    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    From: JaNus <bez@adresu>
    Subject: Re: Było: niskogabarytowy "dzwonek" ~230V? A teraz: czy znajdę "odwrotny"?
    Date: Wed, 20 Sep 2017 16:22:59 +0200

    W dniu 2017-09-20 o 12:13, viktorius pisze:
    > Bo to antyk, mały popyt, to i cena spora.

    Jako zawzięty zwolennik rynku "wolnego w jak największym stopniu"
    zauważę, iż cenę kształtować *musi* swoista gra pomiędzy popytem i
    podażą. Jeśli popyt jest w nierównowadze z podażą, to ceny się zmieniają
    następująco:
    1. gdy podaż jest większa od popytu, to ceny muszą zacząć spadać,
    proporcjonalnie do stopnia tej nierównowagi. "Proporcjonalnie" to
    niezbyt dokładne określenie: zależność będzie się zmieniać raczej bliżej
    terminu "wykładniczo", albo coś w tym stylu...
    2. I "odwrotnie": gdy przeważa popyt nad podażą, to ceny pną się
    niebotycznie. Oczywiście o ile nie wmiesza się w ten proces rząd, ze
    swoimi lepkimi łapskami! (dla dobra ludu pracującego miast, i WSI - off
    course). Gra podaży i popytu jest jądrem Wolnego Rynku, zaś współcześni
    pseudo-ekonomiści stają na głowach, aby uzasadnić konieczność
    przeciwstawiania się jej przez etatystyczne rządy. Czemu namawiają każdą
    kolejną "grupę trzymającą władzę" do niszczenia Wolnego Rynku? Bo mają w
    tym *własny* interes: dłubanie w zasadach gospodarczych przynosi im
    lukratywne posady, z oszałamiającymi apanażami. Ministrowie-dłubacze też
    zarabiają krocie za swe szkodliwe poczynania!

    Co do "antyk": używają tego niemal we wszystkich mieszkaniach oddanych
    do użytku wcześniej niż (bo ja wiem?) ~10 lat temu (niech fachowiec
    jakiś uściśli!), a tych jest przecież więcej, niż nowszych. Czyli nie
    taki znów "antyk". Acz onegdaj kosztowało to-to chyba circa o połowę
    mniej, jeśli mnie pamięć nie zwodzi.

    > Z drugiej strony to najtańszy sposób upgradu bezpieczników z
    > topikowych na automatyczne. Tylko wkręcasz i masz, nie musisz
    > przerabiać rozdzielni na szynę, kupować S-ów, płacić elektrykowi za
    > robociznę.

    No ale co stoi na przeszkodzie temu, aby bebechy z tego tańszego -
    przełożyć (skrót myślowy, bo chodzi o wytwarzanie w fabryce, w ilościach
    przemysłowych) do opakowania "z gwintem"? Ile takie "opakowanie" może
    kosztować, 8 zeta? No to o tyle powinien być z grubsza droższy taki
    dynks, od tego montowanego na listwie. Ale może podaż uległa załamaniu,
    bo producenci masowo po-demontowali (pochopnie!) linie produkcyjne tych
    gwinciaków, więc te wytwórnie, które się cudem ostały - dyktują ceny
    astronomiczne.