  • Data: 2010-11-10 08:58:38
    Temat: Re: CSS - stosowanie tabel w layoutach
    Od: Michał Gancarski <m...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    On Tue, 09 Nov 2010 22:35:12 +0100, Marek wrote:

    > Nie "trzeba" gdyż to określa zabieg celowy lecz "tak się dzieje". Obrazowo:

    > Bez CSS tekst 2 będzie jako pierwszy.

    Nadal nie wiemy czy to nie jest zabieg powstały po zasugerowaniu się
    projektem grafika, a nie strukturą dokumentu. Bez treści ciężko ocenić.
    Znajomość szerokości kolumn ułatwia rzecz.

    > U siebie w telefonie mam wyświetlacz mały tj. 640 x niewiele (nie
    > pamiętam). Widzę fragment normalnej strony nawet z Flashami. Palcem ją
    > przesuwam, oddalam, przybliżam. CSS jest chyba w pełni interpretowany.

    Inaczej mówiąc, dostajesz upośledzone user experience.

    > niczym to nie przeszkadza przecież.

    Wręcz przeciwnie. Oglądanie boiska przez lufcik nie jest niczym
    interesującym, zarówno z punktu widzenia użytkownika jak i samego
    właściciela strony, gdy najważniejsze linki zostaną schowane bo są trochę
    za bardzo na prawo.

    > W poprzednim telefonie 2 lata temu
    > miałem podobnie choć wtedy jeszcze nie było dotykowych. Jakoś nawet nie
    > pomyślałem o tym aby chcieć oglądać to w wersji bez CSS lub tekstowej.

    Ale nie jesteś jedynym użytkownikiem telefonu komórkowego. Ja, na ten
    przykład, w ogóle nie korzystam ze stron, które zmuszają mnie do
    przewijania poziomego. Całe doświadczenie z www na smarfonach uważam za
    mocno upośledzone właśnie dlatego, że dostaje się strony projektowane na
    duże rozdzielczości, najczęściej bez żadnych prób ze strony autorów by temu
    zaradzić. Istnieją powody, dla których popularne webowe aplikacje oferują
    albo osobne interfejsy (np. lekka wersja Facebooka) albo też mają dla
    każdego mobilnego systemu interfejs w formie osobnej aplikacji. "Poprawne"
    interpretowanie CSSa wcale tu nie pomaga, a momentami wzmaga problem. Tryb
    "artykułu" w przeglądarce na Kindle (to jest chyba Safari, w każdym razie
    coś na WebKicie) uważam za strzał w dziesiątkę i kolejny zwiastun
    konkretnego trendu, wedle którego strony i aplikacje www stoją przed
    wyzwaniem coraz bardziej heterogenicznego środowiska, w którym pracuje ich
    użytkownik.

    [...]

    > Taki jak w zdaniu niżej wyjaśniłem. Opiszę może innymi słowami.
    > Nie posiadający specjalnego przeznaczenia (np. WAP - tylko mobilne albo
    > bankowość - dobrze uwzględnić mobilne, a może jeszcze coś)

    Nie sądzę by dziś istniało coś takiego jak "przeznaczenie mobilne".
    Smartfon czy netbook to urządzenia, które ilościowo sprzedaą się znacznie
    lepiej niż duży laptop czy desktop. Są też równoprawnym narzędziem do
    korzystania z sieci. Strona po prostu istnieje albo i nie istnieje i
    korzysta się z niej dobrze albo nie. To, że w ogóle jeszcze patrzymy na coś
    takiego jak "przeznaczenie mobilne" (to także mój grzech), jest zwykłym
    błędem.

    > Prognozujesz, że takich urządzeń nie potrafiących wyświetlić pełnej
    > szaty będzie przybywało? Hmmm... ja obserwuję dokładnie odwrotną
    > tendencję. Nowsze np. telefony coraz częściej mają pełne przeglądarki.

    I mają "pełne" ekraniki? Nie sądzę. Ciągły wyścig po większe rozdzielczości
    nic tu nie zmieni, bo telefon ma być telefonem i nawet gdyby cały składał
    się z ekarnu, będzie mały.

    > Zostawmy to. To mało istotne w naszej dyskusji. Niepotrzebnie zrodzi
    > poboczny wątek.

    > ok

    > Za pomocą CSS nie przerobisz tego na:

    To jest trochę niepełny przykład, bo jeśli niezależnie od layoutu w
    dokumencie istnieją trzy logicznie oddzielne sekcje, to markup powinien
    IMHO wyglądać tak:

    I potem:

    http://scarywindmills.com/ta-sama-struktura.html
    http://scarywindmills.com/a-jakby-inny-layout.html

    W przyszłości zamiast DIVów będą np. elementy SECTION.

    > W praktyce zawsze trzeba ingerować w HTML.

    Nie zawsze. To zależy od HTMLa i dokonywanych zmian.

    > Wyjątki stanowią sztywne
    > serwisy, które zawsze będą miały takie same sekcje, w których być może
    > tło się jedynie będzie zmieniać. Nie zrobisz np. ze strony głównej WP
    > sklepu internetowego zmieniając tylko CSS. A taką różnorodność przerabiam.

    To jest przykład innego rodzaju, bo opisujesz dwa zupełnie różne dokumenty.
    Skoro dokument się zmienia, to jego struktura powinna ulec zmianie,
    zupełnie niezależnie od tego jak ma wyglądać jego layout. WP to portal z
    newsami, artkułami i reklamami, a sklep to sklep - wypuszcza z siebie inną
    treść, więc będzie też obudowany w innego HTMLa.

    > Tak to właśnie odebrałem - że strona powinna być tak zrobiona aby za
    > pomocą CSS można było ją zmienić w każdą inną.

    Nie da się i nie jest to potrzebne. Chodzi raczej o unikanie niepotrzebnej
    roboty. W kontekście wątku jest to właśnie display: table zamiast TABLE.

    > Dlaczego podejrzanie? :-) Flash chyba do takich celów służy.

    Do galerii? No ja bym już czegoś takiego we Flashu nie robił, chyba, że
    miałaby to być prezentacja, a nie strona.

    > Mamy mało
    > miejsca, chcemy pokazać dużo i do tego ciekawiej niż czysty HTML pozwala
    > - wtedy Flash.

    Ale na co nie pozwala rezygnacja z Flasha? Masz jeszcze do dyspozycji JS
    aby dorzucić efekty.

    > Wszystko się da zrobić. Mówisz o linku HTML'owym po to aby Google go
    > widziały czy o linku w sensie wykonywanej akcji "klik -> reakcja"?
    >
    > Jeśli o to pierwsze, to te zdjęcia z galerii prowadziły do kart
    > katalogowych eksponatów, gdzie były już osadzone tradycyjnie. Dojście do
    > tych miejsc jest również w "tradycyjny" sposób bo to tylko forma
    > szybkiego przewodnika.

    Chodzi o to, bym sobie mógł skopiować URLa, który sprawi, że flaszyk poda
    mi konkretny eksponat, bez przeklikiwania się. Powiedzmy, że właściciel
    galerii pisze maila do potencjalnego klienta i w nim zawarte jest coś
    takiego:

    "
    Szanowny Panie Szczepanie!

    W naszej galerii pojawiły się nowe eksponaty z XVIII wieku. Są to pięknie
    zdobione pistolety, które może Pan obejrzeć pod następującymi adresami:

    http://galeria.com/pistolety#nowy1
    http://galeria.com/pistolety#nowy2
    http://galeria.com/pistolety#nowy3
    "

    > Na czym błąd Twoim zdaniem polega bo nawet nie jestem w stanie domyślić
    > się toru rozumowania. :-)

    Nie wiem czy tam był błąd, nie zrozum mnie źle. Niemniej z Twojego opisu
    nie wynika nic co wymagałoby Flasha, łącznie z "wyszarzaniem" miniaturki.
    Tu powinien wystarczyć JS. Powstaje też pytanie na ile, z czysto
    biznesowego punktu widzenia, właściwe jest uniemożliwienie obejrzenia
    galerii użytkownikom iPhonów albo iPadów. Im dalej za zachodnią granicę tym
    gorzej. Pokazanie "ciekawe" to także coś, co może oznaczać "bardziej
    wkurzające", gdy ten sam klient wraca na stronę po raz dziesiąty.
    Uprzedzając Twoje pytanie - tworzyłem już pełne flashowe galerie
    pobierające dane z XMLów generowanych przez CMS.

    *Nigdy więcej* :-)

    --
    Michał Gancarski

    Sieeeaaaaaaaaaaa!