  • 1. Data: 2024-04-27 14:59:18
    Temat: Ryby i kawitacja
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    Czołem,

    Tak mnie zaciekawiło, czy ryby, z gatunku szybszych, mają jakieś
    problemy z kawitacją ?

    --
    P. Jankisz
    Sygnaturka zastępcza

  • 2. Data: 2024-04-27 15:14:40
    Temat: Re: Ryby i kawitacja
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 27.04.2024 o 14:59, PeJot pisze:
    > Czołem,
    >
    > Tak mnie zaciekawiło, czy ryby, z gatunku szybszych, mają jakieś
    > problemy z kawitacją ?

    Nie mają, bo są długie. Poszukaj w necie informacji o amunicji do
    strzelania pod wodą z broni palnej. Taki pocisk jest bardzo długi w
    stosunku do kalibru i dzięki temu pomimo dużej prędkości nie tworzy
    kawitacji, tylko ma przepływ laminarny.

    Generalnie prędkość graniczną można policzyć. Są wzory do liczenia tego
    w przewodach i wykorzystuje się je przy projektowaniu rurociągów. Bardzo
    dawno temu zdawałem z tego egzamin, ale wówczas analitycznie się liczyło
    również te przepływy w cieczy i były to wzory empiryczne. Czyli po
    prostu dla zadanego modelu ktoś badał, kiedy jest kawitacja. Zmieniał
    parametry i badał. A potem na podstawie takich wyników opracowywał wzór.
    O ile mechanika płynów od lat 90-tych jakoś się bardzo skokowo nie
    posunęła do przodu, to z tego co wiem, nie było wówczas innych pomysłów
    na badanie tego zjawiska. Może teraz metodą elementów skończonych by się
    dało, ale tam masa parametrów wchodzi w rachubę.

    Kawitacja polega na tym, ze przy skokowym lokalnym spadku ciśnienia
    lokalnie ciecz z powodu mniejszego ciśnienia zmienia się w gaz. Na ten
    moment ma wpływ masa parametrów. W wypadku rym kluczowym może być
    ciśnienie. Im wyższe ciśnienie (głębiej), tym kawitacja następuje przy
    wy76ższej prędkości.
    --
    (~) Robert Tomasik

  • 3. Data: 2024-04-27 15:16:27
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    PeJot pisze:

    > Tak mnie zaciekawiło, czy ryby, z gatunku szybszych, mają jakieś
    > problemy z kawitacją ?

    Takie na przykład? Nie sądzę.

    https://pl.openfoodfacts.org/product/5900344000375

    Jarek

    --
    Yo no soy marinero, soy capitán
    Soy capitán, soy capitán

  • 4. Data: 2024-04-27 19:16:22
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 27/04/2024 14:59, PeJot wrote:
    > Tak mnie zaciekawiło, czy ryby, z gatunku szybszych, mają jakieś
    > problemy z kawitacją ?

    Może nie ryby, ale Rawka Błazen wykorzystuje kawitację do walenia po
    mordzie innych skorupiaków. Detale były w jakiejś popularnonaukowej
    gazecie kilka lat temu.

  • 5. Data: 2024-04-27 21:14:35
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    W dniu 27.04.2024 o 19:16, heby pisze:
    > Rawka Błazen

    Wikipedia rzecze tak:

    "Prędkość ciosów, najwyższa w świecie zwierzęcym, dochodzi do 100
    km/godz., a ich działanie wzmacniane jest przez efekt kawitacji. Zużyte
    w ten sposób odnóża odrastają. "

    Czyli natura nieźle się z fizyką dogadała.

    --
    P. Jankisz
    Sygnaturka zastępcza

  • 6. Data: 2024-04-28 00:59:27
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 27 Apr 2024 15:16:27 +0200, Jarosław Sokołowski napisał(a):

    > Takie na przykład? Nie sądzę.
    >
    > https://pl.openfoodfacts.org/product/5900344000375

    Kawitację to może mieć spożywający takiego szybkiego śledzika, o ile nie
    sprawdzi daty przydatności :D

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 7. Data: 2024-04-28 07:30:44
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2024-04-27, PeJot <P...@n...pl> wrote:

> [...]
    > w ten sposób odnóża odrastają. "
    >
    > Czyli natura nieźle się z fizyką dogadała.

    Tam jest tego trochę więcej. Miałem znajomego "materiałowca", który
    prowadził badania nad tym cholerstwem i twierdził, że to to potrafiło im
    rozwalić szybę akwarium. Natomiast to trochę więcej, to że te odnóża
    (końcówki) mają też ciekawą budową/strukturę dającą im odpowiednią
    wytrzymałość.

    --
    Marcin

  • 8. Data: 2024-04-29 11:43:44
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 27 Apr 2024 21:14:35 +0200, PeJot wrote:

> [...]
    > w ten sposób odnóża odrastają. "
    >
    > Czyli natura nieźle się z fizyką dogadała.

    Hm, czy ja dobrze liczę, ze cisnienie Bernouliego przy 30m/s
    to ~450kPa czyli 4.5 atm?

    No to faktycznie juz przy 14m/s kawitacja nieunikniona?
    a to 51km/h lub 25.5 węzła ... ale były szybsze okręty,
    i delfiny chyba też szybsze. No i śruby szybsze.

    Rację ma Robert, że to jeszcze od kształtu, wymiarów i rodzaju
    przepływu zależy?

    J.

  • 9. Data: 2024-04-29 13:05:15
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 29.04.2024 o 11:43, J.F pisze:

    > Rację ma Robert, że to jeszcze od kształtu, wymiarów i rodzaju
    > przepływu zależy?

    Gęstości i lepkości cieczy. Jej składu chemicznego, bo przy różnych
    ciśnieniach paruje. Temperatury, bo przy różnych temperaturach paruje. I
    pewnie jeszcze kilku rzeczy, o których nie pomyśleliśmy. Dla typowych
    przypadków w poradnikach są tabelki po prostu. Warto o zjawisku
    wiedzieć, by zawczasu przykładowo pompę wyłączyć.

    Wątpię, by ktoś ryby badał. na pewno badano amunicję, przy czym chyba
    tylko Rosjanie robią coś takiego seryjnie (https://tinyurl.com/mw5cazv3
    oraz https://tinyurl.com/452y5tw9). Reszta nurków kusz, albo noży do
    walki używa.

    Rosjanie również kombinowali z torpedami. Szkwał im wyszedł.

    --
    (~) Robert Tomasik

  • 10. Data: 2024-04-30 15:09:09
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 29 Apr 2024 13:05:15 +0200, Robert Tomasik wrote:

> [...]
    > wiedzieć, by zawczasu przykładowo pompę wyłączyć.
    >
    > Wątpię, by ktoś ryby badał. na pewno badano amunicję, przy czym chyba

    Strzały z kuszy nie maja duzej predkosci?

    > Rosjanie również kombinowali z torpedami. Szkwał im wyszedł.

    Nie wiem jak to działa, ale parowanie na powierzchni korpusu chyba
    powinno pomagac w zmiejszeniu oporów ? :-)
    Gorzej ze śrubami, i chyba z mikrofonami do namierzania.

    Poza tym torpedy głebiej pływaja, to moze mniejszy wpływ ...
    a śruby ... torpeda ma okreslony zasieg, wiecej śruba wytrzymac nie
    musi.

    Ale te 30m/s ... wychodzi mi, ze pompa o promieniu wirnika 0.6m i
    3000rpm tyle osiaga ...

    Duze bydle - moze takie sie tak szybko nie kręcą ...

    J.