  • Data: 2009-07-20 14:29:13
    Temat: Re: Co bylo przed hermetyzacja ?
    Od: A.L. <a...@a...com> szukaj wiadomości tego autora

    On Mon, 20 Jul 2009 16:18:00 +0200, Jacek Czerwinski <...@...z.pl> wrote:

    >OOP przyniosło nowe słowa, jednym z nich jest hermetyzacja-kapsułkowanie.
    >Załóżmy że słowo ma sens w OOP. Jednak OOP nie wzięło się z kosmosu,
    >wzięło się z wielu lat doświadczeń branży i z dostawania w tyłek.
    >
    >Wiedza wikipedii nie sięga niestety dalej zbyt głęboko w przeszlość.
    >
    >Np. w paradygmacie modularnym też sie ukrywało implementację i 'nie
    >bardzo chwaliło' polami o sensie 'reserved', 'restricted' itd.
    >
    >Jak sie to nazywało w poprzednich (innych paradygmatach)?
    >
    >Abstrakcja, podobne słowo, jako ogólne pojęcie mimo że ożeniona z
    >obiektówką, ma starsze tradycje i odpowiedniki.

> [...]

    Wlasnie Barbara Liskov dostala Nagrode Turinga (odpowiednik Nobla w
    Computer Science) za fundamentalne prace ktore doprowadzily do wielu
    pojec z dziedziny o ktorej mowisz, uzywanych obecnie. Mozna poczytac w
    ksiazce "Abstraction and Specification in Program Development",
    Barbara Liskov i John Guttag, MIT Press, 1987. Liskov zaprojektowala
    jezyk CLU w ktorym podstawowa jednostka byl modul i rozne jego
    rozszerzenia/warianty

    Nie dzialali w prozni - Wirth miedzy innymi wprowdzil moduly i reguly
    dostepu w jezyku Modula-2 i potem Oberon. Zas wszystko co obecne
    jezyki obiektowe maja i to czego jeszcze nie maja wprowadzila Simula w
    roku 1967.

    Wiecej zrodel mozna podac, ale nie mam teraz czasu.

    A.L.