    Subject: Re: Dalekopisy i Telex raz jeszcze
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    From: Atlantis <m...@w...pl>
    Date: Sun, 23 Apr 2017 10:50:50 +0200

    W dniu 2017-04-22 o 19:59, J.F. pisze:

    > A musisz analizowac ?
    > Dostac sie do nadajnika i elektromagnesu wlasciwego - powinno
    > wystarczyc do wysterowania.

    Oczywiście - mógłbym podpiąć to z pominięciem wzywaka. Tyle tylko, że on
    daje mi całkiem fajną możliwość włączania i wyłączania mechanizmu
    dalekopisu z poziomu interfejsu. Bez tego silnik będzie chodził cały
    czas. Dalekopisy projektowane z myślą o pracy na łączu stałym też były
    wyposażone w rodzaj wyłącznika czasowego - jeśli linia była nieaktywna
    przez pewien czas, napięcie było odcinane od silnika. Jeśli dobrze
    pamiętam, transmisję trzeba było rozpocząć od wysłania kilku znaków
    przełączenia na rejestr liter, aby u odbiorcy włączył się silnik.

    Jasne - mogę zupełnie wywalić wzywak i uruchamiać silnik za pomocą
    jakiegoś triaka umieszczonego w moim interfejsie. Wolałbym jednak tego
    uniknąć, zachowując oryginalny hardware w stanie niezmienionym.

    > Zobacz na R3 i R4 - wyglada mi to uklad pracy lokalnej, gdy zasilanie
    > pochodzi z lokalego zasilacza, a styk aIV1 odcina ten obwod od linii.

    Tak, wzywaki dalekopisowe posiadały funkcję pracy "na siebie". Odbiornik
    z nadajnikiem pracował wówczas na lokalnej pętli prądowej. Tryb ten był
    używany do szkolenia operatorów i zapisywana danych na taśmach
    perforowanych.
    Problem polega na tym, że aby uruchomić ten tryb trzeba wcisnąć jeden z
    przycisków na wzywaku. Dlatego właśnie uparłem się na symulowanie
    sygnału połaczenia przychodzącego z centrali - w ten sposób będę mógł
    cały proces zautomatyzować. Dalekopis będzie się włączał samoczynnie,
    gdy na wejściu interfejsu pojawi się nowa treść do wydrukowania.