  • 21. Data: 2017-07-06 23:05:02
    Temat: Re: Arm cortex, how to?
    Od: Andrzej <d...@o...pl>

    W dniu 2017-07-06 o 19:25, jacek pozniak pisze:

    > Na razie staram się ogarnąć arm-none-eabi-gcc; kompiluje coś tam (prymitywne
    > przykłady z /usr/share/doc/gcc-arm...), ale potrzebuję chyba nagłówki do
    > poszczególnych procesorów, z definicjami peryferiów i takie tam.
    > Sciąga się je skąś czy jak?
    >
    > Po zainstalowaniu arm-gcc nie mam żadnych plików w rodzaju *stm*.h
    >
    > jp

    Ja zaczynałem od tego:
    http://wydawnictwo.btc.pl/index.php?productID=187337
    Na dole strony masz link do ćwiczeń. Powinny ci rozjaśnić co nieco.

  • 22. Data: 2017-07-07 07:30:07
    Od: jacek pozniak <j...@f...pl>

    Sebastian Biały wrote:

    > Pobierz example do płytek Discovery jako dobry start na początek.
    >
    > Problem z STM32 jest taki że ST promuje własne środowisko i zgodnie z
    > tym konceptem powinieneś je w zasadzie zassać:
    >
    > http://www.st.com/en/development-tools/sw4stm32.html
    >
    > Nagłówki z definicjami rejestrów i najwazniejsze - skryptem linkera,
    > powinny być w komplecie. Nie używam i tu niewiele pomogę, ja składam
    > firmware ręcznie, używając make i ukradzionych z jakiegos exampla
    > nagłowkow.
    Też muszę skąś ukraść.

    W zasadzie po przeczytaniu krótkiego readme.txt, który się zainstalował
    razem z kompilatorem, wygląda na to że w skrypcie dla linkera muszę podać
    zakresy ROM/RAM i właśnie wydaje mi się że kilkunastu kilobajtów z
    opisem/adresami rejestrów mi tylko brakuje.

    Cytat z tego readme:
    "...
    The makefile is configured to build for Cortex-M0 by default. To build for
    M3 or M4, pass CORTEX_M=3/4 respectively:
    $ make CORTEX_M=3

    * Porting *
    These samples are written in a way that easily porting to variant Cortex-M
    boards. Usually there are only two files you need modify for your boards.

    ldscripts/mem.ld defines address ranges for flash and RAM. Modify them to
    reflect start address and length of flash/RAM banks in your board, by
    following the embedded comments.
    ..."

    > Jak się upierasz ssać ręcznie, to tu masz punkt startowy do poszukiwań:
    >
    > https://developer.arm.com/embedded/cmsis

    OK, będę kopał aż znajdę.

  • 23. Data: 2017-07-07 17:17:40
    Od: a...@m...uni.wroc.pl

    jacek pozniak <j...@f...pl> wrote:

    > Na razie staram si? ogarn?? arm-none-eabi-gcc; kompiluje co? tam (prymitywne
    > przyk?ady z /usr/share/doc/gcc-arm...), ale potrzebuj? chyba nag??wki do
    > poszczeg?lnych procesor?w, z definicjami peryferi?w i takie tam.
    > Sci?ga si? je sk?? czy jak?
    >
    > Po zainstalowaniu arm-gcc nie mam ?adnych plik?w w rodzaju *stm*.h

    Potrzebujesz oddzielne pliki nalowkowe do procesora i byc moze
    bilioteki. Wiekszosc ludzi uzywa plikow naglowkowych i
    bibliotek dotarczanych przez STM (mozna sciagnac ze stron STM,
    choc ostatnio probuja wrzucic paczke zawierajaca IDE Windowsowe
    i reszte). Jesli interesujesz sie alternatywami to jedna
    z mozliwoci jest libopecm3. Pare przykladow dla znajdziesz pod:

    http://math.uni.wroc.pl/~p-wyk4/embed2016/pr/f0
    http://math.uni.wroc.pl/~p-wyk4/embed2016/pr/f1
    http://math.uni.wroc.pl/~p-wyk4/embed2016/pr/f4

    (wiekszosc jest dla F0). Uwaga: te przyklady wrzucaja kod
    do RAM. Potrzebna jest dosc oczywista modyfikacja jak
    chcesz kod we flashu.

    A propo: wiekszosc prockow STM i wiele prockow innych producentow
    pozwala programowac flash przez port szeregowy, tak ze do programowania
    wystarcza interfejs USB-serial 3.3V.

    --
    Waldek Hebisch

  • 24. Data: 2017-07-07 20:41:02
    Od: jacek pozniak <j...@f...pl>

    a...@m...uni.wroc.pl wrote:

> [...]
    >
    > A propo: wiekszosc prockow STM i wiele prockow innych producentow
    > pozwala programowac flash przez port szeregowy, tak ze do programowania

    Ogarnąłem już trochę openOCD i st-link. Działa, tzn łaczę się z procesorem
    (via telnet).

    Teraz przyszedł czas na jakiś wsad.

    Pewnie powyciągam nagłówki z tego libopencm3 bo widzę, że w prostej formie
    są zapodane.

    jp

  • 25. Data: 2017-07-08 00:36:45
    Od: jacek pozniak <j...@f...pl>

    Dziękuję za pomoc wszystkim udzielającym się w tym wątku.

    "Hello World" na LEDach zadziałał.

    jp

  • 26. Data: 2017-07-08 17:13:49
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 7/8/2017 12:36 AM, jacek pozniak wrote:
    > "Hello World" na LEDach zadziałał.

    Jeszcze taka uwaga: jesli z jakiegos powodu ST-Link nie będzie uzyteczny
    w innych zastosowaniach wymagających JTAG to zamiast kupować wypasiony
    programator idź na ali i poszukal "ALtera ByteBlaster" za $2. Załatwia
    on pozostałe przypadki jakie napotkałem.

    Niestety im bardziej drogie i wypasione środowisko do programowania
    czegoś tym bardziej będzie wymagać jakiegoś konkretnego hardware bez
    powodu. Ale przynajmniej w przypadku zadań dla OpenOCD, ST-Link i
    ByteBlaster są ok.

  • 27. Data: 2017-07-09 09:42:09
    Od: jacek pozniak <j...@f...pl>

    Sebastian Biały wrote:

> [...]
    > programator idź na ali i poszukal "ALtera ByteBlaster" za $2. Załatwia
    > on pozostałe przypadki jakie napotkałem.
    OK

> [...]
    > czegoś tym bardziej będzie wymagać jakiegoś konkretnego hardware bez
    > powodu. Ale przynajmniej w przypadku zadań dla OpenOCD, ST-Link i
    No cóż na czymś muszą zarabiać.
    Mi wystarczy openocd i stlink.
    Teraz trza poznać troche architekturę tych STM i popróbować różne rzeczy
    przeportować na tego arma.

    jp

  • 28. Data: 2017-07-10 18:05:34
    Od: wół, wół roboczy, wół dojno roboczo obronny 'POPIS/EU <N...@g...pl>

    oczywiście to tylko prośba
    jakbyś chciał się może Kolegom odwdzięczyć,
    to możesz napisać mały tutorialek na temat debugowania tym zestawem -
    tak, na moją stronę wwww...

  • 29. Data: 2017-07-10 22:27:17
    Od: jacek pozniak <j...@f...pl>

    wół, wół roboczy, wół dojno roboczo obronny 'POPIS/EU wrote:

    > oczywiście to tylko prośba
    > jakbyś chciał się może Kolegom odwdzięczyć,
    > to możesz napisać mały tutorialek na temat debugowania tym zestawem -
    > tak, na moją stronę wwww...
    Niestety, nie debuguję, nie korzystam z opcji debugowania różnych stlinków
    czy pickitów. :)
    Wszystkie peryferia docelowej platformy staram się zamodelować na PC i
    przetestować poprawność programu.
    Potem przenoszę na platformę docelową i usuwam ewentualne niedopatrzenia, na
    tym etapie zwykle nie ma tego wiele.

    W związku z tym nie pomogę zbyt wiele, korzystam tylko, w przypadku ST-
    linka, z następującego polecenia (które zresztą sciągnąłem z jakiejś strony
    o bare-programming, i poprawiłem aders startowy ładowania flasha):

    openocd -f ${OPENOCD_CFG} -c init -c "reset halt" -c "flash write_image
    erase ${BIN_IMAGE} 0x08000000" -c "verify_image ${BIN_IMAGE}" -c reset -c
    shutdown

    i w zasadzie to wszystko co mam na ten temat do powiedzenia.

    jp