  • Data: 2018-04-01 14:21:42
    Temat: Re: Czestotliwosc sieci
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Dnia Sun, 1 Apr 2018 12:36:20 +0200, HF5BS napisał(a):

    > Może i powielano, wlale nie przeczę. Jednak wydaje mi się, że jakoś trzeba
    > było to chociaż względnie ustabilizować, w końcu wówczas klima (dla
    > stabilizacji temperatury), czy jakość zaskakiwania generatora synchro w TV,
    > nie była chyba tak rozbudowana, jak w czasach powojennych? Kwarc wydaje się
    > w miarę dobrym i niedrogim źródłem takiej stabilności.

    Albo stabilizowano czestotliwoscia z sieci, zeby nie lataly pasy po
    ekranie.

    > Poza tym, jak np.
    > nosną w urządzeniach telefonii wielokrotnej stabilizować? A tam, jest to
    > dość krytyczne, bo rozjazd o kilka Hz potrafi mocno pogorszyć jakość
    > przekazu.

    A owszem, ale moze tam nie bylo problemu dzielenia ...

    > Ja tylko gdybam, spekuluję.
    > Jednakże, jeśli silnik był pędzony falownikiem i jego "popęd" zwartusiał, to
    > by mnie nie zdziwiło.

    Ale to raczej nie czasy falownikow. Na tyratronach mialyby byc, czy
    juz na tyrystorach ?

    No i raczej bylyby analogowe, po co im kwarcowa stabilizacja.

    > Trochę mi się obraz rozjeżdża, ale tak widzę, że może tam coś było w jakiś
    > sposób taktowane i rozjazd "popędu" rozjechał temat, urządzenie nie było
    > nawet w stanie zaalarmować, że coś go boli.

    Ale pare ciekawostek w tabelce widze.
    Bit-by-Bit comparator
    P-signal generator
    P-signal decoder

    Wydaje mi sie, ze zawiodla jakas automatyka torowa - cos mialo wykryc
    pociag, przeslac sygnal zwolnienia, pociag odebrac i zwolnic.

    > Jak wiecie, pracowałem na centrali telefonicznej. Na łączach
    > międzycentralowych nośnych, istotne były zależności czasowe. Teraz wyobraźmy
    > sobie, że czasami steruje komputer, który nagle odjechał niewiele, o 10%. I
    > już czasy biorą w łeb, bo np. skrócone o 10% 600 ms sygnalizujące zwolnienie
    > łącza, przy 540 ms miało pełne prawo nie zadziałać. I tak, jak może centrala
    > wewnętrznie by nadal działała, tak natychmiast legły by wszystkie wiązki
    > takich łączy, gdyż odległa centrala mogła nie rozpoznać sygnału "zwolnij
    > łącze".

    Ja najbardziej.
    Z tym - ze to juz wymaga "komputerowego" sterowania.

    > Na szczęście na mojej centrali, za zależności odpowiadał prosty układ RC,
    > gdzie potencjometrem dociągało sie stałą czasową do wymaganej wartości.
    > Dobrze ustawione, nie ruszane, było na lata i różne klimaty (zimno|ciepło).

    A tolerancje po stronie odbiorczej mogly byc wieksze, skoro nadawcza
    byla "na oko" ustawiana :-)

    J.