  • Data: 2018-12-01 09:58:23
    Temat: Re: Ciekawy ksztalt ścieżek. w odbiorniku gps
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Dnia Fri, 30 Nov 2018 23:57:13 +0100, Grzegorz Kurczyk napisał(a):
> [...]
    pg

    > Bardzo ładna konstrukcja i piękna w swej prostocie :-)
    > Idąc od lewej, ta duża dziura to "wlot" mikrofal, do którego przykręcony
    > jest "wylot" falowodu anteny stożkowej. W dziurze są dwie anteny paskowe
    > dla polaryzacji poziomej i pionowej.

    Ta druga to jak rozumiem pod plytka i dochdzi do tranzystora przez te
    wielka krople cyny ?

    Hm, popatrz na pierscien dookola dziury - u gory ma przerwe na
    antenke, czy jak to sie fachowo nazywa.
    A po prawej via sa gesto - antenki tam nie przepchnie.

    Moze to jest kawalek drutu umieszczony dalej od plytki, wlutowany ta
    wielka kropla, a razem - odbiornik polaryzacji kolowej ?

    > Z tyłu za tą dziurą powinien
    > teoretycznie być dalszy ciąg falowodu z zamknięciem w odległości
    > lambda/4 od tych antenek. Każda z anten ma swój wzmacniacz w.cz.
    > (tranzystory z literą D na obudowie). Polaryzację odbieranej fali
    > wybiera się przełączając zasilanie tylko do jednego ze wzmacniaczy
    > (tranzystory z symbolem M6 zapewniające równocześnie stabilizację punktu
    > pracy wzmacniaczy w.cz.).

    No tak,wzmacniacze wybierane ... choc jesli dobrze widze, to lewy i
    srodkowy z tych 3 M6 sa razem sterowane.

    Srodkowy zasila wzmacniacz wspolny, wiec wychodzi mi na to, ze antenka
    pozioma zawsze pracuje ...

    > Sygnał ze wzmacniaczy w.cz. wchodzi na prosty
    > "sumator mocy" na dwóch kondensatorach. Dalej sygnał idzie na drugi
    > stopień wzmocnienia w.cz. Za nim piękny kamertonowy filtr środkowo
    > przepustowy (tzw. hairpin filter). Jakby pomierzyć go dokładnie, to
    > można wyliczyć jego częstotliwość środkową i pasmo. Za filtrem jest
    > jakiś dziwny "łamaniec", który wygląda mi na pułapkę częstotliwości.

    Wyglada ciekawie :-)

    Przed filtrem slepa sciezka - czyzby dopasowanie ?
    To moze i lamaniec jest dopasowaniem.

    > Następnie sygnał wchodzi na mieszacz (tranzystor G). Dwa różowe
    > pierścionki po prawej, to rezonatory dielektryczne. Tranzystory (Gr)
    > pracują jako heterodyny o częstotliwości stabilizowanej rezonatorami
    > dielektrycznymi. Na zdjęciu widać, że rezonatory mają różne średnice co
    > sugeruje, że jest to konwerter dwupasmowy. Pasmo zmieniane przez

    I to jest wystarczajaco stabilne ?

    Jak to w ogole dziala - bo polaczen jakby nie bylo.

    > przełączanie zasilania heterodyn. Sygnał z heterodyny idzie na przez
    > sprzęgacz (dwie równoległe ścieżki - antenki) do mieszacza. Zastanawia
    > mnie tylko punk doprowadzenia sygnału heterodyny do mieszacza... Z
    > układu wynika, że tranzystor (G) w mieszaczu jest bipolarny npn, czyli
    > wygnał wejściowy wpuszczony jest na bazę, emiter do masy, a sygnał
    > heterodyny na kolektor ??? W sumie obiekt nieliniowy, to się jakoś
    > wymiesza ;-)

    A moze sygnal z heterodyny taki duzy, ze efektywnie zasila tranzystor
    lub nie - i wtedy sie nieliniowosc pieknie objawia.

    > Z wyjścia mieszacza produkty przemiany wchodzą na
    > mikropaskowy filtr dolnoprzepustowy i do wzmacniacza p.cz. na elemencie
    > CH1

    Jakie to wszystko proste :-)

    Az sie chce pobawic ... tylko w czym taka plytke zaprojektowac, w
    Corelu ? :-)

    J.