antyrównoległe w transoptorze? Może dać 100n/400 ?
    Chcę dac kondensator ze względu na ciepło.

  • 10. Data: 2009-04-24 14:20:02
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

> [...]
    > Może dać warystorek? Tylko gdzie i na jakie napięcie? Nie chcę, żeby
    > warystor się zapalił żywym ogniem jeśli kondensator dostanie zwarcia.

    Przypuszczam, że Twojemu układowi nic się nie stanie.
    Warystor działa mniej więcej jak dwukierunkowa dioda Zenera. Nie włącza się
    go w szereg więc zwarcie kondensatora nie jest dla niego groźne.
    On jest groźny sam dla siebie. Każde przepięcie go 'zużywa", aż po pewnym
    czasie któreś może go zniszczyć (robi się w nim zwarcie).
    Dlatego norma bezpieczeństwa sprzętu informatycznego wymaga, aby w szereg z
    każdym warystorem był bezpiecznik.
    P.G.