    From: g...@s...invalid (Adam Wysocki)
    Newsgroups: pl.comp.programming
    Subject: Re: Czym jest programowanie?
    Date: Thu, 7 Jun 2012 11:02:53 +0000 (UTC)

    f...@g...pl wrote:

    > najbardziej podoba mi sie wlasnie odlschoolowe podejscie do
    > programowania gdzie program byl znany wlasciwie z dokladnoscia
    > do elektroniki

    To spróbuj napisać dużą aplikację w assemblerze. A potem sportuj ją na
    inną architekturę.

    Bez odpowiedniej warstwy abstrakcji (którą często jest sam język) można
    zapomnieć o pisaniu przenośnym. Za dużo naoglądałem się kompletnie
    nieprzenośnego kodu (np. winapi wplecione wszędzie w kod, a nie osobno,
    czy kod, którego prawidłowe działanie jest zależne od cech konkretnej
    architektury, a nawet systemu).

    Oczywiście nie każdy program musi być przenośny. Ale pisanie przenośne
    stawia nowe wyzwania i uświadamia wiele rzeczy (takich jak np. endianness),
    które w pisaniu nieprzenośnym umykają.

    > ale pełnej wiedzy i kontroli nad maszyną nie ma :(

    Zawsze jest coś za coś. Pisząc aplikację okienkową chciałbyś musieć skupiać
    się nad szczegółami programowania każdej karty graficznej, na której twoje
    okienko będzie wyświetlane? Te czasy na szczęście już minęły, nawet pisząc
    na platformy osadzone dostajesz od producenta gotowe SDK z bibliotekami do
    obsługi sprzętu, czy API systemu. Potem, gdy przyjdzie czas na sportowanie
    aplikacji na nowy model urządzenia z nową biblioteką, nie musisz przepisywać
    połowy aplikacji od nowa.

    --
    Gof