    From: Jacek Czerwinski <...@...z.pl>
    Newsgroups: pl.comp.programming
    Subject: Re: Co bylo przed hermetyzacja ?
    Date: Tue, 21 Jul 2009 16:57:12 +0200

    A.L. pisze:

    > Chyba w ogole tego nei widziales, bo to sie nei trzyma kupy.
    Jakby było podobne do czegokolwiek to bym nie wspomiał. Może na zasadzie
    traumy?
    W każdym razie stosu jak dziś rozumiemy twórcy CPU 'jeszcze nie
    przerabiali'. Nie to, że mały stos, nie, brak w ogóle. Na takiej
    architekturze jednak 'normalny' język. Z całą pewnością adres się
    pamiętało wśród kodu.

    > Za jak?...
    A tak:
    void fun() {
    static int i;
    }
    Fotrany zwane chyba F i G na OS-360 aka RIAD. Potem przestałem być
    fortranistą. ;) Wiem że późniejsze już miały lepiej

    > Jaki Eniac? Lisp powstal w roku 1958.
    > W roku 1961 ukazala sie pierwsza implementacja jezyka Simula,
    > Fortran powstal w 1955 roku (nie byl uzywany w Polsce we wczesnym
    > okresie), a COBOL powstal w 1959 roku.

    > Poldz na wikipedie i poczytaj troche o historii.
    Do sporej części dotarłem, natomiast wczesna historia jest lepiej
    udokumentowana w zakresie hardwaru niż softwaru. Być może 'przełożenie
    na medialność' odegrało rolę. "Za dużo" od dziennikarzy nie można
    wymagać ani dziś, ani 50 lat temu. A na znalezienie motywacji wczesnych
    twórców języków nadziei niemal nie mam.

    Od Lispu, Fotranu, Simuli, Algolu to już jest ujęte, to już nie jest
    zanikający i wysychający strumień faktów ale ciągła rzeka. Tym łatwiej,
    że te języki jakoś żyją do dziś.

    > Przypominam ze
    > niejaki Zuse (Niemcy) wumyslil i zbudowal w roku 1937 komputer o
    > architekturze von Neumanna i wymuslil bardzoi zblizony do Algolu jezyk
    > zwany "Plankalkul". Niestety, o ile Alianci poznali sie na Von
    > Braunie, to nie poznali sie na Zuse
    Nie znałem tego fragmentu, jedynie nazwisko Zuse i że komputer. Ale jak
    widzę na co zerknąłem, np. jeszcze brak rekurencji, co nie jest
    zarzutem, tylko że na tamte czasy (zgodnie z moją wizją) potrzeba się
    nie pojawiła

    > Wez sobie jakas ksziake o Algolo 60 i poczytaj.
    Algolistów znałem i patrzyłem im na ręce, miałem i czytałem książki itd.
    Nie napisałem jednak niczego.
    > Moze tez byc o Simuli. Sa po polsku. Od czasow Simuli i
    > Algolu wszelki "rozwoj" jezykow programowania to byl albo marsz w bok
    > albo marsz do tylu
    Jak mówiłem od tego punktu czasowego już jest dużo. Męczy mnie co
    wcześniej i ich refleksje. Kto (dajmy na to w asemblerze)
    odkrył/wynalazł lokalne/publiczne i czym się kierował. A tu na wikipedii
    są puste linki z nazwami języków.

    Chyba ktoś już cię prosił, by spisać polską część historii ?