    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Subject: Re: Czestotliwosc sieci
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    <p7pjcs$2aa$1@node1.news.atman.pl> <f...@m...uni-berlin.de>
    <5aa10bfe$0$31354$65785112@news.neostrada.pl>
    <5aa12de4$0$662$65785112@news.neostrada.pl>
    <a...@g...com>
    <b8owg6284fck.qul81q510lpx$.dlg@40tude.net>
    <0...@g...com>
    <5aa26136$0$666$65785112@news.neostrada.pl>
    <9...@g...com>
    <5aa29b1f$0$679$65785112@news.neostrada.pl>
    <9...@g...com>
    <5aa2c5fb$0$31362$65785112@news.neostrada.pl>
    <9...@g...com>
    Date: Sat, 10 Mar 2018 15:40:28 +0100

    Dnia Fri, 9 Mar 2018 12:14:02 -0800 (PST), Grzegorz Redlarski

    > Faza będzie płynąć taka, jak się generator kręci, a obrotów szybko nie zmieni.

    Jesli jednak jego samodzielne obroty sa inne niz sieci, to roznica
    fazy bedzie narastac.

    > Ale pokręciłem. To było przy SZR-ach (samoczynne załączanie
    > rezerwy). Skok fazy był po odłączeniu zasilania od odbiorów.
    > Znaczy, na odbiorach jeszcze długo utrzymuje się napięcie po
    > odłączeniu zasilania, bo silniki zaczynają generować prąd.

    Asynchroniczne ?
    Czy to jakis specyficzny odbiorca o duzej ilosci synchronicznych ?

    Asynchroniczne ponoc tez potrafia generowac, ale jak w sieci nie ma
    juz zadnego zrodla zasilania ... to z jaka czestotliwoscia generuja ?

    > Nie
    > można wówczas rezerwy załączać "na pałę", tylko takie jest
    > wymaganie, że czeka się na zanik tego napięcia. No chyba, że
    > przełącza się przez pracę równoległą.
    > Z generatorem będzie podobnie jeśli wypadnie. Przy planowy
    > wyłączaniu chyba najpierw redukuje się wzbudzenie.

    Tak mi sie wydaje ze najprosciec doprowadzic go do pracy bezpradowej,
    a potem odlaczac.

    > Mamy Krajową Dyspozycję Mocy i Obszarowe Dyspozycje Mocy. Niektóre
    > elektrownie muszą się ich słuchać, a niektóre niekoniecznie.
    > Szczytowo-pompowe z pewnością są w pełni pod ich kontrolą. KDM też
    > odpowiada za przypływy przez granice.

    Swoja droga to ciekaw jestem jak to wyglada przy obecnej mnogosci firm
    faktujacych.

    Trzeba zaplacic elektrowniom za prad ktory produkuja teraz ... i jak
    potem rozdzielic to na rozne firmy, jesli na jednej linii wisza
    klienci roznych ?
    Teraz mamy elektroniczne liczniki, to latwiej, ale dawniej ?

    > Więc pewnie steruje się mocami, a napięciom tylko przygląda :)

    Tak wychodzi, tylko co KDM dzwoni i mowi "od teraz dawajcie 400MW, bo
    jak nie, to kara" ?

    > Przy normalnej pracy wszystko płynnie się reguluje.

    Za PRL plynnie, a teraz mamy wiele elektrowni i kazda ma swoj wlasny
    interes :-)

    P.S. W Niemczech sie raz zdarzylo, ze cena pradu byla ujemna.
    Wiatr wial, wiatraki sie krecily, pradu byl nadmiar.
    Oczywiscie mowimy o jakiejs gieldzie - klientom naliczano tyle samo.

    W Chile to juz ponoc normalne - nastawiali tyle ogniw, ze w niektorych
    rejonach za duzo w poludnie.

    > Dużą rolę grają tu elektrownie wodne, w tym szczytowo-pompowe.

    Im ktos musi powiedziec co maja robic.

    > Problem pojawia się przy nagłym spadku obciążenia czy wypadnięciu
    > dużego generatora, spowodowanymi jakąś awarią. Wtedy pewnie przez
    > pewien czas energia leci ze zgromadzonej energii kinetycznej turbin
    > i wirników generatorów, albo jest w nich gromadzona. Przez czas aż
    > się odpowiednio pary doda lub przykręci :)

    Ale to chyba jakis regulator robi automatycznie ?

    ouncements-archive/Pages/Deviations-affecting-the-av
    erage-frequency-in-the-Continental-European-Power-Sy
    stem-have-ceased;-ENTSO-E-working-on-step-2.aspx

    > Na pewien czas podniosą częstotliwość co wymaga dodatkowej energii,

    IMO nie wymaga, bo odbiorcy biora mocy ile potrzebuja, a moga ja brac
    przy 50Hz czy 60 ...
    No dobra, moze i przyspieszenie wymaga odkrecenia kurkow - ale
    przeciez znikomego. A jesli niektorzy odbiorcy przy okazji zaczna
    pobierac wiecej mocy, bo im sie silniki zaczna szybciej krecic, to
    przeciez ich licznik to policzy.
    Wiec o co tu chodzi? Budzet pieniezny tak napiety, ze nikt nie chce
    kurka odkrecic ?

    > ale z pewnością nie tyle, co wsiąkło na Bałkanach. Ciekawe dlaczego
    > do tej pory nie podnieśli? Standardem było, że przy opóźnieniu
    > przekraczającym 20 s zwiększano średnią częstotliwość o 10 mHz
    > wtedy na dobę blisko tych 20 s powinno iść do przodu.

    To bylo wczesniejsze pytanie - tyle lat dobrze chodzilo - co sie
    stalo?

    > Ilością pary i wzbudzeniem reguluje się wychodzącą moc czynną i bierną.

    Ale mnie o rozplyw w sieci chodzi - jakies regulatory na podstacjach
    sa, zeby np z jednej linii wziac mniej a z drugiej wiecej ?

    J.