    From: Piotr Chamera <p...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.comp.programming
    Subject: Re: Czy są wśród Was freelancerzy?
    Date: Sat, 18 Aug 2012 01:57:40 +0200

    W dniu 2012-08-17 22:22, Piotrek pisze:
    > Czy któryś z aktualnie udzielających się na grupie programistów był/
    > jest freelancerem?

    Jestem kimś w rodzaju freelancera, choć nie programistą, spróbuję
    odpowiedzieć...

> [...]
    > komfort pracy bez sztywno narzuconych godzin pracy i miejsca jej
    > wykonywania, po pewnym czasie (wyrobieniu sobie "reputacji") duża
    > regularność zleceń. Tak to wygląda w opisach, a jak się to ma do
    > realiów? Gdyby to wszystko rzeczywiście tak fajnie działało, to
    > przecież nikt nie decydowałby się na pracę w innych warunkach. Gdzie
    > więc tkwi haczyk?Jedynym czynnikiem na niekorzyść freelancingu jest
    > brak stabilności zatrudnienia czy może ma on jednak inne wady
    > przesądzające o tym, że jednak wolicie klepać w klawiaturę w biurze

    Jest tego więcej:

    * Jeden z nich podał już yamma - trzeba mieć warunki do pracy w domu
    albo wynająć jakąś przestrzeń biurową w pobliżu... Kiedy się ma większą
    rodzinę, praca w domu staje się bardzo trudna...

    * Trzeba umieć organizować sobie czas i umieć oddzielić godziny pracy
    od czasu prywatnego.

    * Koszt stanowiska pracy bywa w niektórych dziedzinach
    (albo przy niektórych zleceniach) wysoki (miejsce do pracy, sprzęt,
    materiały, oprogramowanie...).

    * Nie każdy ma ochotę zajmować się sprawami niezwiązanymi z interesującą
    go dziedziną: księgowość, szukanie zleceń, składanie ofert, negocjacje
    kontraktów, ocena ryzyka, badanie wiarygodności
    zleceniodawców itp. Część z tych rzeczy można zlecić na zewnątrz,
    ale trzeba mieć nad tym kontrolę i są to dodatkowe koszty.