  • Data: 2018-03-09 18:35:52
    Temat: Re: Czestotliwosc sieci
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Grzegorz Redlarski" napisał w wiadomości grup
    oglegroups.com...
    W dniu piątek, 9 marca 2018 15:33:06 UTC+1 użytkownik J.F. napisał:

    >Wiem tyle, że we wszystkich generatorach, z jakich przebiegi
    >oglądałem, po ich odłączeniu faza napięcia zmieniała się o 7°.

    W jakim sensie ?
    Po odlaczeniu generator przechodzi na obroty wlasne, to faza moze
    plynac dowolnie.

    Chyba, ze chodzi o skok przy odlaczeniu ... jak ustawiono tak, ze prad
    nie plynal, to nie powinno byc skoku, ale moze plynal przed
    odlaczeniem.

    >To wszystko jest powiązane, generalnie jednak wzbudzeniem reguluje
    >się napięcie, a "parą" (czy np. kątem kierownic w el. wodnych)
    >częstotliwość.

    Z tym, ze jedna turbina sieci nie ruszy, wiec to bardziej faze/moc
    bierna itp.

    >Trudno powiedzieć, niemniej na mapce:
    >https://www.pse.pl/dane-systemowe

    Swoja droga ciekawe - z Niemiec bierzemy 1.1GW, jest godz 18:00,
    ciemno - to przeciez nie tani prad z paneli slonecznych.
    Wiaterek im wieje, czy zwykly prad tez maja tani ?

    A jednoczesnie pchamy do CZ 487 MW ... Niemcy nie moga im bezposrednio
    dostarczyc ? :-)

    >widać duże rozbieżności pomiędzy "plan" i "aktualne".

    Ta "dyspozycje" to mialem na mysli z wieksza rozdzielczoscia - plan
    sie rozjechal, to dostaja korekte.

    >Kiedyś próbowałem się dowiedzieć w el. wodnej na jakiej podstawie
    >podejmują decyzję kiedy prąd produkować, a kiedy stać, to gość coś
    >mówił o chwilowych cenach prądu. W sumie są różne mechanizmy, ale to
    >jeden z nich. Zapewne kluczowi dostawcy dostają jednak konkretne
    >dyspozycje.

    Nasze elektrownie wodne to raczej pracuja krotko, bo malo wody mamy.
    Pozostaja jeszcze szczytowo-pompowe - sami decyduje kiedy brac a kiedy
    oddawac, czy ktos im kaze ?

    Ale ja o sytuacji, gdy np jest lekka nadwyzka produkcji.
    Tak mi sie wydaje, ze skoro siec ma znikomy opor, to tu mozliwosci
    regulacji elektrownia ma duze.
    Jak sie troche podniesie napiecie, to do sieci poplynie duzy prad, a
    jak troche obnizy, to znacznie mniejszy.

    A kazda elektrownia chcialaby swoje pracujace turbiny jak najlepiej
    wykorzystac i do sieci sprzedac jak najwiecej energii ...

    W krotkiej magistrali DC czynnikiem regulującym byloby napiecie -
    dostawca nie moze dac za duzego, bo normy i przepisy, ale nawet
    niewielkie zmiany dadza duza zmiane pradu i nierowny podzial.
    I jak sie wszyscy upra dostarczyc jak najwiecej, to napiecie w sieci
    wzrosnie ... i znow bedzie nierowny podzial mocy, skoro niektore
    elektrownie beda sie musialy ograniczac.

    Czyzby w duzej sieci energetycznej dzialalo to jakos inaczej ?

    A moze nieregulowanych odbiornikow jest ciagle sporo, i niewielka
    nadwyzke rynek wchlonie latwo - napiecie wzrosnie, zarowki zaczna
    jasniej swiecic :-)

    >Z tymi cenami, to w ogóle ciekawa sprawa. Ponieważ energia z
    >wiatraków jest droga, nikt od nich nie chciał by kupować, więc ich
    >cenę rozbili na dwa składniki i tylko za jeden składnik płaci
    >operator. Za drugi pewnie budżet, albo wsio po równo.

    U nas doplaty z budzetu chyba nie ma, przerzuca sie na odbiorcow.

    ouncements-archive/Pages/Deviations-affecting-the-av
    erage-frequency-in-the-Continental-European-Power-Sy
    stem-have-ceased;-ENTSO-E-working-on-step-2.aspx

    >No wiec właśnie. Zasada zachowania energii z pewnością i tu
    >obowiązuje i w czymś konkretnym ta energia musi siedzieć. Znaczy,
    >teraz jej brakować.

    Braklo to jest dawno temu.
    Teraz moc jest zbilansowana ... i co oni chca zwracac ?

    >Na przejściach granicznych reguluje się nie tylko napięcie ale
    >również fazę.

    A w kraju ?

    >Nie wiem czy na wszystkich, bo to stopniowo wprowadzano nie tak
    >dawno.
    >Oczywiście na tych przejściach od strony UCTE, bo tam, gdzie nie mamy
    >synchronizmu, idzie przez DC.

    To chyba ciagle tylko jedna linia do Szwecji, czy juz cos wiecej ?

    J.