  • 51. Data: 2023-04-06 17:49:29
    Temat: Re: Ciekawe numery 2023
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 6 Apr 2023 10:54:30 -0000 (UTC), Arnold Ziffel wrote:

    > Ok, nieważne, zakręciłem się. Pomieszałem z częstotliwością próbkowania i
    > chciałem wyskoczyć z Nyquistem :)

    Tylko troche sie zakreciles - nosna np 1959 Hz,
    modulowana gęsto (3429) bardzo poszerza swoje widmo.
    W zasadzie bym powiedzial, ze co najmniej o czestotliwosc modulacji
    w obie strony.
    No i wychodzi nam od -1400 do +5400Hz ...i jak to przepchnąc przez
    kanał 3400 Hz ?

    J.

  • 52. Data: 2023-04-06 19:00:39
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 06.04.2023 o 17:49, J.F pisze:

> [...]
    > w obie strony.
    > No i wychodzi nam od -1400 do +5400Hz ...i jak to przepchnąc przez

    Ale w modemach od V.ileś_tam nie stosuje się modulacji AM tylko QAM.
    Nie ma więc tam wstęg bocznych, tylko "czysta" nośna lub nawet kilka, z
    przesunięciem fazy. I to wszystko spokojnie się mieści w 3100Hz.

  • 53. Data: 2023-04-06 22:10:22
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 6 Apr 2023 19:00:39 +0200, nadir wrote:

    > Ale w modemach od V.ileś_tam nie stosuje się modulacji AM tylko QAM.

    QAM zawiera AM. A nawet dwie.

    > Nie ma więc tam wstęg bocznych, tylko "czysta" nośna lub nawet kilka, z
    > przesunięciem fazy. I to wszystko spokojnie się mieści w 3100Hz.

    przesuwanie fazy tez powoduje powstanie poszerzenia pasma.
    https://wirelesspi.com/quadrature-amplitude-modulati
    on-qam/
    https://www.researchgate.net/figure/Spectrum-of-28-G
    baud-16-QAM-signals-using-the-RRC-NRZ-and-proposed-p
    ulses-for-a-1-a_fig4_224708155
    https://www.semanticscholar.org/paper/A-9.4-pJ-bit-4
    32-MHz-16-QAM-MSK-transmitter-based-Guo-Mai/bd8f3e31
    e8d8ec9ebdd02e86e885a5dacef7737e
    Fig 10.

    Cos mi sie przypomnialo odnosnie PM - przy nosnej F
    kluczowanej/modulowanej czestotliwoscia f,
    głowny prążek ma pasmo od F-f do F+f - razem 2f szerokosci.

    Ale jest tam pewne duplikowanie informacji po obu stronach nosnej i
    mozna sie ograniczyc do pasma F-f/2 ... F+f/2.

    i to juz sie lepiej miesci w telefonicznym pasmie.

    J.

  • 54. Data: 2023-04-07 02:33:31
    Od: "Piotr C." <k...@g...com>

    On Wednesday, March 29, 2023 at 12:11:36 PM UTC-7, nesek70 wrote:
    > - 22 6396999, 8235999 (co to ?)
    toż to fax zwykły
    > - 22 8340299 (dawny słynny odzewnik, który kiedyś dawał dial tone)
    nie wiem, dzwoni gdzieś po prostu...

    Trochę nagrań mam ale niewiele, gdzieś to wszystko wcięło. Nie zdążyłem też zgrać z
    E-10A "Abonent czasowo wyłączony" wskutek czego w swojej centralce zmuszony byłem
    użyć zapowiedzi z innej centrali. A jest potrzebna bo będąc w innej strefie czasowej,
    muszę blokować połączenia w godzinach u-mnie-nocnych. Tutaj byłbym wdzięczny gdyby
    ktoś miał, ale bardzo wątpię. Stronę telesfor mam całą ale tam za dużo tych dźwięków
    nie było.

    P.

  • 55. Data: 2023-04-10 12:42:53
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F" <j...@p...onet.pl> writes:

    > Tak jest - w V90/92 to nawet nie wiem, czy jakas "nośna" była.

    Była - w trybie V.34 (będącym integralną częścią V.90 i V.92).

    > Za to w V.34 (i V.90/92 w kierunku "do centrali") była nośna (np 1959
    > Hz),był jakis symbol rate (np 3429 baud), było pasmo analogowego
    > filtru (te 3400 - niezbyt precyzyjnie tnące zresztą) i
    > jakos udało im sie wcisnąc, a wychodzi na to, ze na jeden symbol
    > przypadało troche ponad pół okresu nośnej, i 2 lub 3 próbki z
    > centrali.

    Prawie tak - V.34 do centrali było w V.90 zawsze. Natomiast domyślnie
    V.92 nie używał V.34, transmisja w obie strony była cyfrowa, beż żadnej
    nośnej, symbol rate 8kHz itd.

    > Jak oni to zrobili ... cudotwórcy.

    A gdzie widzisz problem?

    ?
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 56. Data: 2023-04-10 12:52:37
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F" <j...@p...onet.pl> writes:

> [...]
    > mozna sie ograniczyc do pasma F-f/2 ... F+f/2.
    >
    > i to juz sie lepiej miesci w telefonicznym pasmie.

    Coś w tym stylu. To także tłumaczy, dlaczego 33k6 nie przechodziło
    (właśnie z symbol rate 3429 Hz czy ile to tam było), a 31k2 z SR 3200
    (tylko) przechodziło.

    Pamiętam że niektóre modemy rysowały ładne obrazki na ten temat.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 57. Data: 2023-04-10 13:00:45
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 10 Apr 2023 12:42:53 +0200, Krzysztof Halasa wrote:

    > Była - w trybie V.34 (będącym integralną częścią V.90 i V.92).

    Ale to w jedna strone - a w te drugą? Do klienta ...

    > Prawie tak - V.34 do centrali było w V.90 zawsze. Natomiast domyślnie
    > V.92 nie używał V.34, transmisja w obie strony była cyfrowa, beż żadnej
    > nośnej, symbol rate 8kHz itd.

    No fakt - jakos tak.

    Jak oni to zrobili, gdy nie wiadomo, kiedy centrala próbkuje, jakie ma
    dokladnie poziomy, a po drodze jeszcze dlugi kabel ...

    > A gdzie widzisz problem?

    W tym, ze mamy pół okresu nosnej na symbol.

    > ?

    Odnosnie tego, co pisales, ze 33600 nie przechodziło, a 31200 juz tak.

    Niestety - od dawna nie uzywałem modemu, wiec mi troche wywietrzała
    wiedza.

    P.S. cos jescze mozna zrobic z modemem 2400, 9600, V34 czy 56k?
    Bo chyba gdzies jeszcze mam starocie.

    J.

  • 58. Data: 2023-04-10 13:51:01
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F" <j...@p...onet.pl> writes:

    > Ale to w jedna strone - a w te drugą? Do klienta ...

    Do klienta był "modem cyfrowy". DSP po stronie klienta synchronizował
    się ze zmianami amplitudy (oraz np. z a-lawem) i odbierał (względnie)
    czyste bity, takie jakie weszły do DACa w centrali.

    > Jak oni to zrobili, gdy nie wiadomo, kiedy centrala próbkuje, jakie ma
    > dokladnie poziomy, a po drodze jeszcze dlugi kabel ...

    To się wszystko da przeanalizować. Potrzebny jest oversampling oraz
    pewnie ze dwa bity więcej (niż użytecznych danych).

    > P.S. cos jescze mozna zrobic z modemem 2400, 9600, V34 czy 56k?
    > Bo chyba gdzies jeszcze mam starocie.

    Ja też mam. Można zrobić sekretarkę do POTS, tylko kto teraz ma POTS?
    I po co komu taka sekretarka?
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 59. Data: 2023-04-11 12:35:54
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 10 Apr 2023 13:51:01 +0200, Krzysztof Halasa wrote:

    > Do klienta był "modem cyfrowy". DSP po stronie klienta synchronizował
    > się ze zmianami amplitudy (oraz np. z a-lawem) i odbierał (względnie)
    > czyste bity, takie jakie weszły do DACa w centrali.

    Tak to jakos podobno działało, ale wietrzę mnóstwo problemów.
    Chocby pasmo przenoszenia od 300Hz, i poziom DC niegwarantowany,
    a wrecz gwarantowane niezachowanie, skoro jest transformatorowa
    izolacja (no chyba, ze nie ma).

    Tak czy inaczej - "nośnej" juz chyba nie było.

    > To się wszystko da przeanalizować. Potrzebny jest oversampling oraz
    > pewnie ze dwa bity więcej (niż użytecznych danych).

    No ale w strone "do centrali" nie było oversamplingu.

    > Ja też mam. Można zrobić sekretarkę do POTS, tylko kto teraz ma POTS?
    > I po co komu taka sekretarka?

    Sekretarka niegłupia rzecz, ale:
    -te starsze modemy nie maja chyba voice,
    -komputer bym musiał jakis miec i zasilać ... raspberry pi?
    -przejsciowka USB-RS232 tez mi sie dawno zapodziała :-(
    -gotowej sekretarki nie mozna teraz tanio kupic?
    -TP/Orange oferuje na centrali,

    J.

  • 60. Data: 2023-04-12 20:36:39
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F" <j...@p...onet.pl> writes:

> [...]
    > Chocby pasmo przenoszenia od 300Hz, i poziom DC niegwarantowany,
    > a wrecz gwarantowane niezachowanie, skoro jest transformatorowa

    Nie pamiętam czy w V.34, ale takie problemy rozwiązywał odpowiedni
    scrambler.

    > Tak czy inaczej - "nośnej" juz chyba nie było.

    Definitywnie.

    > No ale w strone "do centrali" nie było oversamplingu.

    DAC w modemie się synchronizował.
    --
    Krzysztof Hałasa