    From: "Andrzej P. Wozniak" <u...@p...onet.pl.invalid>
    Newsgroups: pl.comp.programming
    Subject: Re: Adams i pewien sposób liczenia
    Date: Tue, 18 Sep 2012 20:08:26 +0200

    Osoba podpisana jako slawek <h...@s...pl> w artykule
    <news:k375ai$tmi$1@zeus.man.szczecin.pl> pisze:

    > Taki (a może podobny?) sposób liczenia opisywał, jeżeli się nie mylę,
    > Douglas Adams w jednej ze swoich powieści.
    >
    > 1 - jeden
    > 2 - dwa
    > 3 - mnóstwo
    > 4 - mnóstwo jeden
    > 5 - mnóstwo dwa
    > 6 - mnóstwo mnóstwo
    > 7 - mnóstwo jeden jeden
    > 8 - mnóstwo jeden dwa
    > 9 - mnóstwo jeden mnóstwo
    > 10 - mnóstwo dwa jeden
    > 11 - mnóstwo dwa dwa
    >
    > Ostrzegam, to wciąga.

    Ostrzegam: Najpierw znajdź i zacytuj źródło, bo na razie sobie coś sam
    wymyśliłeś i dorabiasz do tego ideologię.

    Z Adamsem, a raczej z trollami u Adamsa, było tak:
    http://pl.wikipedia.org/wiki/Troll_(%C5%9Awiat_Dysku
    )
    /----
    Trolle tradycyjnie liczą w systemie czwórkowym: jeden, dwa, trzy, dużo,
    dużo-jeden, dużo-dwa, dużo-trzy, dużo-dużo, dużo-dużo-jeden, ...,
    dużo-dużo-dużo-trzy, mnóstwo.
    \----
    Czyli:
    1 = jeden
    2 = dwa
    3 = trzy
    4 = dużo
    5 = dużo + jeden
    6 = dużo + dwa
    7 = dużo + trzy
    8 = dużo + dużo
    9 = dużo + dużo + jeden
    10 = dużo + dużo + dwa
    11 = dużo + dużo + trzy
    12 = dużo + dużo + dużo
    13 = dużo + dużo + dużo + jeden
    14 = dużo + dużo + dużo + dwa
    15 = dużo + dużo + dużo + trzy
    16 = mnóstwo

    Jak widać, jest to liczenie w układzie czwórkowym, ale na sposób rzymski,
    czyli addytywny, a nie pozycyjny. Zajrzyj znów do Wikipedii:
    http://pl.wikipedia.org/wiki/System_liczbowy#Systemy
    _addytywne_i_pozycyjne

    Adams czerpał obficie z różnych źródeł - cytowany wcześniej artykuł
    z Wikipedii wskazuje tylko na powiązania informatyczne, ale nie wspomina
    o powiązaniach kulturowych - o tym, co ustalili wcześniej językoznawcy,
    antropolodzy czy etnolodzy - więc poniżej krótko uzupełnię.
    Ci, co uważali na lekcjach języka polskiego, wiedzą, że oprócz liczby
    pojedynczej i mnogiej istnieje także liczba podwójna. Mamy zatem prosty
    sposób liczenia (powiązany z budową anatomiczną człowieka): jeden, dwa,
    mnóstwo. Bronisław Malinowski (jeśli dobrze pamiętam) doszedł do wniosku,
    że jedno z badanych przez niego plemion stosuje właśnie taki sposób liczenia
    i nic ponad to, czyli de facto nie zna żadnego systemu liczenia.

    I to by było na tyle.

    --
    Andrzej P. Woźniak u...@p...onet.pl (zamień miejscami z<->h w adresie)
    ja wszystko umiem zadawajcie pytania bo jestem nauczycielem od matematyki