    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Czemu oporność nie wplywa na napięcie?
    Date: Wed, 28 Feb 2018 09:59:15 +0100

    dyskusyjnych:a...@n...neos
    trada.pl...
    >sam zacząłem się zastanawiać nad fizyką tego zjawiska, tj. czemu
    >przed rezystorem i za rezystorem wiszącym drugą końcówką w powietrzu
    >jest ten sam potencjał, a dokładniej dlaczego oporność, czyli
    >pogorszona zdolność przenoszenia ładunków nie wpływa na wartość
    >potencjału?
    >Przecież te elektrony muszą przejść by się zgromadzic na drugiej
    >stronie rezystora (lub po przeciwnej by był ich ubytek) by wytworzyć
    >odopowiedni potencjał (względem ustalonej masy oczywiście).
    >Rezystancja przewodnika im w tym nie przeszkadza?

    Jednorazowo nie. Tzn przeszkadza, ale przeplyna, zgromadzi sie
    odpowiedni ladunek, przestana plynac, a w tedy rezystancja juz nie
    przeszkadza.

    Owszem, jakby byl duzy opornik, powiedzmy 1Gohm, z wielka koncowka, o
    duzej pojemnosci, to by to przeplywanie troche trwalo, a teoretycznie
    to w nieskonczonosc, to przeciez asymptotycznie.

    Ale to czysta teoria, bo zmierzyc to trudno, normalnie woltomierz ma
    jakis opor, prad plynie, z tymze dodatkowym opornikiem robi za
    dzielnik napiecia,
    napiecie wychodzi zgodnie ze wzorem, tylko opor cyfrowego miernika to
    czesto 10 Mohm, wiec zeby zauwazyc spadek, to by trzeba opornik choc
    1M.
    Albo wyciagnac stary miernik wskazowkowy, on bedzie mial kilka kohm.

    J.