    From: "entroper" <e...@C...spamerom.poczta.onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: 230V i transoptor
    Date: Fri, 24 Apr 2009 14:58:26 +0200

    Użytkownik "Nickelodeon" <N...@...b> napisał w wiadomości
    news:gsqp4a$s82$1@opal.futuro.pl...

    > Chcę tym zrobić detektor zera sieci w następujący sposób
    >
    > L1(faza sieci) ---- 220n/400V ---- 2kohm/2W ---- transoptor ------------ N
    > (neutralny sieci)
    >
    > Czym to dobezpieczyć żeby przypadkowe wzrosty napięcia, przepięcia,
    > włączania na szczycie sinusoidy nie spaliły mi ledów w transoptorze? Jest
    > szansa, że to padnie ?

    Im więcej napięcia odłożysz na kondensatorze w czasie pracy, tym większe
    przepięcia trafią na rezystor (można spokojnie założyć, że napięcie na
    kondensatorze się nie zmieni). Generalnie im większa rezystancja tym
    mniejsza potrzeba jakiegokolwiek zabezpieczania.
    Oczywiście, tak jak wszyscy dodam, że pozostaje jeszcze kwestia przesunięcia
    fazowego :)

    e.