  • 1. Data: 2018-02-28 09:45:08
    Temat: Czemu oporność nie wplywa na napięcie?
    Od: Marek <f...@f...com>

    Ostatnio zadzwonił do mnie bardzo zdziwiony znajomy, kombinował by
    jakiś układ zasilić z niższego napięcia niż zasilacz 12V jaki miał
    dostępny.. Wziął do tego garść oporników jakie miał i woltomierz.
    Zaczął po kolei podłączać te oporniki do owego zasilacza i mierzyć za
    nimi napięcie. Zdziwiony zauważył, że bez względu na to jaki opornik
    mierzy zawsze mu wychodzi w okolicach tych 12V. Pyta mnie jak to
    możliwe, skoro gdzieś słyszał, że opornik spowoduje spadek napięcia.
    Bąknąłem mu coś o dużej odporności miernika w stosunku do tych
    oporników co próbował użyć i taki obwód opornik-miernik spadku
    oczekiwanego nie wytworzy ... chyba nie zrozumiał dobrze końca a ja
    sam zacząłem się zastanawiać nad fizyką tego zjawiska, tj. czemu
    przed rezystorem i za rezystorem wiszącym drugą końcówką w powietrzu
    jest ten sam potencjał, a dokładniej dlaczego oporność, czyli
    pogorszona zdolność przenoszenia ładunków nie wpływa na wartość
    potencjału?
    Przecież te elektrony muszą przejść by się zgromadzic na drugiej
    stronie rezystora (lub po przeciwnej by był ich ubytek) by wytworzyć
    odopowiedni potencjał (względem ustalonej masy oczywiście).
    Rezystancja przewodnika im w tym nie przeszkadza?

    --
    Marek

  • 2. Data: 2018-02-28 09:52:16
    Temat: Re: Czemu oporność nie wplywa na napięcie?
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2018-02-28 o 09:45, Marek pisze:
    > Pyta mnie jak to możliwe, skoro gdzieś słyszał, że opornik spowoduje
    > spadek napięcia.
    Ale gdy płynie prąd. Przy woltomierzu prawie nie płynie.

    Robert

  • 3. Data: 2018-02-28 09:59:15
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    trada.pl...
> [...]
    >odopowiedni potencjał (względem ustalonej masy oczywiście).
    >Rezystancja przewodnika im w tym nie przeszkadza?

    Jednorazowo nie. Tzn przeszkadza, ale przeplyna, zgromadzi sie
    odpowiedni ladunek, przestana plynac, a w tedy rezystancja juz nie
    przeszkadza.

    Owszem, jakby byl duzy opornik, powiedzmy 1Gohm, z wielka koncowka, o
    duzej pojemnosci, to by to przeplywanie troche trwalo, a teoretycznie
    to w nieskonczonosc, to przeciez asymptotycznie.

    Ale to czysta teoria, bo zmierzyc to trudno, normalnie woltomierz ma
    jakis opor, prad plynie, z tymze dodatkowym opornikiem robi za
    dzielnik napiecia,
    napiecie wychodzi zgodnie ze wzorem, tylko opor cyfrowego miernika to
    czesto 10 Mohm, wiec zeby zauwazyc spadek, to by trzeba opornik choc
    1M.
    Albo wyciagnac stary miernik wskazowkowy, on bedzie mial kilka kohm.

    J.

  • 4. Data: 2018-02-28 10:06:16
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Wed, 28 Feb 2018 09:59:15 +0100, "J.F."
    <j...@p...onet.pl> wrote:
    > Jednorazowo nie. Tzn przeszkadza, ale przeplyna, zgromadzi sie
    > odpowiedni ladunek, przestana plynac, a w tedy rezystancja juz nie
    > przeszkadza.

    Wyczuwam. Czyli gdyby zamiast miernika wrzucić oscyloskop i do sondy
    podpiąć rezystor a drugim końcem dotknąć źródła nap. to będzie widac
    przez chwilę wyraźne zbocze (a nie skok) narastającego U?

    --
    Marek

  • 5. Data: 2018-02-28 10:08:05
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2018-02-28 o 09:59, J.F. pisze:
    > Albo wyciagnac stary miernik wskazowkowy, on bedzie mial kilka kohm.
    Tylko po co? W ten sposób i tak nie dobierze opornika do swojego układu.

    Robert

  • 6. Data: 2018-02-28 10:30:18
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Robert Wańkowski" napisał w wiadomości grup
    pl...
    >Tylko po co? W ten sposób i tak nie dobierze opornika do swojego
    >układu.

    A to zalezy co chce zrobic.
    Jak chce efekt zobaczyc, to tak najprosciej :-)

    J.

  • 7. Data: 2018-02-28 10:33:00
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    trada.pl...
    <j...@p...onet.pl> wrote:

    >Wyczuwam. Czyli gdyby zamiast miernika wrzucić oscyloskop i do sondy
    >podpiąć rezystor a drugim końcem dotknąć źródła nap. to będzie widac
    >przez chwilę wyraźne zbocze (a nie skok) narastającego U?

    Tak, z tym ze:
    -oscyloskop tez ma swoj opor, wiec bedzie i staly przeplyw pradu,
    -sonda ma swoja pojemnosc, wiec efekt sie spoteguje,
    -kabel tez wprowadza ciekawe efekty czasowe.

    J.

  • 8. Data: 2018-02-28 11:22:57
    Od: Bombardier Dąs vel Karbonylek <b...@g...com>

    użytkownik Marek napisał:
    > czyli
    > pogorszona zdolność przenoszenia ładunków nie wpływa na wartość
    > potencjału?

    V. filozoficzna.
    Wpływa, rozchodzi się o ilość cyfr w mierniku i tą wpiętą szeregowo rezystancję.
    https://i.ytimg.com/vi/HfxpJCdgVwc/maxresdefault.jpg

    V. praktyczna.
    Dla miernika 3 1/2 dig. o rezystancji wejściowej 1M trza dać szeregowo
    1M, wtedy miernik wskaże 1/2 napięcia.

    OT klepsydra.
    https://youtu.be/6TEMtmDfrU8

  • 9. Data: 2018-02-28 12:12:27
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Wed, 28 Feb 2018 09:45:08 +0100, Marek napisał(a):

    > Rezystancja przewodnika im w tym nie przeszkadza?

    Przeszkadza ale ponieważ miernik bierze malutko prądu to i malutko
    przeszkadza :)
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 10. Data: 2018-02-28 12:35:53
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

> [...]
    > rezystora (lub po przeciwnej by był ich ubytek) by wytworzyć odopowiedni
    > potencjał (względem ustalonej masy oczywiście). Rezystancja przewodnika

    Choć i elektrostatyka i elektryka dotyczą przepływu tych samych
    elektronów to jednak trochę inaczej na nie patrzą i łatwiej będzie nie
    mieszać ich ze sobą.

    Dla elektryki szkło to izolator, a w elektrostatyce źródło ładunków :)

    Spadek napięcia na oporniku wynika z prawa Ohma U=R*I.
    Jeżeli mielibyśmy idealny woltomierz (jego R = nieskończoność) to dla
    dowolnego rezystora podłączonego do 12V po jego drugiej stronie
    zmierzymy też 12V bo przez nieskończony R woltomierza popłynie prąd 0A
    (to też wynika z prawa Ohma - po przekształceniu I=U/R i dla U=12V a R =
    nieskończoność wyjdzie I=0A).
    P.G.