  • 1. Data: 2010-07-02 08:35:32
    Temat: Ada 95 - darmowa książka po polsku
    Od: Wojciech Muła <w...@p...null.onet.pl.invalid>

    W związku z ostatnim wątkiem pogoglałem trochę i znalazłem
    obszerny skrypt, udostępniony przez autorów:

    http://www.zsk.p.lodz.pl/~zajaczko/Podstawy_Informat
    yki_Ada_94/Ada_95_Skrypt_Wyd_II.pdf

    Może kogoś zainteresuje.

    w.

  • 2. Data: 2010-07-02 08:42:45
    Temat: Re: Ada 95 - darmowa książka po polsku
    Od: Wit Jakuczun <w...@g...com>

    W dniu 2010-07-02 10:35, Wojciech Muła pisze:
    > W związku z ostatnim wątkiem pogoglałem trochę i znalazłem
    > obszerny skrypt, udostępniony przez autorów:

> [...]
    Mnie interesuje ale link nie działa :(

    Pozdrawiam,
    Wit

  • 3. Data: 2010-07-02 08:44:46
    Od: Wit Jakuczun <w...@g...com>

    W dniu 2010-07-02 10:42, Wit Jakuczun pisze:

    yki_Ada_94/Ada_95_Skrypt_Wyd_II.pdf

    > Mnie interesuje ale link nie działa :(

    Ten działa:
    http://www.zsk.p.lodz.pl/~zajaczko/Algorytmy_i_Podst
    awy_Programowania/Ada_95_Skrypt_Wyd_II.pdf

    Pozdrawiam,
    Wit

  • 4. Data: 2010-07-02 09:06:25
    Od: Krzysiek Kowaliczek <k...@g...com>

    Użytkownik Wojciech Muła napisał:

    > http://www.zsk.p.lodz.pl/~zajaczko/Podstawy_Informat
    yki_Ada_94/Ada_95_Skrypt_Wyd_II.pdf

    > Może kogoś zainteresuje.

    Super, dzięki.

    Pozdrawiam
    KK

  • 5. Data: 2010-07-02 21:06:57
    Od: Maciej Sobczak <s...@g...com>

    On 2 Lip, 10:35, Wojciech Muła
    <w...@p...null.onet.pl.invalid> wrote:

    > W związku z ostatnim wątkiem pogoglałem trochę i znalazłem
    > obszerny skrypt, udostępniony przez autorów:

> [...]

    Dla poszukiwaczy darmowych materiałów polecam też:

    http://adaic.org/free/freebook.html
    http://en.wikibooks.org/wiki/Ada_Programming

    Zwłaszcza to drugie jest dobre.

  • 6. Data: 2010-07-02 21:18:59
    Od: Maciej Sobczak <s...@g...com>

    On 2 Lip, 23:06, Maciej Sobczak <s...@g...com> wrote:

    > http://en.wikibooks.org/wiki/Ada_Programming
    >
    > Zwłaszcza to drugie jest dobre.

    Zapomniałem dopisać: to drugie jest dobre, bo opisuje standard Ada
    2005. Biorąc pod uwagę, że mamy właśnie 2010, skupianie się na
    standardzie z 1995 jest trochę nietrafione. Tzn. jak najbardziej da
    się tą wiedzę wykorzystać, ale czas spędzony na czytaniu takich
    materiałów jest mniej efektywny, niż czas spędzony na czytaniu od razu
    nowszych opisów.
    W szczególności Ada 2005 mocno rozszerza te części języka, które mają
    związek z programowaniem obiektowym, rozbudowuje też bibliotekę
    standardową, chociażby o generyczne kontenery (wzorowane na STLu),
    których nie było w 95. Już te dwie rzeczy wystarczą, żeby zrobić
    ogromną różnicę w typowych programach, nawet tych małych.

    Czyli jeśli ktoś zdecyduje sie poświęcać czas na Adę, to polecam od
    razu coś świeżego.

  • 7. Data: 2010-07-03 00:22:01
    Od: A.L. <l...@a...com>

    On Fri, 2 Jul 2010 14:18:59 -0700 (PDT), Maciej Sobczak
    <s...@g...com> wrote:

> [...]
    >ogromną różnicę w typowych programach, nawet tych małych.
    >
    >Czyli jeśli ktoś zdecyduje sie poświęcać czas na Adę, to polecam od

    Bardzo lubie Ade, ale... To chyba z Lema: "Chinczyk Fu uczyl sie u
    Chinczyka Czu sztuki zabijania smokow. Pzrez 50 lat. Gdy wreszczie
    dostal dyplom, postanowil sprawdzic swe umiejetnosci. Niestety,
    nigdzie nie mogl znalezc smoka"

    A.L.

  • 8. Data: 2010-07-03 15:37:55
    Temat: Re: Ada 95 - darmowa ksišżka po polsku
    Od: Maciej Sobczak <s...@g...com>

    On 3 Lip, 02:22, A.L. <l...@a...com> wrote:

> [...]
    > Chinczyka Czu sztuki zabijania smokow. Pzrez 50 lat. Gdy wreszczie
    > dostal dyplom, postanowil sprawdzic swe umiejetnosci. Niestety,

    Lem chyba nie napisał ani jednego zdania, któro miałoby jakiś związek
    z rzeczywistością - to jest natura tego gatunku literackiego. :-D

    W powyższym jest jeszcze inny problem: analogia jest nietrafiona. Bo o
    ile sztuka zabijania smoków związana jest z jednym tylko use-case'm,
    to język programowania bardziej odpowiadałby np. sztuce malowania.
    Wyobrażam sobie, że Chińczyk Fu poświęcił dużo czasu na naukę
    malowania, ale nie wyobrażam sobie, że potem nie mógł nigdzie znaleźć
    tematu, który warto by było namalować.

  • 9. Data: 2010-07-03 16:02:30
    Od: A.L. <l...@a...com>

    On Sat, 3 Jul 2010 08:37:55 -0700 (PDT), Maciej Sobczak
    <s...@g...com> wrote:

> [...]
    >Wyobrażam sobie, że Chińczyk Fu poświęcił dużo czasu na naukę
    >malowania, ale nie wyobrażam sobie, że potem nie mógł nigdzie znaleźć

    Dobra, to ja juz o tym pisalem: na pewnym neizlym amerykanskim
    uniwersytecie nauczalem Real Time Programming poslugijac sie ejzykiem
    Ada. Po zakonczeniu semetru studenui poszli do Dziekana z nareczem
    starannie zbieranych gazet z calego semestru, a konkretnie tylko z
    dzialem "Praca oferowana" i poprosili Dziekana o pokazanie chociaz
    jednego ogloszenie gdzie wymagana jes tAda.

    Dziekan ich wykopal, po czym mielismy rozmowe w szczerej partyjnej
    atmosferze, po ktorej to rozmowie spezilem cale lato przerabiajac kurs
    z Ady na C.

    Ada ejst fascynujaca, ale jest SUPER niszowa, z roznych powodow,
    racjonalnych lub nie. Natomiast do studiowania sa dwa mozliwe
    podejscia:

    a. Studiowaiei dla "dreszczyku wiedzy". Osoba studiujaca w ten sposob
    nei patzry czy nabyte umiejetnosci przydadza sie na rynku

    b. Studia to inwestycja i chce posiasc umiejetnosci ktore bede mogl
    spzredac na rynku tak szybko jak mozliwe aby sie owa inwestycja
    zwrocila. I to szybko.

    Przy podejsciu b, Ada, ML, Lisp, Prolog, lambda calculus, complexity,
    computability to zbedny balast i strata pieneidzy.

    Gdy bylem mlody i studiowalem, co mialo miejsce za glebokiej komuny,
    przewazalo podejscie a. I tak wiadomo bylo ze nabyta wiedza nei przyda
    sie do niczego w sensie "rynkowym".

    Niestety, czasy sie zmienily, rynek sie pojawil, pieniedze papierowe
    staly sie pieniedzmi prawdziwymi i ludzie zaczeli myslec w stylu b.,
    co zreszta w USA ma miejsce od dawna, i dzieki czemu porzucilem
    amerykanskie uniwersytety.

    Neistety, przemysl nie ceni roznych "fancy" konceptow, i znajomosc
    Ady, ML, i innych wyzej wymienionych w przemysle ani potzrebna ani
    ceniona nie jest. Wyjawszy super niszowe dziedziny gdzie jednak jest
    te rzeczy sa potzrebne. Ale MASOWA edukacja nei ma za zadanie
    edukowanie niszowych specjalistow. I nigdzie nie jest napisana ani
    praktycznie potwierdzone ze facio znajacy ML, wiedzacy co to jest NP i
    lambda calculus bedzie automatycznie lepszym programista w Javie niz
    facio ktory tego nie zna

    A.L.

  • 10. Data: 2010-07-04 17:17:01
    Temat: Re: Ada 95 - darmowa ksi żka po polsku
    Od: Spec <m...@g...com>

    Czy juz o tym nie było dyskusji ostatnio? ;) Uczelnie pokazują różne
    możliwości rozwoju, później od Ciebie zależy czy chcesz znaleźć firmę
    w której używają ADY czy też będziesz zwykłym klepaczem w jakieś
    korporacji. Jeżeli komuś się mało popularny język spodoba, to zawsze
    może później walczyć o to by się do fajnej firmy załapać. A jak się
    nie uda to zostanie coś innego.
    A co do niszowych języków - to ostatni news dotyczący sprzedaży firmy
    która tworzyła m.in. w Lispie http://news.bbc.co.uk/2/hi/technology/10486358.stm.
    Jak widać da się ;)

    > I nigdzie nie jest napisana ani
    > praktycznie potwierdzone ze facio znajacy ML, wiedzacy co to jest NP i
    > lambda calculus bedzie automatycznie lepszym programista w Javie niz
    > facio ktory tego nie zna

    Może i potwierdzone nie jest, ale jednak takie języki mają coś w
    sobie, jest to coś innego niż sam ukończony kurs Javy w CV. Widziałem
    ogłoszenie w którym Haskell był wymagany tylko po to by pewną grupę
    programistów odrzucić - bo przecież jak ktoś się Haskella nauczył, to
    musi programowanie lubić. Dla kasy się go na pewno nie nauczył ;)