  • 1. Data: 2010-06-30 13:13:31
    Temat: newbie: metody w OOP
    Od: j...@p...onet.pl

    Mam pytanie dot. programowania obiektowego:
    Czy zasady wydzielania metody przypominają zasady wydzielania podprogramu?
    Zauważyłem, że w aplikacjach obiektowych dąży się do większej ilości drobnych
    metod (i klas) a nie mniejszej ilości bardziej złożonych.

  • 2. Data: 2010-06-30 13:54:41
    Temat: Re: newbie: metody w OOP
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    j...@p...onet.pl wrote:

    > Zauważyłem, że w aplikacjach obiektowych dąży się do większej ilości drobnych
    > metod (i klas) a nie mniejszej ilości bardziej złożonych.

    Prywatne tak, publiczne przeciwnie.

  • 3. Data: 2010-06-30 20:47:42
    Od: Maciej Sobczak <s...@g...com>

    On 30 Cze, 15:13, j...@p...onet.pl wrote:

    > Zauwa y em, e w aplikacjach obiektowych d y si do wi kszej ilo ci drobnych
    > metod (i klas) a nie mniejszej ilo ci bardziej z o onych.

    Nie, to raczej niezależne zjawiska. Chyba chodzi o to, że zwolennicy
    bezlitosnej refaktoryzacji upodobali sobie również języki obiektowe.
    Nie powiązywałbym jednak tych dwóch rzeczy, bo paradygmat obiektowy
    nie ma wpływu na wielkość czy ilość klas lub metod.

  • 4. Data: 2010-06-30 21:06:17
    Od: Mariusz Marszałkowski <m...@g...com>

> [...]
    > Zauwa y em, e w aplikacjach obiektowych d y si do wi kszej ilo ci drobnych
    > metod (i klas) a nie mniejszej ilo ci bardziej z o onych.

    Przykładem bardzo małej metody jest np.:

    class Pies {
    int dlugosc_zycia;
    Rasa rasa;

    Pies( Rasa rasa, int dlugosc_zycia ) {
    this->dlugosc_zycia = dlugosc_zycia;
    this->rasa = rasa;
    }

    int get_dlugosc() {
    return dlugosc_zycia;
    }

    };

    Nic nie stoi na przeszkodzie aby tak małych metod nie stosowac, a
    bezposrednio
    odwolywac sie do pola dlugosc zycia, tym bardziej do odczytu. Jednak w
    przyszlosci
    moze zapragniesz do klasy pies dodac np. klimat w jakim zyje i moze
    sie
    okazac ze niektore rasy zyjace w tropiku dozywaja o 10% krocej niz w
    klimacie
    umiarkowanym. Majac metode, zmodyfikujesz caly program natychmiast:

    return dluosc_zycia * ( klimat == "torpik" && rasa.zimnolubna() ?
    0.9 : 1.0 );

    Odwolujac sie do pola, takiej mozliwosci nie zostawiasz sobie na
    pozniej.

    Poza tym do metody get_dlugosc mozesz dodc nowy parametr i rozszerzyc
    funkcjonalnosc w dowolny sposob, a kompilator ladnie wykryje wszystkie
    miejsca gdzie uzyles wczesniej tej metody bez uzycia parametrow.

    Z punktu widzenia dobrego projektu, a programowanie obiektowe jest po
    aby projekty byly dobre, zawsze lepiej jest rozbic kod na duza ilosc
    malych
    metod i malych klas.