  • Data: 2018-12-18 03:14:25
    Temat: Re: Bać się?
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com> szukaj wiadomości tego autora

    On 2018-12-17, Piotr Gałka <p...@c...pl> wrote:

    > Ale już nie raz widziałem info (może przesadzone), że atakowane jest
    > coraz więcej również małych firm w Polsce.
    >
    > Czy na pewno nie jestem (nie będę) celem...
    > Projektuję urządzenia kontroli dostępu.

    Zwykle sa dwa scenariusze, (1) będziesz atakowany z innymi jako część
    jakiejś większej akcji - wtedy wiele osób będzie się zajmować sprawą i
    można będzie znaleźć po sieci jak się przed tym zabezpieczyc. Tu zwykle
    wystarczy higiena: regularne updaty, antywirusy, backupy, szkolenia
    dla pracowników aby nie otwierali byle czego, załączników, stron www,
    nie uzywali prywatnych pendrajwów na firmowych maszynach (i vice versa)
    itp. Twoje dane ciągle mogą wyciec. W niektórych przypadkach się na to
    nic nie poradzi poza odizolowaniem wrażliwych danych od sieci
    zewnętrznej (i dalszych obostrzeniach).

    (2) będzie Cię atakował ktos bardzo konkretnie, włączając w to jakiś
    wywiad. Przed tym jako mała firma się nie obronisz. Wywiad (rządy) nie
    będą Cię raczej hakować dla zysku (no chyba, że dysponujesz jakąś bardzo
    pożądaną technologią), a konkurencja tylko w wypadku gdy to czym
    dysponujesz jest warte zatrudnienia tego co Cię zhakuje, a co pewnie
    idzie w dziesiątki tysięcy dolarów. Zapewne łatwiej i taniej będzie
    pojechac do siedziby Twojej firmy i ukraść fizycznie sprzęt.

    Takie nieujawnione backdoory sprzętowe, czy 0-day'e które z chęcią
    wykorzystują rządy są warte setki tysięcy dolarów. Polska ZCP z jakiejś
    afery z lat ostatnich, tez zapłaciła za cos takiego ca 250k euro. Tu się
    nie ma jak obronić, bo nikt poza określoną grupa uzytkowników nie wie co
    i gdzie.

    --
    Marcin