eGospodarka.plGrupypl.comp.programmingBrak testow przed odpaleniem nowej wersji w produkcji kosztuje › Re: Brak testow przed odpaleniem nowej wersji w produkcji kosztuje
  • Data: 2012-08-04 16:37:08
    Temat: Re: Brak testow przed odpaleniem nowej wersji w produkcji kosztuje
    Od: PK <k...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

    On 2012-08-04, Stachu 'Dozzie' K. <d...@g...eat.some.screws.spammer.invalid> wrote:
    > Ale zdajesz sobie sprawę z faktu, że w takiej Polsce nie tylko władze
    > mają (faktyczną, niekoniecznie ustawową) możliwość emisji pieniędzy? Na
    > przykład bank może, zdaje sie, wziąć pożyczkę, a potem udzielić pożyczek
    > na dziesięciokrotność tej kwoty, na przykład innym bankom, które mogą
    > udzielić pożyczek na dziesięciokrotność pożyczonych kwot.

    Gdyby tak było, to mielibyśmy nieskończenie wiele pieniędzy i banknoty
    byłyby warte ZERO :).

    Bank centralny ustala stopę rezerw obowiązkowych r. Jeśli bank chce
    udzielić kredytów na X to musi posiadać r*X gotówki.

    > Państwo wcale nie ma wyłącznej kontroli nad występowaniem hiperinflacji
    > i nie wiem, czy to takie nienaturalny dla rynku kapitałowego zjawisko.

    To się nazywa kreacja pieniądza i jest to naturalne oraz niezbędne
    zjawisko. I jest w pełni kontrolowane przez rząd/NBP poprzez ustalanie
    bazy monetarnej (czyli ilości wydrukowanej gotówki) oraz wspomnianej
    stopy rezerw obowiązkowych.

    pozdrawiam,
    PK