    Newsgroups: pl.comp.programming
    Date: Fri, 5 Jan 2018 05:09:31 -0800 (PST)
    <1...@g...com>
    <0...@g...com>
    <4...@g...com>
    <d...@g...com>
    <f...@g...com>
    Subject: Re: Co jest nie tak z C++ (było: Rust)
    From: g...@g...com

    W dniu piątek, 5 stycznia 2018 11:51:07 UTC+1 użytkownik Maciej Sobczak napisał:

    > Tak. Rekurencja jest bardziej ogólnym mechanizmem w tym sensie, że uogólnia pojęcie
    powtórzenia. I to wcale nie sprawia, że jest łatwiejsza do zrozumienia.

    Nie sprawia. Ale nie sprawia też, że jest trudniejsza do zrozumienia.
    Jak wspominałem w toku naszej dyskusji, są zagadnienia, których nie
    potrafimy zrozumieć inaczej, niż rekurencyjnie.

    > Zgadza się. Ale iteracja ma jedną gigantyczną zaletę: można przy pomocy iteracji
    zrobić iterację. I tam, gdzie potrzebna/wystarczajaca jest iteracja, wybór iteracji
    jako narzędzia jest bardziej właściwy - prostszy mechanizm, który potrafi mniej, jest
    wtedy łatwiejszy do zrozumienia. Bywa, że jest wtedy też bardziej wydajny. Dlatego
    używanie rekurencji do robienia iteracji jest przerostem formy, być często nawet
    zwykłym snobizmem.

    Co do istoty, iteracja nie jest bardziej wydajna, niż rekurencja,
    bo iteracja jest tylko specjalizacją rekurencji.

    Dobrze jest to wyjasnione w "Strukturze i Interpretacji Programów
    Komputerowych", gdzie odróżnia się rekurencyjne i iteracyjne procesy
    obliczeniowe od rekurenyjnych i iteracyjnych definicji (środka wyrazu).

    > Analogia warsztatowa: zwykły młotek może zrobić mniej, niż kombajn ogólnego
    przeznaczenia func'o'matic. I dlatego do wielu zastosowań młotek będzie lepszym
    wyborem. A warsztat, który w ogóle nie ma młotka, jest po prostu nieużyteczny, nawet
    jeśli ma kombajn func'o'matic.

    Analogia jest o tyle nietrafna, że w przypadku dyskusji "rekurencja
    vs. iteracja" mamy do czynienia nie tylko z aspektem możliwości, ale również
    złożoności. Młotek może mniej niż kombain func'o'matic, ale młotek jest też
    prostszy (mniej złożony) od takiego kombajnu.
    Rekurencja natomiast zarówno może więcej (jest mniej wyspecjalizowana),
    jak również jest prostsza (w sensie złożoności) od iteracji.

    To jest istotne o tyle, że gdyby ktoś trzymał się dwóch zasad:
    "stosuj najprostsze narzędzia dla osiągnięcia danego celu"
    oraz
    "do danego celu stosuj narzędzia wymagające jak najmniejszej mocy",
    to te dwie raczej (wg. mnie) rozsądnie brzmiące maksymy mogą w wielu
    sytuacjach stać ze sobą w sprzeczności.

    Istotna wydaje się też kwestia przypadkowej złożoności.

    W przypadku podanego przez Ciebie przykładu, zrozumienie zapisu x[[1 ;; ;; 2]]
    wymaga odwołania do dokumentacji - składnia Mathematiki jest źródłem
    przypadkowej złożoności, bo jej znaczenia nie da się wywnioskować
    z "pierwszych zasad". W rozwiązaniu Kaya jedyna przypadkowa złożoność
    jest w nazwach. Ale w tej kwestii z pomocą przychodzi nam dorobek
    Burstalla, który rozszerzył ISWIM o pattern-matching, i teraz
    np. w takim Haskellu zamiast

    where odds(x) = if null(x) ? null(tl(x)) then x
    else hd(x) & odds(ttl(x))
    evens(x) = if null(x) ? null(tl(x)) then nil
    else odds(tl(x))

    napisalibyśmy raczej coś w stylu

    where odds(o:e:xs) = o:odds(xs)
    odds(xs) = xs
    evens(o:xs) = odds(xs)
    evens(xs) = []

    W tym przypadku złożoność przypadkowa została praktycznie wyrugowana
    do minimum: zasadniczo wszystko można wywnioskować z "pierwszych zasad"

    > Używajmy właściwych narzędzi do ich najbardziej naturalnych zastosowań, gdzie słowo
    "naturalne" zostawię już bez rozwinięcia, bo rozgrzebywanie takich definicji nie jest
    moją intencją na tej grupie.

    Myślę, że nikt tutaj nie będzie się spierał o to, żeby używać narzędzi
    do ich najbardziej naturalnych zastosowań, i jedynym, o co można się
    spierać, jest to jak należy rozumieć słowo "naturalne".