    From: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>
    Newsgroups: pl.misc.telefonia
    Subject: Re: Czy tradycyjna telefonia stacjonarna już nie istnieje?
    Date: Sat, 06 Jan 2024 03:05:35 +0100
    <1...@4...net>
    <m...@i...localdomain>
    <9rkq5kd7amk6$.nsn2rk8rd0q6.dlg@40tude.net>
    <m...@i...localdomain>
    <eyoylu2mygjf$.5e8zh9bbe3tz$.dlg@40tude.net>
    <umf03m$s5t$1$nadir@news.chmurka.net>
    <1sj9y0rd8f8uj.59zmtlulpy8s$.dlg@40tude.net>
    <m...@i...localdomain>
    <oxdzetglx25x$.rtyzwny5ados.dlg@40tude.net>
    <m...@i...localdomain>
    <4q9ghjn82r6u$.10ot9o32ekmjk.dlg@40tude.net>

    "J.F" <j...@p...onet.pl> writes:

    >> Jak byłeś na granicy SNR, to tak.
    >
    > Raczej nie.

    No to to nie są moje doświadczenia.
    Modemów miałem kilka, i używałem na różnych liniach.
    Pamiętam też np. echo na LD bez korekcji (po znakach + przerwie
    wskakiwał np. nawias klamrowy czy coś takiego). Ale to nie były dobre
    linie (tam może akurat SNR był ok).

    > Ale z drugiej strony tej petli byl DAC/ADC, odkad centrale sie
    > ucyfrowiły.
    > I w VoIP jest tym bardziej.

    Jeśli pisząc VoIP masz na myśli np. G.711 over IP, to nie ma problemu.
    Jeśli to jednak coś w stylu MP3, to to nie działa i tyle. Chyba że
    bramka wykrywa połączenie data/fax i obsługuje je indywidualnie. To było
    dość typowe gdzieś na przełomie wieków (może nieco wcześniej?), jak IP
    był drogi, a Internet nie składał się głównie z youtuba itp. Tamte
    bramki od np. Cisco (ASxxxx), były też rozwiązania uniksowe (starsze
    i miały mniejszą pojemność, no ale argument cenowy był po ich stronie).

    > 20ppm przy 8kB/s to mozliwa odchyłka o 0.16 B/s.
    > Co 6 sekund mozliwy problem.

    W E1 było 50 ppm, czyli różnica teoretycznie mogła być 100 ppm.

    > A w E1/3 były bity - no ale cos je zbierało w bajty.

    Wszędzie są bity, ale organizacja była bajtowa - nie mogło być czegoś
    takiego, że zgubiłeś na styku E1 - E3 np. 3 bity. Zresztą to chyba
    jasne, co by z tym zrobił DAC np. w centrali?
    W ogóle dało się zgubić bity, ale to było rozsynchronizowanie się
    urządzeń, zupełnie inna bajka. Normalnie takich rzeczy nie było.
    --
    Krzysztof Hałasa