  • 1. Data: 2017-04-22 13:43:26
    Temat: Dalekopisy i Telex raz jeszcze
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Wracając do omawianego niedawno tematu...

    Udało mi się zdobyć schemat wzywaka stosowanego w dalekopisie Zbrojovka
    Brno. Można go zobaczyć tutaj, wraz z paroma moimi komentarzami i
    opisami elementów, które udało mi się zidentyfikować.

    http://www.trioda.com/forum/download/file.php?id=698
    66&mode=view

    Kilka osób wspominało, że miało do czynienia z takimi urządzeniami,
    dlatego chciałbym zadać kilka pytań.

    1) Ktoś wspominał, że w stanie spoczynku w linii płynął prąd 5 mA (40 mA
    dopiero po nawiązaniu połączenia). Jeśli jednak dobrze interpretuję ten
    schemat, wygląda na to, że kondensator C2 przerywa ten obwód w stanie
    spoczynku. Wygląda na to, że jest on zwierany przez styk SZ IV po
    odebraniu połączenia, a przekaźnik polaryzowany SZ 12 56 jest wyzwalany
    prądem ładowanie tego kondensatora, po odwróceniu polaryzacji na linii.
    Czy takie rozwiązanie też było stosowane?
    2) Co na schemacie mogą oznaczać przerwy w połączeniach z pionowymi
    kolumnami liczb?
    3) Gdzie na schemacie znajduje się tarcza numerowa?

  • 2. Data: 2017-04-22 19:59:15
    Temat: Re: Dalekopisy i Telex raz jeszcze
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 22 Apr 2017 13:43:26 +0200, Atlantis napisał(a):
    > Wracając do omawianego niedawno tematu...
    > Udało mi się zdobyć schemat wzywaka stosowanego w dalekopisie Zbrojovka
> [...]

    skomplikowane bydle.

    A musisz analizowac ?
    Dostac sie do nadajnika i elektromagnesu wlasciwego - powinno
    wystarczyc do wysterowania.

    Zobacz na R3 i R4 - wyglada mi to uklad pracy lokalnej, gdy zasilanie
    pochodzi z lokalego zasilacza, a styk aIV1 odcina ten obwod od linii.

> [...]
    > odebraniu połączenia, a przekaźnik polaryzowany SZ 12 56 jest wyzwalany
    > prądem ładowanie tego kondensatora, po odwróceniu polaryzacji na linii.

    Razem z R2, to on mi wyglada na gasik, zeby styki nie iskrzyly.

    Tylko ktore ... moze nsi to tarcza numerowa ?

    A ten SZIV to troche dziwnie tam wlaczony.

    > 2) Co na schemacie mogą oznaczać przerwy w połączeniach z pionowymi
    > kolumnami liczb?

    Sam jestem ciekaw.

    Ale strzele - to jest jakis wielopozycyjny przelacznik, i przerwa w
    wypisanych pozycjach jest zwarta.
    12 i 13 - to byly pozycje do pracy w petli lokalnej.

    Gdzie jest cewka przekaznika "m" - tego od uruchamiania motoru.
    Czyzby to byla M ?

    J.

  • 3. Data: 2017-04-22 22:06:29
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

> [...]
    > Brno. Można go zobaczyć tutaj, wraz z paroma moimi komentarzami i
    > opisami elementów, które udało mi się zidentyfikować.

    Masz lepszy opis
    http://telefon.unas.cz/dalnopis/schema-t100.html

    A to chyba Siemens T100 tak w ogole (licencja ?)

    Te 1,2,3, ... 14 to chyba polaczenia na 50 stykowym gniezdzie/wtyku,
    na moj gust to na dole masz opisane te tryby.

    Przekazniki polaryzowana to ER ... a moze wrecz tylko jeden
    przekaznik, pozostale to chyba zwykle, w tym i SZ.

    Dwucewkowe ? Ciekawe ... a moze podwojne ?

    Typ R65 wygladaja na zwykle

    https://publi.cz/books/86/10.html
    fotki w googlu po wyszukaniu "rele r65 tesla" - tylko musisz pominac
    te samochodowe

    A tarczy nie widze. Moze to jest to w lewym gornym rogu podlaczone do
    I5,I6,I7 ?

    I manual do T100
    http://www.vmarsmanuals.co.uk/new/t100.htm

    J.

  • 4. Data: 2017-04-22 22:40:45
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Sat, 22 Apr 2017 22:06:29 +0200, J.F. napisał(a):

    > A tarczy nie widze. Moze to jest to w lewym gornym rogu podlaczone do
    > I5,I6,I7 ?

    Najbardziej na tarczę z tego wszystkiego wygląda ale jest narysowana
    nietypowo i ma nietypowy zestaw styków (w porównaniu do tego co się zna
    z aparatów CB) więc jakoś nie mogę się przekonać.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 5. Data: 2017-04-22 23:55:29
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 22 Apr 2017 22:40:45 +0200, Jacek Maciejewski napisał(a):

    > Najbardziej na tarczę z tego wszystkiego wygląda ale jest narysowana
    > nietypowo i ma nietypowy zestaw styków (w porównaniu do tego co się zna
    > z aparatów CB) więc jakoś nie mogę się przekonać.

    Popatrzylem na rozne fotki, i tarcza byla w teleksie.
    A ten wzywak to chyba osobna skrzynka ?

    Polaczen do telexu ze skrzynki malo.

    J.

  • 6. Data: 2017-04-23 08:42:02
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2017-04-22 o 23:55, J.F. pisze:

    > Popatrzylem na rozne fotki, i tarcza byla w teleksie.
    > A ten wzywak to chyba osobna skrzynka ?

    Zbrojovka Brno T100 posiada po prostu wbudowany wzywak.

  • 7. Data: 2017-04-23 10:50:50
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2017-04-22 o 19:59, J.F. pisze:

    > A musisz analizowac ?
    > Dostac sie do nadajnika i elektromagnesu wlasciwego - powinno
    > wystarczyc do wysterowania.

    Oczywiście - mógłbym podpiąć to z pominięciem wzywaka. Tyle tylko, że on
    daje mi całkiem fajną możliwość włączania i wyłączania mechanizmu
    dalekopisu z poziomu interfejsu. Bez tego silnik będzie chodził cały
    czas. Dalekopisy projektowane z myślą o pracy na łączu stałym też były
    wyposażone w rodzaj wyłącznika czasowego - jeśli linia była nieaktywna
    przez pewien czas, napięcie było odcinane od silnika. Jeśli dobrze
    pamiętam, transmisję trzeba było rozpocząć od wysłania kilku znaków
    przełączenia na rejestr liter, aby u odbiorcy włączył się silnik.

    Jasne - mogę zupełnie wywalić wzywak i uruchamiać silnik za pomocą
    jakiegoś triaka umieszczonego w moim interfejsie. Wolałbym jednak tego
    uniknąć, zachowując oryginalny hardware w stanie niezmienionym.

    > Zobacz na R3 i R4 - wyglada mi to uklad pracy lokalnej, gdy zasilanie
    > pochodzi z lokalego zasilacza, a styk aIV1 odcina ten obwod od linii.

    Tak, wzywaki dalekopisowe posiadały funkcję pracy "na siebie". Odbiornik
    z nadajnikiem pracował wówczas na lokalnej pętli prądowej. Tryb ten był
    używany do szkolenia operatorów i zapisywana danych na taśmach
    perforowanych.
    Problem polega na tym, że aby uruchomić ten tryb trzeba wcisnąć jeden z
    przycisków na wzywaku. Dlatego właśnie uparłem się na symulowanie
    sygnału połaczenia przychodzącego z centrali - w ten sposób będę mógł
    cały proces zautomatyzować. Dalekopis będzie się włączał samoczynnie,
    gdy na wejściu interfejsu pojawi się nowa treść do wydrukowania.

  • 8. Data: 2017-04-23 11:01:09
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2017-04-22 o 22:06, J.F. pisze:

    > Masz lepszy opis
    > http://telefon.unas.cz/dalnopis/schema-t100.html

    Wielkie dzięki. Co prawda opis po przetłumaczeniu przez Google nie do
    końca jasny, ale wygląda na to, że niektóre z moich założeń były błedne.
    C2 chyba jednak nie przerywa linii w trybie oczekiwania. Czym on w takim
    razie będzie? Jakiś gasik dla styków razem z R2? W takim razie czyżby
    nsi było tarczą numerową, zwieraną na czas trwania połączenia, aby
    przypadkowe ruszenia tarczą nie namieszało w transmisji?

    Czyżby R1 był rezystorem zmniejszającym prąd w stanie spoczynku,
    zwieranym po odebraniu połączenia?

    > A to chyba Siemens T100 tak w ogole (licencja ?)

    Tak, Zbrojovka Brno T100 był licencyjną wersją dalekopisu Siemensa,
    produkowaną w Czechosłowacji.

    > I manual do T100
    > http://www.vmarsmanuals.co.uk/new/t100.htm

    Ten manual już widziałem. Tyle tylko, że w tej chwili raczej się nie
    przyda - skupia się on na samym dalekopisie z takimi przystawkami jak
    czytnik albo dziurkarka karty perforowanej. Nie ma tam AFAIK mowy o
    konfiguracji ze wzywakiem, przeznaczonej do pracy w sieci Telex.

  • 9. Data: 2017-04-23 11:10:10
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello J.F.,

    Saturday, April 22, 2017, 11:55:29 PM, you wrote:

    > Popatrzylem na rozne fotki, i tarcza byla w teleksie.
    > A ten wzywak to chyba osobna skrzynka ?

    W starszych był osobną skrzynką. W T100 wzywak był wbudowany.

    > Polaczen do telexu ze skrzynki malo.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 10. Data: 2017-04-24 12:35:45
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Atlantis" napisał w wiadomości grup
    pl...

    >Oczywiście - mógłbym podpiąć to z pominięciem wzywaka. Tyle tylko, że
    >on
    >daje mi całkiem fajną możliwość włączania i wyłączania mechanizmu
    >dalekopisu z poziomu interfejsu.

    Miales info - odwrocenie petli, podlacz napiecie tak i siak, zobaczysz
    kiedy sie silnik wlacza.

    Albo ... omin i daj calkowicie osobny sposob wlaczania z interfejsu.

    J.