    From: "ACMM-033" <v...@i...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Czy "grubość" ma znaczenie...
    Date: Sun, 13 Apr 2014 12:52:56 +0200

    news:almarsoft.6627477558032931662@news.neostrada.pl
    > Czy dla nadajnika o mocy kilkudziesięciu mW przekrój przewodu robiącego za
    > antenę półfalową ("bacik") ma jakiś znaczący wpływ na charakterystykę
    > promieniowania? Np. zamiast drutu o przekr. 2.5mm2 zostanie użyty 0.5mm2
    > (o tej samej długości) - czy przekrój może zmienić dopasowanie anteny?
    > Chodzi o częstotliwości rzędu 100-1000MHz.

    Znaczenie ma, jaki jest stosunek długości ramienia do długości fali. A
    grubość ramienia wpływa raczej na szerokopasmowość - im grubsze ramię
    anteny, tym szerzej ona chodzi - hint dipol Nadienienki. Fizycznie antena z
    2 krosówek po 19.5 metra będzie chodzić na 3.5 MHz, ale jak ze strojeniem,
    to nie testowałem, z pewnością zakres częstotliwości będzie węższy i trzeba
    skrzyneczką... Pomijam wnoszoną moc, bo przy tych twoich miliwatach, to
    chyba nawet drut nawojowy wytrzyma.

    > Kiedyś słyszałem opinię, że do anteny nie powinno się stosować linki, bo
    > np. pękniete żyły, które nie są połączone z resztą u nasadzie anteny
    > działają niekorzystnie, szczególnie gdy antena porusza się np. na wietrze.

    Nie tak... rzeczywiście, pęknięte żyłki ujemnie wpływają na sprawność, ale
    jeśli nie są pęknięte, to wręcz przeciwnie - są dużo lepsze, niż lity drut,
    bo lica minimalizuje wpływ zjawiska naskórkowości. Dlatego cewki w.cz.
    często się właśnie licą nawija.
    Poza tym - lica jest na wietrze dużo bezpieczniejsza, bo nawet, jak żyłki
    popękają (oczywiście, należy tego unikać), to antena nadal będzie wisieć,
    jest zresztą elastyczniejsza i daleko mniej podatna na przełamanie. Jak się
    drut przełamie, to... skrajnym przykładem tego było pewne zdarzenie podczas
    budowy kolejki na Kasprowy Wierch. Nie do końca to zaszło, ale obrazuje
    możliwe skutki...