    From: sundayman <s...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Bezpieczniki polimerowe - kiedy NIE stosować?
    Date: Thu, 20 Nov 2014 18:45:23 +0100

    W dniu 2014-11-20 18:22, Atlantis pisze:
    > Są jakieś sytuacje, w których NIE powinno się stosować bezpieczników
    > polimerowych (zwłaszcza w wersji SMD), czy też nie ma to wielkiego
    > znaczenia? W jakich układach powinienem raczej postawić na bezpiecznik
    > topikowy?

    Wyobraź sobie taką sytuację.
    Urządzenie zasilane z akumulatora, pracujące w terenie.
    Czyli ważna energooszczędność.

    Z jakiegoś powodu coś jest w tym urządzeniu podgrzewane. Okresowo, tylko
    w przypadku konieczności. Oczywiście grzałka pobiera sporo mocy, ale -
    włączana jest okazjonalnie.=, więc jakoś się tam bilansuje.

    I teraz - układ grzałki ma w obwodzie bezpiecznik polimerowy.
    Bo np. może się zdarzyć, że nastąpi jakieś zwarcie w tej grzałce.

    Żeby nie spowodować uszkodzenia reszty elektroniki, np. tranzystorów
    sterujących tą grzałkę, albo w ogóle - np. zapalenia, wskazane by było,
    żeby w razie kiedy wystąpi sytuacja, w której powinien zadziałać
    przekaźnik - stało się to raz.

    Natomiast bezpiecznik polimerowy nie "przepali się", będzie natomiast
    cyklicznie się "włączał", powodując nieustanny przepływ prąd.
    Po pierwsze to spowoduje niekontrolowany wyciek energii (w powyższym
    przypadku niedopuszczalny), a gdyby urządzenie było zasilane z stałego
    źródła energii - można wtedy obawiać się np. pożaru, na skutek nie
    odcięcia zasilania raz a dobrze.

    Innymi słowy - czasem występują sytuacje, gdzie lepiej aby odcięcie
    układu zabezpieczanego było trwałe i przywrócenie tego zasilania
    wymagało interwencji człowieka.
    Wtedy należy dać bezpiecznik topikowy (są takie również w wersji SMD).

    Druga sprawa to szybkość zadziałania. Nie jestem tego pewien, ale wydaje
    mi się, że z uwagi na sposób działania, bezpieczniki polimerowe są
    wolniejsze niż topikowe (zwłaszcza "szybkie" topikowe).

    W wielu przypadkach to też jest bardzo ważne, i tam bym polimerowych nie
    stosował.