  • 21. Data: 2022-04-12 12:10:44
    Temat: Re: Dawny sposób wyprawiania skóry.
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-04-12, WM <c...@p...onet.pl> wrote:
> [...]
    -miasta_91_99808_214418_600x600.jpg

    awa-safian-bardzo-rzadkie-1743-i7663866916.html

    > Niektóre przetrwalniki mogą przeżyć wiele lat, więc lepiej uważać z
    > całowaniem okładki przez uszanowanie.
    >
    > Jest znany przypadek ożywienia zarodników bakterii wydobytych z jelit
    > pszczoły, której ciało przeleżało zalane w bursztynie 25 mln lat.
    > https://en.wikipedia.org/wiki/Endospore#Reactivation

    Myślę sobie, że dużo więcej bakterii kałowych dostało się na tę okładkę
    z rąk zainteresowanych niż zostało po zmiękczającej kupobróbce.

    --
    Marcin

  • 22. Data: 2022-04-12 12:27:23
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    czyli-sztuka-szafiannika-w-jezyku-francuskim-przez-p
    ana-de,NzQ4NjU0MzA/2/#info:metadata

    czyli-sztuka-szafiannika-w-jezyku-francuskim-przez-p
    ana-de,NzQ4NjU0MzA/12/#item

    > Fajnie się to w sumie czyta :)

    Dawniej było w modzie czytanie fragmentów książek na głos dla większego
    audytorium.
    Pisarze starali się zachować formę spójnej i zajmującej opowieści.
    Organizowano wieczorki w stylu znanym później z "Piwnicy pod Baranami".
    https://youtu.be/cC4DnNF1Abs

    WM

  • 23. Data: 2022-04-12 12:44:34
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

> [...]
    >
    > Myślę sobie, że dużo więcej bakterii kałowych dostało się na tę okładkę
    > z rąk zainteresowanych niż zostało po zmiękczającej kupobróbce.

    Autor pisze wyraźnie, że na Cyprze panowała groźna zaraza, o której
    roznoszenie posądzono psy.
    Zrezygnowano jednak z metod zapobiegania chorobie, bo zwyciężył interes
    producentów safianu.

    WM

  • 24. Data: 2022-04-12 14:05:57
    Od: a a <m...@g...com>

    On Tuesday, 12 April 2022 at 12:44:35 UTC+2, WM wrote:

> [...]
    > roznoszenie posądzono psy.
    > Zrezygnowano jednak z metod zapobiegania chorobie, bo zwyciężył interes

    Wirus czarnej ospy przetrwał w laboratoriach WHO 60 lat
    a woda pitna z Goczałkowic trafia do wielu miast
    a jej źródłem jest woda z rzeki Wisła, spiętrzona tamą, czyli woda powierzchniowa,
    rzeczna.
    Po spiętrzeniu, woda zalała tereny 2 cmentarzy.
    Cmentarza zmarłych na czarną ospę, z czasów zaboru austriackiego
    i nowszy cmentarz, z ktorego wypłynęły na powierzchnię trumny ze zwłokami, czaszki i
    plywały i były wyławiane na brzegu

    https://plus.dziennikzachodni.pl/jezioro-goczalkowic
    kie-60-lat-temu-zalalo-wies-dwa-koscioly-i-cmentarz/
    ar/10405669

    Zbiornik Goczałkowicki - Górnośląskie Przedsiębiorstwo ...
    https://www.gpw.katowice.pl/zbiornik-goczalkowicki.p
    hp

    Zbiornik Wody Goczałkowice jest akwenem płytkim i dla potencjalnego użytkownika nie
    znającego zmiennych warunków ani batymetrii zbiornika bardzo niebezpiecznym. Średnia
    głębokość zbiornika przy normalnym poziomie piętrzenia wynosi 5,5 m jednak na
    znacznej powierzchni nie przekracza 2 m.
    Goczałkowice: Ujęcie wody na dawnym cmentarzu - jak zbadać ...
    https://www.nieruchomosci.egospodarka.pl/grupy/...

    05.01.2022 ? kranów w naszych domach. W miejscu wsi wybudowano bowiem zbiornik
    goczałkowicki wraz ze stacją uzdatniania wody. Po gminie dzisiaj została jedna ulica
    Podgroble, włączona w administracyjne granice Chybia. ZOBACZ ARCHIWALNE ZDJĘCIA
    Mieszkańcy dawnego Zarzecza rozpierzchnięci są po całym kraju, ale ich wspomnienia o
    Jezioro Goczałkowickie 60 lat temu zalało wieś, dwa ...
    https://plus.dziennikzachodni.pl/jezioro...

    15.07.2016. Wiadomości. Jacek Drost. Jezioro Goczałkowickie 60 lat temu zalało wieś,
    dwa kościoły i cmentarz. Jacek Drost. Kiedy remontowali zbiornik i ...

    Szacowany czas czytania: 8 min

    Goczałkowice - cmentarze morowate czarna ospa zalane ...
    https://www.nieruchomosci.egospodarka.pl/grupy/...

    01.01.2022 ? hektarów, zbiornik wody pitnej dla Górnego Śląska. Woda zalała wioskę
    Zarzecze, dwa lata wcześniej wysiedlono z niej około 3 tysięcy mieszkańców. Woda
    zalała domu i

  • 25. Data: 2022-04-12 14:17:08
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    ure-dog-dung/

    > Ale enzymami to chyba nie garbowanie?
    > Nb. tu: https://pl.wikipedia.org/wiki/Garbowanie
    > Jest też w temacie wątku: "Przed garbowaniem usuwano resztki zasad za
    > pomocą kwasowych kąpieli z otrąb (fermentacja) oraz wytrawiano nawozem
    > (kurzym lub gołębim). Zawarte w nim enzymy proteolityczne hydrolizowały
    > białko skórne, zmydlały tłuszcz, usuwały wapno. Skóra po zabiegu była
    > bardziej ciągliwa i miękka. "

    Masz rację.
    W rzeczywistości garbowanie to tylko jeden z etapów wyprawiania skóry.

    WM

  • 26. Data: 2022-04-12 14:59:44
    Od: a a <m...@g...com>

    On Tuesday, 12 April 2022 at 14:17:10 UTC+2, WM wrote:

    > Masz rację.
    > W rzeczywistości garbowanie to tylko jeden z etapów wyprawiania skóry.
    >

    > WM
    tyle gadania o mące
    i nikt nie wie, że celem garbowania/ wyprawiania skóry jest usunięcie z niej tkanki
    tłuszczowej, podskornej, która ulega fermentacji, jelczeniu i gniciu w kontakcie z
    parą wodną zawartą w powietrzu i tlenem
    dodatkowo usuwa się wlosie ze skory, która ma przeznaczenie galanteryjne a nie
    futrzarskie

  • 27. Data: 2022-04-13 01:33:19
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-04-12, WM <c...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    > Pisarze starali się zachować formę spójnej i zajmującej opowieści.
    > Organizowano wieczorki w stylu znanym później z "Piwnicy pod Baranami".

    W Sposobie Wyprawiania podoba mi dzisiejszy kontrast pomiędzy formą,
    która zapewne ówcześnie była poprawnym językiem technicznym, a
    obecnością wyrazów, które dzisiaj bardziej pasują do języka potocznego,
    jeśli nie wręcz jego części nieco wulgarnej. Np. ten tam wszechobecny
    "gnoy". Teraz, w podobnym tekscie pisano by pewnie o ekskrementach.

    Albo: "skory kładą się w psi gnoy [..] rozciera i rozwalnia rękami; w to
    wkłada się skory, miesza się ie w tym gnoiu przez kilka minut.."

    Ten gnój brzmi współcześnie omalże sarkastycznie, "patrzcie jaka k@#@$&
    rewelacyjna metoda, muszę mieszać rękoma w kupie."

    --
    Marcin

  • 28. Data: 2022-04-13 01:34:46
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-04-12, WM <c...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    > roznoszenie posądzono psy.
    > Zrezygnowano jednak z metod zapobiegania chorobie, bo zwyciężył interes

    Ja o tym odnośniku do Allegro.

    --
    Marcin

  • 29. Data: 2022-04-13 11:56:52
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

> [...]
    >
    > Ten gnój brzmi współcześnie omalże sarkastycznie, "patrzcie jaka k@#@$&
    > rewelacyjna metoda, muszę mieszać rękoma w kupie."

    Jestem emerytem i czasu mi nie brakuje.
    Czasem dla rozrywki tropię różne ciekawostki w starych książkach i
    czasopismach.
    Wańkowicz mnie do tego zainspirował swoją książką "Karafka La Fontaine'a".
    Pamiętam, że podobne zbiory miał mój dziadek.
    Moda na kolekcjonowanie osobliwości jest bardzo stara i przybierała
    kiedyś ciekawe formy.
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Kunstkamera

    Trafiłem kiedyś na archiwalną informację o tym, że w mieście pojawi się
    niebawem "powrozobiegunka".
    Brzmiało to jak nazwa choroby, dyzenterii wychodzącej z człowieka niczym
    powróz :)
    Nic z tych rzeczy, można sprawdzić w starym słowniku, że
    "powrozobiegunka" to kobieta tańcząca na linie".

    WM

  • 30. Data: 2022-04-13 13:06:57
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "WM" napisał w wiadomości grup
    pl...

    >Masz rację.
    >W rzeczywistości garbowanie to tylko jeden z etapów wyprawiania
    >skóry.

    A tak swoją drogą ... jak wpasc na to, ze skóre trzeba wymoczyc w psim
    łajnie?

    Kiedys pies narobił na skóre, a pózniej sie okazało, ze miekka i fajna
    jest ?

    J.