  • 1. Data: 2014-11-20 18:22:13
    Temat: Bezpieczniki polimerowe - kiedy NIE stosować?
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Są jakieś sytuacje, w których NIE powinno się stosować bezpieczników
    polimerowych (zwłaszcza w wersji SMD), czy też nie ma to wielkiego
    znaczenia? W jakich układach powinienem raczej postawić na bezpiecznik
    topikowy?

    Czy bezpiecznik polimerowy sprawdzi się np. w układzie posiadającym
    przetwornicę impulsową WN?

  • 2. Data: 2014-11-20 18:45:23
    Temat: Re: Bezpieczniki polimerowe - kiedy NIE stosować?
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    W dniu 2014-11-20 18:22, Atlantis pisze:
> [...]
    > polimerowych (zwłaszcza w wersji SMD), czy też nie ma to wielkiego
    > znaczenia? W jakich układach powinienem raczej postawić na bezpiecznik

    Wyobraź sobie taką sytuację.
    Urządzenie zasilane z akumulatora, pracujące w terenie.
    Czyli ważna energooszczędność.

    Z jakiegoś powodu coś jest w tym urządzeniu podgrzewane. Okresowo, tylko
    w przypadku konieczności. Oczywiście grzałka pobiera sporo mocy, ale -
    włączana jest okazjonalnie.=, więc jakoś się tam bilansuje.

    I teraz - układ grzałki ma w obwodzie bezpiecznik polimerowy.
    Bo np. może się zdarzyć, że nastąpi jakieś zwarcie w tej grzałce.

    Żeby nie spowodować uszkodzenia reszty elektroniki, np. tranzystorów
    sterujących tą grzałkę, albo w ogóle - np. zapalenia, wskazane by było,
    żeby w razie kiedy wystąpi sytuacja, w której powinien zadziałać
    przekaźnik - stało się to raz.

    Natomiast bezpiecznik polimerowy nie "przepali się", będzie natomiast
    cyklicznie się "włączał", powodując nieustanny przepływ prąd.
    Po pierwsze to spowoduje niekontrolowany wyciek energii (w powyższym
    przypadku niedopuszczalny), a gdyby urządzenie było zasilane z stałego
    źródła energii - można wtedy obawiać się np. pożaru, na skutek nie
    odcięcia zasilania raz a dobrze.

    Innymi słowy - czasem występują sytuacje, gdzie lepiej aby odcięcie
    układu zabezpieczanego było trwałe i przywrócenie tego zasilania
    wymagało interwencji człowieka.
    Wtedy należy dać bezpiecznik topikowy (są takie również w wersji SMD).

    Druga sprawa to szybkość zadziałania. Nie jestem tego pewien, ale wydaje
    mi się, że z uwagi na sposób działania, bezpieczniki polimerowe są
    wolniejsze niż topikowe (zwłaszcza "szybkie" topikowe).

    W wielu przypadkach to też jest bardzo ważne, i tam bym polimerowych nie
    stosował.

  • 3. Data: 2014-11-20 19:16:14
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    Atlanis zapewne niechcący puścił na priv:

    >Hmm... A w przypadku prostych układów z MCU i kilkoma interfejsami
    >(Ethernet, RS232/485, CAN) nie ma przeciwwskazań? Polimerowy wystarczy?

    No ale gdzie chcesz ten bezpiecznik dawać ? Na zasilaniu, czy gdzieś
    indziej ? Jakie zasilanie ? Zasilacz ? Baterie ?
    Bez szczegółów trudno mi powiedzieć...

    Ja np. polimerowe bezpieczniki stosuję np. na wyjściach udostępnionych
    użytkownikowi, gdzie wypuszczam np. 12V do "zastosowań ogólnych".
    Wtedy jak użyszkodnik zrobi zwarcie, to nie uszkodzi na stałe.

  • 4. Data: 2014-11-20 19:43:39
    Od: Mario <m...@...pl>

    W dniu 2014-11-20 o 18:22, Atlantis pisze:
> [...]
    > polimerowych (zwłaszcza w wersji SMD), czy też nie ma to wielkiego
    > znaczenia? W jakich układach powinienem raczej postawić na bezpiecznik

    Najlepiej w ogóle nie stosować polimerowych.
    Już przy 30% prądu znamionowego potrafi odłożyć na sobie z 0,5 V przy
    zasilaniu 5V. Przykładem jest bezpiecznik w RB Pi. Jeśli chcesz byu
    stabilnie pracował to zwierasz drutem :)

    > Czy bezpiecznik polimerowy sprawdzi się np. w układzie posiadającym
    > przetwornicę impulsową WN?

    Nie napisałeś jak wysokie napięcie i czy w ogóle ten bezpiecznik jest w
    obwodzie WN czy w zasilaniu przetwornicy WN. Polimerowe zazwyczaj nie są
    na wysokie napięcia. Prąd w obwodzie WN lepiej ograniczyć kontrolując
    prąd tranzystora przetwornicy.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 5. Data: 2014-11-21 09:32:29
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2014-11-20 19:43, Mario pisze:

> [...]
    > obwodzie WN czy w zasilaniu przetwornicy WN. Polimerowe zazwyczaj nie są
    > na wysokie napięcia. Prąd w obwodzie WN lepiej ograniczyć kontrolując

    Chodzi mi o bezpiecznik na wejściu obwodu zasilania układu, będącego (z
    grubsza) odpowiednikiem Arduino z kilkoma shieldami (np. Ethernet, FTDI
    itp.). Bezpiecznik znajduje się tam po prostu na wszelki wypadek.
    Urządzenie jest zasilane z sieci, przez standardowy zasilacz impulsowy.

    Teraz załóżmy, że do takiego układu podpinamy jeszcze przetwornicę
    impulsową WN (tak na 150V, chociażby do zegara Nixie). Czy w takim
    wypadku z jakiegoś powodu będzie lepiej przeprojektować płytkę,
    wygospodarowując trochę miejsca na bezpiecznik topikowy na wejściu
    zasilania?

    Wiem, że popularne projekty przetwornic mają pewne zabezpieczenia,
    choćby w formie prostego rezystora ograniczającego przyrost prądu ponad
    pewną wartość.

  • 6. Data: 2014-11-21 13:49:33
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

> [...]
    > wypadku z jakiegoś powodu będzie lepiej przeprojektować płytkę,
    > wygospodarowując trochę miejsca na bezpiecznik topikowy na wejściu

    Ja tam osobiście, poza specjalnymi przypadkami, jestem jak już
    wspomniałem za topikowymi, bo jedyna korzyść z polimerowego jest tak, że
    on jest "resetowalny".
    Ale w 99% przypadków, kiedy w układzie zadziała bezpiecznik, to dlatego,
    że coś się spie...o.
    I lepiej, żeby odłączyć napięcie, bo i tak się samo nie naprawi.

    A PCB jakoś mocno przeprojektowywać nie trzeba.
    Są przecież normalne bezpieczniki w obudowach SMD.

  • 7. Data: 2014-11-21 16:00:33
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > Ale w 99% przypadków, kiedy w układzie zadziała bezpiecznik, to dlatego,
    > że coś się spie...o.
    > I lepiej, żeby odłączyć napięcie, bo i tak się samo nie naprawi.

    Mam odmienne zdanie na temat %. PTC stosuję głównie po to, aby urządzenie
    nie wymagało naprawy jak w czasie instalacji ktoś pomyli druciki.
    P.G.

  • 8. Data: 2014-11-21 17:09:58
    Od: Jakub Rakus <s...@o...pl>

    On 21.11.2014 16:00, Piotr Gałka wrote:

    > Mam odmienne zdanie na temat %. PTC stosuję głównie po to, aby
    > urządzenie nie wymagało naprawy jak w czasie instalacji ktoś pomyli
    > druciki.
    > P.G.

    To znaczy, że instalator kiepski. Jak spalisz polimerowy to dopiero kupa
    roboty, bo wiążę się z wybebeszaniem elektroniki i lutowaniem, a topika
    wyjmujesz, wkładasz nowego i heja. Nawet ten kiepski instalator to zrobi.

    Jakub Rakus

  • 9. Data: 2014-11-21 17:35:31
    Od: Adam Górski <gorskiamalpawpkropkapeel_@xx>

    On 2014-11-20 18:22, Atlantis wrote:
> [...]
    > topikowy?
    >
    > Czy bezpiecznik polimerowy sprawdzi się np. w układzie posiadającym

    Bezpieczniki polimerowe mają jedną właściwość o której nikt nie
    wspomniał , a dla mnie jest sporą wadą.
    Prąd przepływający przez taki bezpiecznik podgrzewa jego strukturę.
    Osiągnięcie pewnej temperatury wyznacza maksymalny prąd przy którym
    bezpiecznik zadziała. Z powyższego wynika że ma na to wpływ także
    temperatura otoczenia ( warunki chłodzenia ). Doświadczalnie
    potwierdzone. Wymaga również czasu.
    Bałbym się również zmiany parametrów z czasem.

    Z mojego doświadczenia bezpiecznik "umiera" ostatni. Jeżeli zadziałał to
    był ku temu powód.
    Najlepiej popatrzeć na charakterystyki bezpieczników.
    Zwykłe bezpieczniki są szybkie - jeżeli prąd jest przekroczony 10 - 20x.
    Wtedy to już jest dawno po jabłkach i nie powinno się urządzenie
    ponownie włączyć.

    Zasadniczo bezpieczniki i zwykłe i polimerowe są jedynie po to żeby nie
    spaliło się coś innego. Przy czym "spaliło" - w dosłownym tego słowa
    znaczeniu. Najczęściej żeby nie wypaliło dziury w PCB albo otoczeniu.

    Jeżeli max pobór prądu w układzie jest na poziomie np 0.7A i do
    zabezpieczenia wybrany jest bezpiecznik 1A to nawet przy prądzie 1.2A
    przepalenie zwykłego bezpiecznika zabiera ładnych parę ( naście )
    sekund. Dopiero prąd 7A uwali go skutecznie - np uszkodzenie mosfeta na
    zwarcie.

    Pewnie i tak wszyscy o tym dobrze wiedzą i wybaczą mi te kilka zdań.

    Łącze wyrazy

    Adam Górski

  • 10. Data: 2014-11-21 18:06:36
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    Użytkownik "Jakub Rakus" <s...@o...pl> napisał w wiadomości

    > To znaczy, że instalator kiepski. Jak spalisz polimerowy to dopiero kupa
    > roboty, bo wiążę się z wybebeszaniem elektroniki i lutowaniem, a topika
    > wyjmujesz, wkładasz nowego i heja. Nawet ten kiepski instalator to zrobi.

    Porównywalny topik z PTC SMD to np ten:
    http://www.download.siba.de/pdf/artikel/SIBA-GSS-158
    000.pdf
    i jego zadziałanie (w przeciwieństwie do PTC) wymaga wybebeszania
    elektroniki.
    P.G.