    From: A.L. <a...@a...com>
    Newsgroups: pl.comp.programming
    Subject: Re: Co bylo przed hermetyzacja ?
    Date: Tue, 21 Jul 2009 08:18:48 -0500

    On Tue, 21 Jul 2009 14:11:27 +0200, Jacek Czerwinski <...@...z.pl> wrote:

    >Ad
    >Polemizował bym. Na studiach (w cholere dawno) miałem praktykę na
    >specyficznym minikomputerze (CCCP, do systemów automatyki). Mocno się
    >zasiedzieliśmy w kodzie maszynowym. W ogóle nie miała koncepcji
    >adresowania wzgl stosu (ani w ogóle stosu). Implementacja zmiennych
    >lokalnych (w typowym dla nas dziś sensie C/Pascal) była niemożliwa. Na
    >"szczęście" był tam fortran, a ten zmienne lokalne implementował
    >statycznie (więc nierekurencyjnie).

    Za jak?...

    >Jakie hocki-klocki robiło się aby
    >zrobić Call. Chyba składowało sie adres powrotu w segmencie jak dziś
    >byśmy powiedzieli kodu (!!!) o słowo przed punktem wejścia do wołanej
    >funkcji. Return to był indirect jmp przez tą komórkę. Nigdy więcej
    >czegoś takiego nie widziałem.

    Chyba w ogole tego nei widziales, bo to sie nei trzyma kupy.

    >Jak się wczuwam w lata 45-50te, wyobrażam sobie że sam fakt możliwości
    >programowania 'softwarowo' (von Neumann) by oszałamiający (Eniaca się
    >zestawiało kabelkami) i lokalność/prywatność nie od razu była oczywista.
    >Tak sobie to wyobrażam. Że dopiero ze wzrostem złożoności pojawiła sie
    >świadomość/potrzeby lokalności/prywatności.

    Jaki Eniac? Lisp powstal w roku 1958. W roku 1958 powstal polski
    komputer XYZ zbilzony parametrami di IBM 70*. Prawie w tym samym roku
    powstal jezyk SAKO (System Automatycznego Kodowania Operacji) zwany
    Polskim Algolem. Powstal tez jezyk EOL nedacy odpowiednikiem Lispu.
    Standard Algolu 60 to wlasie poczatek lat 60, pierwszy publicznie
    dostepny opis kompilatora Algolu opartego o maszyne wirtualna pojawil
    sie w roku 1964 i kompilator ten natychnliast zostal zaimplementowany
    na maszynach ZAM.

    W roku 1961 ukazala sie pierwsza implementacja jezyka Simula, kotra w
    wersji Simula-67 byla implementacja obiektowosci w wersji pelnej i
    ostateczniej. C++ zostalo pozniej skopiowane z Simuli

    Fortran powstal w 1955 roku (nie byl uzywany w Polsce we wczesnym
    okresie), a COBOL powstal w 1959 roku.

    Poldz na wikipedie i poczytaj troche o historii. Przypominam ze
    niejaki Zuse (Niemcy) wumyslil i zbudowal w roku 1937 komputer o
    architekturze von Neumanna i wymuslil bardzoi zblizony do Algolu jezyk
    zwany "Plankalkul". Niestety, o ile Alianci poznali sie na Von
    Braunie, to nie poznali sie na Zuse

    >Np w programowaniu ZXów w '80 na peek i poke, albo jak sie jedzie
    >mikrokontrolery w Hexie, też nie bylo w/w koncepcji. Dlatego stawiam
    >tezę, że jednak nie jest to "od początku". Że pojawiło się w czasie

    Nie wie "co" i od jakiego "poczatku". Wez sobie jakas ksziake o Algolo
    60 i poczytaj. Moze tez byc o Simuli. Sa po polsku. Od czasow Simuli i
    Algolu wszelki "rozwoj" jezykow programowania to byl albo marsz w bok
    albo marsz do tylu

    A.L.