  • Data: 2018-03-09 16:36:38
    Temat: Re: Czestotliwosc sieci
    Od: Grzegorz Redlarski <e...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu piątek, 9 marca 2018 15:33:06 UTC+1 użytkownik J.F. napisał:
    > Użytkownik "Grzegorz Redlarski" napisał w wiadomości grup
    oglegroups.com...
    3-mln-euro-spowolnil-europejskie-zegary/#dalej

    > Tak mi sie wydaje, ze jak w dzialajacej elektrowni zakrecic
    > kurek/przestac sypac do pieca, to generator sie przestawi o drobny kat
    > i spadnie moc dostarczana do sieci, ale takze moment sily obciazajacy
    > turbine.
    > W skrajnym przypadku przejdzie do pracy silnikowej.
    > Ale jak odkrecic, to musi jakos odwrotnie.

    Wiem tyle, że we wszystkich generatorach, z jakich przebiegi oglądałem, po ich
    odłączeniu faza napięcia zmieniała się o 7°.

    > Tylko ze do kompletu mamy jeszcze regulacje wzbudzenia - jak bedzie
    > wieksze, to generator bedzie chcial wiecej mocy do sieci pchac, jak
    > mniejsze, to mniej.
    > Za tym oczywiscie powinna pojsc regulacja kurka turbiny, bo moc musi
    > sie zgadzac.
    > Jak sie kurka nie ruszy, to bedzie czestotliwosc rosnac lub malec.
    >
    > IMHO - mozna zmienic czestotliwosc nie ruszajac mocy, tylko
    > odpowiednio dobierajac wzbudzenie.

    To wszystko jest powiązane, generalnie jednak wzbudzeniem reguluje się napięcie, a
    "parą" (czy np. kątem kierownic w el. wodnych) częstotliwość.

    > Ale system automatyki w elektrowni powinien sobie z tym radzic tak
    > samo jak w poprzednich latach - oczywiscie jedna elektrownia niewiele
    > moze, ale jak tak we wszystkich kurki odkreca lub zakreca ...
    >
    > Za to ... nie wiem czy obecnie jakies umowy nie obowiazuja.
    > Elektrownia ma dyspozycje na 300MW, i nie dostarczy wiecej, chocby
    > napiecie spadlo do 200V a czestotliwosc do 48Hz :-)
    > Dopiero jak z sieci przyjdzie dyspozycja "dajcie wiecej - zaplacimy",
    > to elektrownia podnosi wzbudzenie, odkreca kurek i dosypuje do pieca.

    Trudno powiedzieć, niemniej na mapce:
    https://www.pse.pl/dane-systemowe
    widać duże rozbieżności pomiędzy "plan" i "aktualne".

    Kiedyś próbowałem się dowiedzieć w el. wodnej na jakiej podstawie podejmują decyzję
    kiedy prąd produkować, a kiedy stać, to gość coś mówił o chwilowych cenach prądu. W
    sumie są różne mechanizmy, ale to jeden z nich. Zapewne kluczowi dostawcy dostają
    jednak konkretne dyspozycje.

    Z tymi cenami, to w ogóle ciekawa sprawa. Ponieważ energia z wiatraków jest droga,
    nikt od nich nie chciał by kupować, więc ich cenę rozbili na dwa składniki i tylko za
    jeden składnik płaci operator. Za drugi pewnie budżet, albo wsio po równo.

    ouncements-archive/Pages/Deviations-affecting-the-av
    erage-frequency-in-the-Continental-European-Power-Sy
    stem-have-ceased;-ENTSO-E-working-on-step-2.aspx

    > Nie rozumiem, co oni maja na mysli :-)

    No wiec właśnie. Zasada zachowania energii z pewnością i tu obowiązuje i w czymś
    konkretnym ta energia musi siedzieć. Znaczy, teraz jej brakować.

    > Tak swoja droga - maja na tych podstacjach jakies regulatory, zeby np
    > Turoszow puscil wiecej mocy do Zielonej Gory, a Belchatow mniej, czy
    > te wielkie transformatory to bardziej na stale ustawione ?

    Na przejściach granicznych reguluje się nie tylko napięcie ale również fazę. Nie wiem
    czy na wszystkich, bo to stopniowo wprowadzano nie tak dawno. Oczywiście na tych
    przejściach od strony UCTE, bo tam, gdzie nie mamy synchronizmu, idzie przez DC.

    gr3