    Newsgroups: pl.comp.programming
    Date: Mon, 6 Jan 2020 02:12:02 -0800 (PST)
    <5e10fdc1$0$17354$65785112@news.neostrada.pl>
    <8...@g...com>
    <5e113fb3$0$17364$65785112@news.neostrada.pl>
    <a...@g...com>
    <5e12600e$0$544$65785112@news.neostrada.pl>
    <a...@g...com>
    <5e128201$0$17344$65785112@news.neostrada.pl>
    Subject: Re: Czemu Python jest jaki jest?b
    From: g...@g...com

    W dniu poniedziałek, 6 stycznia 2020 01:40:35 UTC+1 użytkownik J-23 napisał:

    > Bez "spiny" :)

    Nie ma spiny, serio.
    Naprawdę ważne, żeby mieć w życiu ubaw :)

    > Tak naprawdę każdy język może być nazwany skryptowym
    > nawet Java oto potwierdzenie tego co piszę
    > https://pl.wikipedia.org/wiki/J%C4%99zyk_kompilowany

    W artykule się ani razu nie pojawia słowo "skryptowy".

    > dlatego napisałem w
    > jednym z postów "Java czy .NET można uznać
    > za skryptowe odpowiem po raz kolejny - nie - a wynika to z różnic ich
    > implementacji." O ile mnie pamięć nie myli nawet byl o to spór w sądzie
    > który wytoczyła firma (nie pamiętam jej nazwy) ale jeszcze firmie SAN o
    > to czy Java jest językiem kompilowanym - chodziło o jakiś zastosowany
    > patent ale dokładnie tego nie przytoczę.

    Raczej się firma nazywała Sun Microsystems.

    > Moim zdaniem (ale to już raczej dowolna interpretacja nie każdy się musi
    > z nią zgodzić) jeżeli już mówimy o językach tzw "skryptowych" to głowną
    > cechą jest to że działają w "odizolowanym środowisk"

    Główną cechą jest to, że służą do pisania skryptów.
    I to nie wynika z czyjegoś zdania, tylko z tego, jak funkcjonuje język.
    (I jasne, że świnka morska nie jest morska i nie jest świnką, ale
    po co te sprawy jeszcze bardziej komplikować?)

    > Jednego przyznaje dowiedziałem się podczas wymiany Postów tutaj że
    > Python jako język nie jest określany teraz jako skryptowy czy
    > kompilowany tylko wieloparadygmatowy

    To tak jakby powiedzieć, że Michael Jordan nie jest określany jako "wysoki", tylko
    "ciemnoskóry".
    C++ też jest wieloparadygmatowy, ale jest kompilowany.
    To są ortogonalne cechy.

    Python może jest "mniej skryptowy" niż kiedyś z tego względu, że mniej się o nim
    myśli jako o języku do pisania skryptów, a bardziej - jak o języku ogólnego
    przeznaczenia.

    > Tak w jednym zdaniu:)? Decydują o tym ich właściwości których nie
    > spotkamy w samochodach które w większości znajdują się na drogach:)

    > Słowo podział jest "Synonimem" do słowa kategoria - więc nie ma różnicy
    > czy nazwiesz to podział czy kategoria to jedno i to samo

    Jasne. Ale nie o to mi chodzi.
    Możesz sobie podzielić przedmioty np. według kolorów. I wtedy kategorią jest "kolor".
    Dlatego moglibyśmy powiedzieć, że np. są przedmioty zielone, niebieskie, pomarańczowe
    itd.
    Inną kategorią mógłby być kształt: przedmioty trójkątne, okrągłe, kwadratowe itp.
    I oczywiście przedmiot trójkątny nie jest kwadratowy, przedmiot zielony nie jest
    niebieski itd. Wtedy mamy do czynienia z podziałem.

    Natomiast "podział" na przedmioty różowe i okrągłe nie jest podziałem, bo mogą
    istnieć przedmioty okrągłe i różowe.
    Tak jak podziałem nie jest "podział" na języki skryptowe i kompilowane.
    "Skryptowe" znaczy tyle co "przeznaczone do pisania skryptów".
    "Kompilowane" to "takie, które przed uruchomieniem wymagają translacji do kodu
    niskopoziomowego".

    Nie ma sprzeczności w powiedzeniu, że dany język służy do pisania skryptów i wymaga
    przed uruchomieniem translacji do kodu niskopoziomowego (nawet jeśli taka sytuacja
    jest rzadko spotykana, albo nie jest spotykana w ogóle)

    pozostałe". Albo na "okrągłe i nie-okrągłe".

    > Tak czy siak dzięki za dyskusje z zachowaniem "Pewnego Poziomu" ,który
    > udało Ci się zachować. Mam nadzieje że jeszcze będzie okazja kiedyś po
    > dyskutować.

    Ja również dziękuję. Oby jak najwięcej merytorycznych argumentów, a jak najmniej
    wzajemnego się obrażania i "patrzenia na innych z góry" (co kiedyś chyba było tu
    standardem)