  • 1. Data: 2017-07-26 10:46:27
    Temat: Czarna czy biala obudowa dla wypromieniowania ciepla?
    Od: ąćęłńóśźż <n...@d...spamerow>

    Zasilacz/ładowarka wtykany w gniazdo 230 V (pobór mocy około 15VA).
    Obudowa plastikowa (zapewne ABS).
    Która obudowa lepiej wypromieniuje ciepło:
    Biała, czy czarna?

  • 2. Data: 2017-07-26 13:58:03
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "ąćęłńóśźż" <n...@d...spamerow> wrote in message
    > Zasilacz/ładowarka wtykany w gniazdo 230 V (pobór mocy około 15VA).
    > Obudowa plastikowa (zapewne ABS).
    > Która obudowa lepiej wypromieniuje ciepło:
    > Biała, czy czarna?

    Czarna.

  • 3. Data: 2017-07-26 14:06:32
    Od: John Smith <d...@b...pl>

    On 26-07-2017 13:58, Pszemol wrote:
    > "ąćęłńóśźż" <n...@d...spamerow> wrote in message
    >
    > Czarna.

    W praktyce bez znaczenia. Różnice na poziomie może 0.1%
    K.

  • 4. Data: 2017-07-26 16:22:48
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "John Smith" napisał w wiadomości grup

    >W praktyce bez znaczenia. Różnice na poziomie może 0.1%

    Ten kolor moze byc mylacy, przy tych temperaturach widmo jest w
    dalekiej podczerwieni, a tam sie moze okazac, ze czarne jest biale, a
    biale jest czarne :-)

    Przy 200C i blyszczacym metalu kontra pomalowany metal roznica juz nie
    jest taka mala i siega 50%.

    No ale ladowarka jest daleka od 200C :-)

    J.

  • 5. Data: 2017-07-26 20:34:34
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2017-07-26 o 10:46, ąćęłńóśźż pisze:
    > Zasilacz/ładowarka wtykany w gniazdo 230 V (pobór mocy około 15VA).
    > Obudowa plastikowa (zapewne ABS).
    > Która obudowa lepiej wypromieniuje ciepło:
    > Biała, czy czarna?

    Wsio ryba.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 6. Data: 2017-07-28 17:27:44
    Od: wół, wół roboczy, wół dojno roboczo obronny 'POPIS/EU <N...@g...pl>

    kilka słabointeligenckich pytań

    jaką temperaturę mają w środku elementy jeśli obudowa parzy?
    co tam się grzeje? tranzystor chyba nie za bardzo...

  • 7. Data: 2017-07-28 21:58:43
    Od: "Mariusz" <l...@w...pl>

    jaką temperaturę mają w środku elementy jeśli obudowa parzy?
    co tam się grzeje? tranzystor chyba nie za bardzo...

    Zdaje się powietrze, a jak sobie otworzysz obudowę to będziesz miał cieplej
    w domu (zimą).

  • 8. Data: 2017-07-29 00:21:35
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Slowo kluczowe to cieplo Joule'a. W czasie pracy struktura moze miec kilkaset stopni
    celsjusza. W energetyce chlodzi sie struktury polprzewodnikowe woda destylowana lub
    inna ciecza nieprzewodzaca pradu. W polprzewodnikach zawsze wystepuja straty i
    zawsze zamieniaja sie one na cieplo. Nawet minimalne straty wyrazane w pojedynczych
    miliwatach ale wystepujace na skrajnie malych powierzchniach wywolaja grzanie do
    wysokich temperatur.

  • 9. Data: 2017-08-04 19:40:43
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc.pl.>

    W dniu 26.07.2017 o 16:22, J.F. pisze:
> [...]
    >
    > Ten kolor moze byc mylacy, przy tych temperaturach widmo jest w dalekiej
    > podczerwieni, a tam sie moze okazac, ze czarne jest biale, a biale jest

    Policzyłem ze wzoru Stefana-Boltzmanna. Przy założeniu, że radiator o
    powierzchni 100cm2 i temperaturze 70C pracuje w otoczeniu o temperaturze
    30C jego emisja wynosi:
    Dla aluminium surowego 92mW
    Dla aluminium eloksalowanego (anodowanego) 2.76W.
    Ciekawostką jest, że emisyjność eloksalowanego aluminium nie zależy od
    koloru, na który zabarwiono powłokę. Różnica koloru jest istotna w
    świetle widzialnym, ale znika w interesującym nas zakresie kilkunastu
    mikrometrów. Radiator zielony, złoty czy czarny wypromieniowują tyle
    samo energii. Wychodzi na to, że barwienie na czarno to wyłącznie zabieg
    marketingowy.

    P.P.

  • 10. Data: 2017-08-04 19:50:22
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Paweł Pawłowicz" napisał w wiadomości grup
    .pl...

> [...]
    >temperaturze 30C jego emisja wynosi:
    >Dla aluminium surowego 92mW
    >Dla aluminium eloksalowanego (anodowanego) 2.76W.

    Az taka roznica ?
    Nie jest to wspolczynnik dla polerowanego aluminium jak na lustra
    optyczne ?

    Az mam ochote sprawdzic :-)

> [...]
    >mikrometrów. Radiator zielony, złoty czy czarny wypromieniowują tyle
    >samo energii. Wychodzi na to, że barwienie na czarno to wyłącznie

    Ale mowa byla o plastiku ABS.

    I tu mi sie przypomniala stara wojna - wczesne komputery domowe mialy
    osobny zasilacz z otworami do wentylacji, z wyjatkiem Atari, ktora
    miala zasilacz zalany zywica.

    Ciekawe co bylo lepsze ... oba rozwiazania dzialaly :-)

    J.