  • 11. Data: 2010-07-04 20:13:02
    Temat: Re: Ada 95 - darmowa ksi żka po polsku
    Od: Maciej Sobczak <s...@g...com>

    On 3 Lip, 18:02, A.L. <l...@a...com> wrote:

    > Dobra, to ja juz o tym pisalem: na pewnym neizlym amerykanskim
    > uniwersytecie nauczalem

    Znamy, znamy. Pisałeś kilka razy - i podobnie jak z lemowym
    Chińczykiem nic z tego nie wynika w kontekście tego wątku.

    > Ada ejst fascynujaca, ale jest SUPER niszowa

    No właśnie - znowu kiepski argument.
    Bo co to znaczy "niszowa"?

    Dla mnie niszowy jest język do programowania maszyn tkackich, bo
    nadaje się tylko do tych maszyn tkackich. Niszowy jest też język do
    programowania tokarek numerycznych, bo nadaje się tylko do tych
    tokarek. Itd.

    Natomiast Ada nie jest "do czegoś", więc nie ma jak być niszowa.
    Zrobiono w tym zarówno portal internetowy dla fotografów, jak i
    program wspomagający muzyków, parę enterprajsowych systemów dla banków
    albo urzędów, IDE, system filtrujący spam, jakieś systemy do obsługi
    stacji telewizyjnych, itd.
    Biorąc pod uwagę istniejące projekty, rozpiętość tematyczna Ady jest
    większa, niż Javy i C# razem wziętych. Co to znaczy w takim razie
    "niszowy język"?

    A może chodzi o dostępność na różnych platformach? Znowu pudło, bo Ada
    ma implementacje na większą liczbę platform, niż Java. Od 8-bitowego
    AVR w górę, a wiodący kompilator jest dostępny za friko na wszystkie
    mainstreamowe platformy desktopowo-serwerowe. Co to znaczy w takim
    razie "niszowy język"?

    A może chodzi o dostępność materiałów? Znowu pudło, bo literatury do
    Ady jest więcej, niż do Haskella, Erlanga i Skali razem.

    A może w końcu chodzi o to, że mało ludzi to zna?
    No, może i mało, chociaż ktoś twierdził, że tylko 1% programistów Ady
    się upublicznia, reszta działa w mniejszym lub większym ukryciu ze
    względu na projekty, które robią. Powiedzmy jednak, że to spekulacja i
    przyjmijmy, że faktycznie bardzo mało ludzi zna Adę.

    Ale jaki to ma związek z czyjąkolwiek decyzją, czy się tego warto
    uczyć?
    Albo jaki ma związek z czyjąkolwiek decyzją, czy warto tego użyć w
    swoim projekcie?

    Tak więc Twoja historia jest dobra na anegdotę, ale wpływ na cokolwiek
    ma epsilonowy.

  • 12. Data: 2010-07-05 06:20:31
    Od: Maciej Pilichowski <P...@g...com>

    On Sun, 4 Jul 2010 13:13:02 -0700 (PDT), Maciej Sobczak
    <s...@g...com> wrote:

    >No wła?nie - znowu kiepski argument.
    >Bo co to znaczy "niszowa"?

    Przejrzyj oferty pracy.

    milego dnia zycze, hej
    --
    Moja wyprzedaz wszystkiego: ksiazki, plyty, filmy.
    http://www.garaz.pol.pl/

  • 13. Data: 2010-07-05 06:22:01
    Temat: Re: Ada 95 - darmowa ksišżka po polsku
    Od: Maciej Pilichowski <P...@g...com>

    On Sat, 03 Jul 2010 11:02:30 -0500, A.L. <l...@a...com> wrote:

    >Dobra, to ja juz o tym pisalem: na pewnym neizlym amerykanskim
    >uniwersytecie nauczalem Real Time Programming poslugijac sie ejzykiem
    >Ada.
    > -- CUT --

    Jeden z lepszych tekstow jakie od dluzszego czasu (dlugie czasu?)
    czytalem na Usenecie. Dzieki bardzo.

    Taki orzezwiajaco-zimny prysznic jest przydatny, bo dot. nie tylko
    Ady.

    milego dnia, hej

  • 14. Data: 2010-07-05 07:57:15
    Od: Maciej Sobczak <s...@g...com>

    On 5 Lip, 08:20, Maciej Pilichowski
    <P...@g...com> wrote:

    > Przejrzyj oferty pracy.

    Niżej, najpierw pytanie z kategorii ambicjonalnych: czy przeglądanie
    ofert pracy jest jedynym możlwym sposobem wykorzystywania swoich
    umiejętności zawodowych?

    Pytanie pomocnicze: Czy szef nigdy nie powiedział "Maciej, zrób ten
    projekt zgodnie z własną wiedzą i wybierz technologię według własnego
    uznania"? Po czym poznać, że osiąga się limit możliwości rozwoju
    zawodowego?

    http://people.cs.kuleuven.be/~dirk.craeynest/ada-bel
    gium/jobs/

    Dobry jest paragraf "Often heard" na tej stronie.
    Oferty pracy w Adzie są też publikowane w Ada User Journal.

    Pamiętaj też, że ilość ofert pracy to jedna liczba, która nie ma
    znaczenia dopóki się jej nie złoży z ilością kandydatów na rynku
    pracy. Spróbuj posługiwać się *stosunkiem* tych liczb. Co ciekawe, z
    tym stosunkiem jest też związana rotacja pracowników albo inaczej
    płynność rynku albo inaczej średni czas pracy w firmie albo jeszcze
    inaczej: stabilność zatrudnienia. Dotyczy to każdego języka.

  • 15. Data: 2010-07-05 12:17:50
    Temat: Re: Ada 95 - darmowa ksi??ka po polsku
    Od: Adam Przybyla <a...@r...pl>

    A.L. <l...@a...com> wrote:

    > Bardzo lubie Ade, ale... To chyba z Lema: "Chinczyk Fu uczyl sie u
    > Chinczyka Czu sztuki zabijania smokow. Pzrez 50 lat. Gdy wreszczie
    > dostal dyplom, postanowil sprawdzic swe umiejetnosci. Niestety,
    > nigdzie nie mogl znalezc smoka"
    ... poszukajcie a znajdziecie, w firmach zwiazanych
    z technologiami satelitarnymi/wojskiem na spokojnie znajda tego ... "smoka";-)
    Z powazaniem
    Adam Przybyla

  • 16. Data: 2010-07-05 16:55:27
    Od: A.L. <l...@a...com>

    On Mon, 5 Jul 2010 12:17:50 +0000 (UTC), Adam Przybyla
    <a...@r...pl> wrote:

    > ... poszukajcie a znajdziecie, w firmach zwiazanych
    >z technologiami satelitarnymi/wojskiem na spokojnie znajda tego ... "smoka";-)
    >Z powazaniem
    > Adam Przybyla

    A czy ja mowie ze nie? Sam nauczalem Ady w firmie ****** (nei moge
    podac nazwy bo podpisalem odpowiedni dokument), przy czym ze wzgledu
    na to ze moj ojciec nie byl urodzonym Amerykaninem nie moglem nawet
    przekroczyc bramy tej firmy. nauczanie odbywalo sie poza firma.

    Poniewaz piszemy po poslku, to uscisle: Oczywiscie, w Polsce mozna
    nauczyc sie Ady. Mozna miec z tego pryjemnosc. Ale nie bedzie sie z
    tego mialo pieneidzy.

    A.L.

  • 17. Data: 2010-07-05 17:02:25
    Od: A.L. <l...@a...com>

    <s...@g...com> wrote:

> [...]
    >nadaje się tylko do tych maszyn tkackich. Niszowy jest też język do
    >programowania tokarek numerycznych, bo nadaje się tylko do tych

    Dla mnie niszowy jest jezyk jezeli uzywa go dostatecznie mala ilosc
    programistow do dostatecznie malej ilosci projektow, a zalety tego
    jezyka czyniace go trudnym w uzyciu nei sprawdzaja sie w wiekscosci
    aplikacji. Gdzie stosowane sa inne jezyki.

> [...]
    >program wspomagający muzyków, parę enterprajsowych systemów dla banków
    >albo urzędów, IDE, system filtrujący spam, jakieś systemy do obsługi

    No to co? A ile jest tych projektow w porownaniu z projektami w Javie?

    >Biorąc pod uwagę istniejące projekty, rozpiętość tematyczna Ady jest
    >większa, niż Javy i C# razem wziętych. Co to znaczy w takim razie
    >"niszowy język"?

    Powyzej podalem definicje.

> [...]
    >AVR w górę, a wiodący kompilator jest dostępny za friko na wszystkie
    >mainstreamowe platformy desktopowo-serwerowe. Co to znaczy w takim

    Powyzej podalem definicje. Doatakowo, Ada nei bedzie "niszowa" jak
    bedzie miala takie wsparcei jak ma Java. Kiedy bedzie AdaEE,
    odpowiednij JavaEE i prodobnych? Jakos nei widac.

    Poza tym tak idrobiazg: ogolnie dostepne kompilatory Ady kompiluja do
    GCC. Dosyc prymitywne programiki kompiluja sie wiele godzin, nad
    dodatek mam takie sobie zaufanie do publicznego kompilatora GNAT. Czy
    Kolega gdzies widzial darmowy certyfikowany GNAT?

    >Ale jaki to ma związek z czyjąkolwiek decyzją, czy się tego warto
    >uczyć?

    Alez mi nic do tego. To jest osobista decyzja Pana KAzia.

    >Albo jaki ma związek z czyjąkolwiek decyzją, czy warto tego użyć w
    >swoim projekcie?

    WW "moim projekcie"?... No, jak ktos jest hobbysta-amatorem to moze
    uzywac czego chce. ja nei jestem hobbysta-amatorem a pracuje w
    prezmysle. I tutaj programista nei decyduje w czym bedzie programowal.
    Za niego decyduja.

    A.L.

  • 18. Data: 2010-07-05 17:16:13
    Od: A.L. <l...@a...com>

    On Mon, 5 Jul 2010 00:57:15 -0700 (PDT), Maciej Sobczak
    <s...@g...com> wrote:

    >Niżej, najpierw pytanie z kategorii ambicjonalnych: czy przeglądanie
    >ofert pracy jest jedynym możlwym sposobem wykorzystywania swoich
    >umiejętności zawodowych?

    Nie. Mozna meic hobby.

> [...]
    >projekt zgodnie z własną wiedzą i wybierz technologię według własnego
    >uznania"? Po czym poznać, że osiąga się limit możliwości rozwoju

    Tak. Na Kolku Mlodych Informatykow w Palacu Mlodziezy w Warszawie.

    >http://people.cs.kuleuven.be/~dirk.craeynest/ada-be
    lgium/jobs/

    >Dobry jest paragraf "Often heard" na tej stronie.
    >Oferty pracy w Adzie są też publikowane w Ada User Journal.

    Podonmie jak na comp.lang.lisp panuje powszechna radosc bo w tym roku
    byla jedna oferta dla osoby znajacej LISP.

> [...]
    >płynność rynku albo inaczej średni czas pracy w firmie albo jeszcze
    >inaczej: stabilność zatrudnienia. Dotyczy to każdego języka.

    Bardzo slusznie. Ale w ciagio calego mego profesjonalnego zywota, i
    calej milosci do Ady nei widzialem ani jednego ogloszenia o prace
    gdzie wymagano Ady (Haskela, ML, Lispu, Prologu). A przemysl bedzie
    uzywal dowolnego jezyka tak dlugo jak sie on bedzie nazywal Java albo
    C/C++

    A.L.

    P.S. Mnei sie udalo przekonac firme do uzycia Prologu. Ale to byla
    decyzja biznesowa, a nie tachniczna. Co wiecej, nie byla to decyzja
    oparta o argumenty ze "Prolog jest lepszy niz". Do rozwiazania
    problemu potzrebne byly pewne biblioteki ktorych nei bylo w Javie, w
    C/C++ byly ale w stanei szczatkowym i koszmarnie drogie (duza 5
    cyfrowa liczba) i duzym "runtime fee". Prolog (w szczegolnosci jedna z
    implementacji) te biblioteki miala i to dobrej jakosci i tanie. Tym
    niemniej, Prolog w srodowiski Javy jest jak czyrak na dupie.

    Biznes moze zastosowac jezyk X czy Y jezeli sa z tego powdu korzysci
    biznesowe kompensujace straty biznesowe zwiazane z jeszcze jednym
    jezykiem. Nie bedzie dopuszczal do uzywaniadodatkowych jezykow z
    przyczyn estetycznych, i ze wzgledow czysto biznesowych bedzie unikal
    wprowadzania nowych jezykow w ogole.

    I jezszcze raz: w biznesie (takim gdzie napd projektem pracuje
    kolkanascie - kilkadziesiat osob) programista nei decyduje o jezyku.

    I jeszcze raz z praktyki: Pzrez pewien czas parcowalem jako konsultant
    i mialem zrobic pewna aplikacje. Poniewaz w umowie nie bylo nic o
    jezyku, napisalem ja w jezyku Eiffel. Zleceniodawca nie chcial pracy
    przyjac, motywujac ze nikt w jego firmie Eiffla nei zna. Sprawa
    zaostala podana do sadu i zalatwiona polubownie: przepisalem na
    VisualBaici bez dodatkowej oplaty.

  • 19. Data: 2010-07-05 21:34:06
    Od: Maciej Sobczak <s...@g...com>

    On 5 Lip, 19:02, A.L. <l...@a...com> wrote:

    > Dla mnie niszowy jest jezyk jezeli uzywa go dostatecznie mala ilosc
    > programistow do dostatecznie malej ilosci projektow,

    Czyli argument statystyczny. OK, to też jest jakiś argument.

    > No to co? A ile jest tych projektow w porownaniu z projektami w Javie?

    Mało. No i? Dobrej muzyki też jest mało w porównaniu do kiepskiej. Co
    dalej z tą wiedzą zrobić?

    > Doatakowo, Ada nei bedzie "niszowa" jak
    > bedzie miala takie wsparcei jak ma Java. Kiedy bedzie AdaEE,
    > odpowiednij JavaEE i prodobnych? Jakos nei widac.

    Ja widzę, że społeczność Javowa się od EE odwraca. Po co duplikować
    niepewne rozwiązania?

    > Poza tym tak idrobiazg: ogolnie dostepne kompilatory Ady kompiluja do
    > GCC.

    ?

    Co to znaczy "kompilują do GCC"?
    GNAT jest częścią rodziny GCC, tak jak g++. Ale żeby "kompilować do
    GCC"?

    > Dosyc prymitywne programiki kompiluja sie wiele godzin,

    Pudło. Albo podaj definicję "dosyć prymitywnego programiku".

    > nad
    > dodatek mam takie sobie zaufanie do publicznego kompilatora GNAT.

    Z powodu?

    > Czy
    > Kolega gdzies widzial darmowy certyfikowany GNAT?

    Biorąc pod uwagę, że nigdy nie widziałem certyfikowanego kompilatora
    Javy (ani darmowego ani płatnego), pytanie o darmowy certyfikowany
    GNAT jest wymaganiem z czapki.
    Niby dlaczego ktoś miałby taki kompilator udostępniać za darmo?

    Może odrobina informacji: kompilator jest certyfikowany wtedy, gdy
    razem z nim dostępna jest dokumentacja, która stanowi materiał dla
    certyfikacji. Nie certyfikuje się samego produktu w izolacji, do tego
    wymagana jest duża ilość wspierającej dokumentacji, która jest
    odpowiednia dla danego certyfiaktu (a są różne).
    Czyli darmowy GNAT może być identyczny z "certyfikowanym" GNATem.
    Różni się tym, że systemu działającego z run-time'm z darmowego
    kompilatora nikt nie będzie certyfikował właśnie z braku dokumentacji,
    która jest do tego wymagana.

    > Alez mi nic do tego. To jest osobista decyzja Pana KAzia.

    Ależ ja właśnie o tym. Wszystkie argumenty, które podałeś, są natury
    statystycznej i nie mają kompletnie żadnego wpływu na osobiste decyzje
    programistów - o ile mogą takie decyzje podejmować.

    To trochę biednie, nie?

  • 20. Data: 2010-07-06 05:22:09
    Od: Maciej Pilichowski <P...@g...com>

    On Mon, 5 Jul 2010 14:34:06 -0700 (PDT), Maciej Sobczak
    <s...@g...com> wrote:

    >Ależ ja wła?nie o tym. Wszystkie argumenty, które podałe?, s? natury
    >statystycznej i nie maj? kompletnie żadnego wpływu na osobiste decyzje
    >programistów - o ile mog? takie decyzje podejmować.

    Jak przyznasz Andrzejowi racje, to korona Ci z glowy spadnie? Jak
    poszla fama (fama!), ze najlepiej isc na zarzadanie i marketing, to do
    dzis sa to najbardziej oblegane kierunki.

    Pan Kazio, student, przeglada oferty pracy: php od zarabania, Java tak
    samo, .net -- duzo, Javascript sporo, C++ troche.

    Patrzy na to i mowi, ok, to nic nie znaczy, zaczynam sie uczyc Ady.

    Oczywiscie, ze maja wplyw, chyba ze mowimy o ludziach-idiotach albo o
    programistach na panstwowych posadach, czyli w obu przypadkach osobach
    oderwanych od realiow.

    milego dnia hej