  • 31. Data: 2020-11-18 01:50:51
    Temat: Re: Czym skopiować cały dysk do obrazu
    Od: "Kamil" <nospamtlen.pl>

    Użytkownik "Krystek" napisał:

    > A na tym dysku mam dwie partycje: systemową z systemem i sporą liczbą
    > plików w Moich dokumentach

    Nie trzymaj niczego ważnego w folderze "Moje dokumenty", bo jest on na
    partycji systemowej.

    Pzdr

  • 32. Data: 2020-11-18 01:52:40
    Od: "Kamil" <nospamtlen.pl>

    Użytkownik "trybun" napisał:

    > Nie praktykowałem ...

    Czy Ty kiedyś wreszcie nauczysz się cytowania? Po co wklejasz cały śmietnik?

    Pzdr

  • 33. Data: 2020-11-18 09:53:05
    Od: Olaf Frikiov Skiorvensen <B...@i...invalid>

    Wcale nie przypadkiem, dnia Wed, 18 Nov 2020 00:50:05 +0100
    doszła do mnie wiadomość <5fb461ad$0$518$65785112@news.neostrada.pl>
    od Krystek <s...@k...art.pl> :

    -all.txt>
    -dbinfo.txt>

    0CLA362_JP5570HC064K1P_2020-11-15.txt>

    .txt> i mapa sektorów -

    5A25T0_WD-WX91A90A4318_2020-11-13.txt>

    0E-Macrorit.png>,

    0E-Paragon.png>

    0E-Paragon-properties.png>

    0E-Paragon-properties.txt>

  • 34. Data: 2020-11-18 10:22:51
    Od: Olaf Frikiov Skiorvensen <B...@i...invalid>

    Wcale nie przypadkiem, dnia Mon, 16 Nov 2020 19:10:55 +0100
    doszła do mnie wiadomość <5fb2c0af$0$551$65785112@news.neostrada.pl>
    od Krystek <s...@k...art.pl> :

    >Pytałeś, Olafie, o parametry S.M.A.R.T. tego padającego dysku. Co udało
    >mi się zapisać, to zapisałem. Tutaj logi:

> [...]
    0-dbinfo.txt>

> [...]
    ><https://www.krystek.art.pl/tmp/HDD/Hitachi_HDS7210
    50CLA362_JP5570HC064K1P_2020-11-15.txt>

    >Log z działania dd rescue na tym dysku -

    Najgorsze parametry:
    5 Reallocated_Sector_Ct 0x0033 001 001 005 Pre-fail Always FAILING_NOW
    1703
    197 Current_Pending_Sector 0x0022 093 093 000 Old_age Always - 322

    Czyli dysk nadaje się na przycisk do papieru(zerowanie za pomocą MHDD czy Victoria z
    włączoną reallokacją może coś poprawić, ale dysku to nie uratuje).
    Current_Pending_Sector to najgorsza zaraza(sektor nie został prawidłowo odczytany z
    powodu błędu ECC czy czegoś podobnego), jak to występuje masowo, to od razu
    reklamacja
    zamiast prób naprawy, większość tego typu przypadków kończy się źle po pewnym czasie.

> [...]
    >wcześniej, skrzypi i dzwoni talerzami, muli system na nim i będę
    >kopiował jego zawartość na zamówiony SSD 250GB - zrzut z GSmartControl:

    SMART całkowicie czysty, nie ma powodów do niepokoju.

> [...]
    >czyli jako jedną ciągłą dostępną przestrzeń do zagospodarowania.
    >
    >A jedynie Paragon pokazuje strukturę zawartości dysku w ten sposób:
    40E-Paragon.png>

    >Parametry dysku:
    ><https://www.krystek.art.pl/tmp/HDD/TOSHIBA-MG04ACA
    40E-Paragon-properties.png>
    ><https://www.krystek.art.pl/tmp/HDD/TOSHIBA-MG04ACA
    40E-Paragon-properties.txt>

> [...]
    >
    >Chciałbym już go zaprząc do pracy, by móc te 500GB VHD na niego
    >przerzucić. Dysk będzie pracował pod Windows 10 i pewnie z czasem też

    Nie widzę nic niepokojącego, Paragon zgłupiał nie wiadomo z jakiego powodu, na
    szczęście
    jest masa innych partycjonerów do wyboru(osobiście preferuję Gparted).
    Zawsze można poszukać (za pomocą DMDE czy czegoś podobnego, w DMDE to szukaj/inny
    sektor)
    czy są jakieś sektory z niezerową zawartością, teoretycznie takich nie powinno być,
    jeśli
    są, to można domniemywać szfindel.

    Tak na marginesie, ja bym temu dyskowi zafundował secure erase(jak obsługuje, to
    enchanced secure erase - w tym trybie dysk jest zapełniany wzorem bitowym
    przygotowanym
    przez producenta) i kilka zerowań, ostatnio na swoim nowym dysku zrobiłem 8 zerowań,
    może
    to przesada, ale warto wiedzieć, czy dysk nie padnie po tygodniu pracy.

  • 35. Data: 2020-11-18 10:43:10
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Olaf Frikiov Skiorvensen" b...@4...com

    > Nie widzę nic niepokojącego, Paragon zgłupiał nie wiadomo z jakiego powodu,

    Bywa, że jednym partycjonerem nijak nie można uczynić czegoś prostego (choćby
    przesunąć partycji -- ostatni raz miałem to wczoraj czy przedwczoraj; któryś
    z partycjonerów zawzięcie twierdził, iż wskazana partycja zawiera logiczne
    błędy i domagał się skanowania/naprawiania FS za pomocą ScanDisk czy innego
    CHKDSK) a inny partycjoner nie widzi żadnych problemów... (po przesunięciu
    ten pierwszy już nie widział błędów i spokojnie przesunął ponownie...)

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    )\._.,--....,'``. Felix Lee

  • 36. Data: 2020-11-18 16:30:10
    Od: Krystek <s...@k...art.pl>

    W dniu 2020-11-18 o 10:22, Olaf Frikiov Skiorvensen pisze:
> [...]
    reklamacja
    > zamiast prób naprawy, większość tego typu przypadków kończy się źle po pewnym

    Reklamacji nie będzie, bo dysk ma 5-6, czy tam 7 lat. Zresztą w logu
    S.M.A.R.T widziałeś ile godzin / dni ma przepracowane. Nie bez powodu 3
    dni dd rescue męczył się z tym dyskiem, by odtworzyć całą jego strukturę.

    Może do wyczyszczenia i zaorania tego dysku uruchomię na tej starej
    maszynie, w której przez lata pracował ten dysk. Niech go przynajmniej
    programy wyczyszczą z całej zawartości do (absolutnego) 0.

    5A25T0_WD-WX91A90A4318_2020-11-13.txt>

    > SMART całkowicie czysty, nie ma powodów do niepokoju.

    S.M.A.R.T. czysty, ale cholernie mi zwalnia system przez ten dysk, mimo,
    że to 7200, a nie 5400, czy 5600 obrotów. Takie zamulenie ogólne.
    Włączasz przeglądarkę to dopiero po kilkudziesięciu sekundach odpowiada,
    tzn. da się kliknąć w menu, wcześniej jest zamrożona. Thunderbird z
    minutę się odpala. Oczywiście nigdy nie uruchamiam jednocześnie
    pamięciożernych programów.

> [...]
    sektor)
    > czy są jakieś sektory z niezerową zawartością, teoretycznie takich nie powinno być,

    Gparted jest na tych ratunkowych zestawach narzędziowych, więc może tym
    utworzę partycje. DMDE raczej nie będę się bawił.

> [...]
    zerowań, może
    > to przesada, ale warto wiedzieć, czy dysk nie padnie po tygodniu pracy.

    Kilka lat temu, gdy przenosiłem system i dane z mniejszych dysków na
    większe to w jakimś AOMEI, czy innym MiniTool wybierałem opcję
    nadpisywania 0 i 1 na tych starych dyskach, żeby oczyścić i odświeżyć
    sektory. Czy dla tego 4TB też wystarczy? Zaraz będę szukał softu do
    "secure erase" producenta dysku.

    K.

    --
    http://www.krystek.art.pl/

  • 37. Data: 2020-11-18 18:33:07
    Od: Olaf Frikiov Skiorvensen <B...@i...invalid>

    Wcale nie przypadkiem, dnia Wed, 18 Nov 2020 16:30:10 +0100
    doszła do mnie wiadomość <5fb53e02$0$527$65785112@news.neostrada.pl>
    od Krystek <s...@k...art.pl> :

> [...]
    >nadpisywania 0 i 1 na tych starych dyskach, żeby oczyścić i odświeżyć
    >sektory. Czy dla tego 4TB też wystarczy? Zaraz będę szukał softu do

    W zasadzie może być bez secure erase, nadpisać zerami można za pomocą dd czy Victoria
    for
    windows(na końcu weryfikacja prawidłowości odczytu, na przykład szukać sektorów z
    niezerową zawartością, DMDE to potrafi, ewentualnie verify z Victorii).
    Samo secure erase to prosta sprawa z linuksa:
    https://grok.lsu.edu/article.aspx?articleid=16716

    UWAGA!
    Nadane dyskowi hasło trzeba zapamiętać, bo w razie zaniku zasilania dysk pozostanie
    nim
    zahasłowany.
    Czasem też trzeba dyskowi zrobiś hotswap(inaczej secure erase się nie wykona, bo dysk
    będzie w stanie FROZEN, metoda w opisie z hibernacją może nie działać).

  • 38. Data: 2020-11-18 21:51:07
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

> [...]
    > CHKDSK) a inny partycjoner nie widzi żadnych problemów... (po przesunięciu
    > ten pierwszy już nie widział błędów i spokojnie przesunął ponownie...)

    Czyżby dysk mechaniczny z sektorami 4k?

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 39. Data: 2020-11-18 22:09:57
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Adam" rp41fu$102$1$A...@n...chmurka.net

    > Czyżby dysk mechaniczny z sektorami 4k?

    Są jeszcze z 512? To była Toshiba 320GB sprzed 11 lat...

    Najnowszej wersji partycjoner odmawiał, ale
    staruszek -- przesunął... Problem taki znam
    także z czasów, gdy dyski miały tylko 512...

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.

  • 40. Data: 2020-11-19 03:25:50
    Od: Krystek <s...@k...art.pl>

    W dniu 2020-11-18 o 18:33, Olaf Frikiov Skiorvensen pisze:
> [...]
    > niezerową zawartością, DMDE to potrafi, ewentualnie verify z Victorii).
    > Samo secure erase to prosta sprawa z linuksa:

    A co myślisz o formatowaniu niskopoziomowym? Gość w komentarzu do
    narzędzia HDD Lowe Level Format Utility 4.40 pisze -
    <https://www.dobreprogramy.pl/HDD-Low-Level-Format-T
    ool,Program,Windows,26933.html>:

    "Witam, widzę, że część ludzi pisze tu, nie wiedząc o co chodzi. Otóż to
    nie jest program do kasowania danych (też to robi, ale dodatkowo), on
    kasuje na dysku WSZYSTKO, do zera, łącznie z rzeczami nieusuwalnymi
    przez inne programy.

    Uratowałem nim dysk 500 GB - Windows 7 go nie chciał sformatować.
    GParted tworzył partycję, niby formatował dysk, ale po podłączeniu do
    kompa partycja po chwili przestawała reagować a po ponownym podłączeniu
    już Windows jej nie widział. I tak w kółko. Zdesperowany (dysk był
    prawie nowy) po którymś eksperymencie uruchomiłem HDD Low Level Format,
    dysk się pokazał jako USB, bo tak był podpięty i uruchomiłem
    formatowanie. 500 GB mielił całą noc. Rano zobaczyłem, że doszedł do
    100%, ale Windows go nie widział i tylko ten program HDD Low Level go
    wykrywał. Uruchomiłem więc ponownie GParted, zrobiłem partycję, format
    ntfs.. I działa! Bez problemów.

    A leżał na półce już pół roku, miałem go złomować, bo nic mu nie
    pomagało, żadne Disk doktory i wszystko, co próbowałem."

    K.

    --
    http://www.krystek.art.pl/