    From: Piotr Gałka <p...@c...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Amatorskie projekty mikroprocesorowe przed AVR-ami i 8051
    Date: Wed, 23 May 2018 14:10:50 +0200

    W dniu 2018-05-22 o 23:36, Marek pisze:

    > A konkretnie na czym ten zawód polegał?

    Problem 1, który udało nam się rozwiązać.
    Dostarczony przez Microchipa uniwersalny programator (z wymiennymi
    adapterami) palił każdy włożony mikrokontroler. Po spaleniu kilku sztuk
    nabraliśmy podejrzeń co do programatora i po rozrysowaniu jego schematu
    i zrozumieniu funkcji poszczególnych elementów zaczęliśmy się
    zastanawiać co się źle dzieje. Mieliśmy wtedy tylko oscyloskop który,
    jako student sobie sam zrobiłem. Był to oscyloskop analogowy, 1 kanał,
    5MHz, bez poświaty, z bardzo ciemnym ekranem (lampę zasiliłem bardzo
    obniżonym napięciem (1200V) aby uzyskać większą czułość odchylania, aby
    tranzystorowy wzmacniacz dał radę odchylać). Pojedyncze przebiegi były
    praktycznie niewidoczne - nie było łatwo szukać czegokolwiek w
    urządzeniu cyfrowym. Się okazało, że przetwornica na bazie 78S40
    przechodziła z 5V na 25V przez 40V i te 40V paliło procesor.
    Zmodyfikowaliśmy programator i już dalej działał nam dobrze.

    Problem 2, który nas rozłożył.
    Znaleźliśmy w procesorze 3 błędy. Dwa (jak już je zrozumieliśmy) udało
    nam się jakoś programowo obejść, ale trzeciego nie. Ten trzeci polegał
    na tym, że procesor przegapiał czasem przychodzące przerwanie. Według
    naszych pomiarów mniej więcej jedno na 3 miliony. Już nie pamiętam
    dlaczego, ale nasza aplikacja nie mogła działać w sytuacji, gdy czasem
    przegapia przerwanie i nie podejmuje odpowiedniej reakcji.
    Wysłaliśmy do Microchipa (do USA) fax z zapytaniem o te błędy, ale
    pozostał bez odpowiedzi. To były czasy jeszcze przed www i mailami więc
    przypuszczam, że około 1991..1992.
    Projekt upadł.
    Jakiś rok później odbyło się pierwsze seminarium Microchipa w W-wie.
    Pojechał na nie mój brat i zapytał o te błędy. Prelegent obiecał
    dostarczenie erraty. Erratę dostaliśmy faxem dopiero 3 miesiące później.
    Na niej było 6 błędów w tym te 3 znalezione przez nas. Proponowanym
    obejściem do tego nie odbieranego przerwania było synchronizowanie
    sygnału przerwania z zegarem procka - wymagało kilku bramek i
    przerzutnika na zewnątrz. Sami na to nie wpadliśmy, a nawet jakbyśmy
    wpadli to w zaplanowanej obudowie nie weszłyby nam dwie dodatkowe
    obudowy DIL (wtedy jeszcze scalaki SMD nie były dla nas dostępne).

    Firmę, która:
    - dostarcza procesor niezgodny z dokumentacją (to było nasze pierwsze
    spotkanie z taką sytuacją, nie wiedzieliśmy, że to norma),
    - olewa fax,
    - obiecane materiały dostarcza po 3 miesiącach,
    uznaliśmy za nieodpowiedzialną i aby nie narażać się na ponowne tego
    typu problemy zrezygnowaliśmy z PICy definitywnie.
    P.G.