    From: Tomasz Wójtowicz <s...@n...com>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Czemu triak się nie wyłącza
    Date: Mon, 22 Feb 2010 21:56:54 +0100

    PC pisze:

    > triakiem jest przekaźnik. I teraz się zastanawiam czy to jakiś
    > nierozwiązany problem elektroniczny i producent pralki tak się
    > zabezpieczył na wszelki wypadek?

    Odpowiedzi ci nie podam, bo sam jestem zaskoczony. Z pewnością producent
    pralki miał te same kłopoty co ty, dlatego zastosował dodatkowy przekaźnik.

    Teraz sobie przypomniałem dekorację świetlną na jednej restauracji
    złożoną z zapalających się i gasnących liter. Któregoś dnia jedna z
    liter się zapaliła na stałe.
    "O, poleciał triak" - sobie pomyślałem.
    Następnego dnia rano wszystko było dobrze.
    "Szybko naprawili"
    Po południu trzy litery się "zablokowały".
    Wieczorem znowu było dobrze.
    W końcu stwierdziłem, że niemożliwe, żeby kierownik restauracji był tak
    zapalonym elektronikiem i na bieżąco lutował triaki, więc raczej to nie
    zwarcia w nich. Pewnie to właśnie triaki nie chcą puścić, a
    "naprawienie" następuje przez wyłączenie i włączenie.

    I to mnie dziwi, bo systemów sterowanych przez triaki jest bardzo dużo,
    ot choćby sygnalizacja świetlna, a tam raczej nie widać zablokowanych
    świateł. Czy to kwestia ceny triaka, czy może kiepskiego układu
    sterującego, który jakoś się wzbudza i nie podaje równego zera na
    bramkę, kiedy triak ma wyłączyć.