  • Data: 2017-05-12 01:37:48
    Temat: Re: Czym zabezpieczyć PCB przed uszkodzeniami?
    Od: Marek S <p...@s...com> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2017-05-11 o 22:44, Maciek pisze:

    > Zastanawiałem się nad kupnem i nie kupiłem :) tzw. "łamacz". Jeśli
    > można zaptać :) Co nim konkretnie frezowałeś i jakie masz
    > doświadzenia?

    Ten frez służy głównie do pracy krawędzią boczną - przeciwnie niż
    wiertła. Używam go wyłącznie do wycinania kształtów w PCB. Przykładowa
    płytka przed wycięciem:

    https://drive.google.com/file/d/0B5EZBCDOXXP7N0VyOTR
    kSGlyaGs/view?usp=sharing

    Wersję finalną mam już zamontowaną więc nie mam jak pokazać. Tym frezem
    wyciąłem kształt w PCB taki jak obrys miedzi na tej płytce. Krawędź
    czołowa frezu jest również bardzo ostra - doskonale zagłębia się w
    materiał. Tak więc nie musisz zaczynać cięcia na zewnątrz materiału.

    A i jeszcze praktyczne uwagi. Może Ci się jakaś przyda - skoro o
    doświadczenia pytasz. Przestałem używać piły do wycinania fragmentów z
    większego arkusza PCB. Zamiast tego CNC + w/w frez. Jeśli chcę wyciąć
    zgrubny prostokąt do dalszej zabawy, to nawet nie stosuję żadnego softu
    poza samym kontrolerem. Z palca wklepuję G-kody (po ustawieniu prędkości
    zagłębiania i cięcia) i ładnie mi wycina. Dotyczy to również laminatu
    fotoczułego z nalepioną folią. Po wytrawieniu płytki, wrzucam ją na CNC,
    pobieram kształt docelowy z Eagle, transformuję go do ułożenia płytki na
    stole (bo znajdzie się ona w innym miejscu niż gdy wycinałem ją
    wstępnie) i docinam po pożądanego kształtu (nie zapominać o korekcie
    grubości narzędzia - kody G41/42). Tą samą transformację stosuję do
    wiercenia otworów potem.

    Przed dodaniem korekt:
    https://drive.google.com/file/d/0B5EZBCDOXXP7OEh1RU5
    XcjhpRWM/view?usp=sharing

    No i jeszcze jedna obserwacja - z czasem zautomatyzowałem sobie pracę. W
    Eagle oprócz standardowej warstwy Milling tworzę drugą - Milling
    zgrubny. Arkusz PCB najpierw wycinam millingiem zgrubnym, wytrawiam, a
    potem millingiem właściwym. I tu jest pewien zonk. Nie rozkminiłem go
    jeszcze. Po dodaniu drugiej warstwy milling, tą pierwszą należy
    korygować kodem G42 zamiast G41. Tak jakby ni z gruszki ni z pietruszki
    zaczął ją Eagle / kontroler traktować jako cięcie po wewnętrznej
    stronie. Grubość narzędzia trzeba więc odejmować zamiast dodawać. Póki
    co nie zawracam sobie tym głowy i przyjmuję jako dogmat. Nie mam czasu
    na dochodzenie.

    > A jak z krawędziami przy cięciu? Wychodzą w miarę ładne?

    Ba! Idealne. Są matowo gładkie. Ten frez działa jak pilnik. Zostawia
    pył, żadnych wiórów. Oczywiście w przypadku foto-płytek z naklejoną
    folią, krawędzie folii będą mocno poszarpane. Tak więc przy cięciu
    wstępnym takiego laminatu daj ze 2mm zapasu aby uniknąć naświetleń
    krawędzi. Sam laminat będzie miał krawędzie gładkie jak pupa niemowlaka
    (przynajmniej przy 12000 obr/min).

    > W kilku krokach. Bardziej zależy mi na razie na wykonaniu
    > precyzyjnych detali niż na przyspieszaniu produkcji. Frezem o którym
    > pisałem frezowałem po 0.75mm na głębokość 3,5mm przy posuwie 800, dwa
    > dni i było ok. Dzisiaj poległ. Myślę, że zmniejszenie posuwu lub
    > zbieranie po 0,5 pownno być bezpieczne dla niego.

    Posuw 800? Rajdowiec! Ja przy PCB stosuję 200. Boję się więcej. A to
    chyba zbliżona twardość materiału?
    Rozwiń sformułowanie, że po 2 dniach poległ. Złamałeś frez? Jeśli tak,
    to ja bym dał zbieranie po = grubość narzędzia - niewielki margines.
    Czyli przy 2mm średnicy, powiedzmy 1.75. Natomiast regulowałbym szybkość
    trawersowania. Narzędzie zużywa się więc lepiej zawsze wolniej niż szybciej.

    > Próbowałem też testowo jednopiórowym 3mm, idzie na raz ale nie
    > jestem zadowolony z krawędzi, wychodzą lekko jajowate, nie trzymają
    > wymiaru i obudowa się nie składa na wykonanych rantach. Dziwacznie to
    > wygląda. Jakby frez był stożkowy, ani zmiana posuwu ani zwiększenie
    > przejść na to nie wpływa. Kupiłęm już dwupiórowy 3mm, zobaczymy jak
    > będzie ;-)

    Będzie 2x lepiej :-D 2x więcej krawędzi zbierających w teorii daje 2x
    szybsze zbieranie. Jednakże martwi mnie to co napisałeś. Jakie masz
    obroty wrzeciona i moc silnika?
    Możesz pokazać efekt końcowy? Jaką masz maszynę?

    > Plexi do zabawy mam PERSPEX 923 5mm z A, jest ok ;-)

    Dziś zamówiłem dokładnie to samo za Twoją namową :-)

    --
    Pozdrawiam,
    Marek