  • 71. Data: 2017-07-11 12:14:00
    Temat: Re: Discovery SC - wymiękłem...
    Od: SW3 <s...@p...fm.invalid>

    W dniu 10.07.2017 o 22:34 Andrzej P. Wozniak
    <u...@p...onet.pl.invalid> pisze:

    > Po drugie - skąd wziąłeś mile angielskie? W oryginale tytuł brzmi "Vingt
    > mille lieues sous les mers", są to zatem mile francuskie (właściwie ligi,
    > 1 lieue = 3898 m). Mniejszym błędem byłoby użycie mil morskich, bo rzecz
    > dotyczy żeglugi.

    No to może szkoda, że tłumacz nie przeliczył - bym się nie pomylił. Ale
    jednak nie przeliczył. Tym bardziej więc nie ma powodu przeliczać mil
    angielskich, które są bardziej znane.

    Zresztą pozaukładowe jednostki miar trafiają się nie tylko w
    obcojęzycznych tekstach. Np. w lotnictwie wysokość lotu podaje się w
    stopach (setkach stóp) - czyli co, robiąc program o lotnictwie należy za
    każdym razem przeliczać na metry? Zaokrąglać czy nie?
    Co dalej? W filmie z PRL należy przeliczyć PLZ na PLN? A może jeszcze
    przeliczyć siłę nabywczą?
    Używane w przysłowiach łuty, tynfy, miarki oczywiście też zastąpić
    aktualnymi jednostkami?

    --
    SW3
    ----

  • 72. Data: 2017-07-11 12:25:04
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Piotr,

    Tuesday, July 11, 2017, 11:16:18 AM, you wrote:

    > Przy moim słuchu "pierwszego stopnia" (rozróżniam kiedy grają a kiedy
    > nie) nie zrobiło by mi to żadnej różnicy :)

    Problem nie w równomiernym zjeździe ale w tym, że poszczególne głosy
    mogą zjechać inaczej. Piszczałki drewniane są bardzo wrażliwe na
    różnice wilgotności względnej i potrafią odjechać bardzo daleko.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 73. Data: 2017-07-11 13:56:01
    Temat: Re: OT: Discovery SC - wymiękłem...
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    Użytkownik "Waldemar" <w...@z...fu-berlin.de> napisał w wiadomości

    > Fakt, oni te s dobrzy w te klocki. Chyba z tej samej serii była produkcja
    > jakiegoś innego samochodu. I lektor cały czas mówił coś o jakieś Dżessi.
    > Chodziło o chassis.

    Czy ty też byś wybaczył, jakby po polsku mówili "has-s-is", czyli tak, jak
    napisane, zamiast "szas-i"?
    Acha, Dla ęgliszmenuff - yahdeh dho Pasewalk (oczywiście po ęgjełlszku
    czytane) nah peevoh oorzhnonhtsh sheh...
    (Sram na to, czy "prawidłowo" to zapisałem, i tak każdy to inaczej zapisze,
    wiec nie będę się pieścić).
    Przepraszam za uniesienie się, mojej rodzinie niewiele brakło, bym w ogóle
    nie mówił po polsku. Kresy, Sybir... Na szczęście dziadkowie skutecznie
    uciekli... domyślacie się, o co biega?

    --
    Psy kochają przyjaciół i gryzą wrogów,
    (C) Zygmunt Freud.

  • 74. Data: 2017-07-11 14:05:16
    Od: SW3 <s...@p...fm.invalid>

    W dniu 11.07.2017 o 11:58 Yakhub <a...@a...aa> pisze:

    > Wyobraź sobie, że przeczytasz/usłyszysz, że jakiś samochód przejeżdża
    > 100 mil na galonie benzyny. Spróbuj teraz na szybko odpowiedzieć, czy ta

    Jak usłyszę 100 mil na galonie to będę wiedział, że:
    - tam w ten sposób podają spalanie
    - używają galonów i mil (u nas by było ile kilometrów na litrze)
    - podano okrągłą liczbę więc pewnie jest mało precyzyjna, być może z
    kosmosu

    > Tymczasem, jak zobaczysz "2,3l/100km"

    to pomyślę, że zrobiono jakiś pomiar i tyle właśnie wyszło. Dwa i trzy
    dziesiąte.

    --
    SW3
    ----

  • 75. Data: 2017-07-11 14:10:13
    Od: Yakhub <a...@a...aa>

    Dnia Tue, 11 Jul 2017 14:05:16 +0200, SW3 napisał(a):

> [...]
    > - używają galonów i mil (u nas by było ile kilometrów na litrze)
    > - podano okrągłą liczbę więc pewnie jest mało precyzyjna, być może z

    Ale nie masz zielonego pojęcia, czy to dużo, czy mało, i czy w ogóle mieści
    się z zakresie realnych wartości.

    --
    Yakhub

  • 76. Data: 2017-07-11 14:44:01
    Od: p...@g...pl

    W dniu wtorek, 11 lipca 2017 11:16:05 UTC+2 użytkownik Piotr Gałka napisał:

    > Poszukałem. Kołacze mi się po głowie, że jakieś 5 lat temu przeglądałem
    > te papiery (bo przestały się mieścić) i pozbyłem się makulatury.

    Dzięki. Znalazłem coś takiego http://www.dirksprojects.nl/index.php?Lan=polish&Pag
    e=Tuner/piano_tuner_40.php dosyć podobne do tego co opisywałeś, czyli wpierw się
    nagrywa, później program oblicza co tam trzeba i można wg. niego stroić. Tylko nie ma
    w nim tych kółek o których pisałeś - więc chyba to nie to. W wersji darmowej pozwala
    na dostrojenie A w kilku oktawach. Cena pełnej wersji ... khem ... 338E :) To jest
    równowartość 6-7 wizyt stroiciela.

    A nie możesz wziąć innego stroiciela?
    Tu masz np. http://www.spsf.pl/kategoria/nasi-czlonkowie/wojewod
    ztwo-pomorskie/

    Pozdrawiam

  • 77. Data: 2017-07-11 15:25:34
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    (dało by się wyłączyć QP?)
    Użytkownik "SW3" <s...@p...fm.invalid> napisał w wiadomości
> [...]
    > stopach (setkach stóp) - czyli co, robiąc program o lotnictwie należy za
    > każdym razem przeliczać na metry? Zaokrąglać czy nie?

    O Jezu, nie ruszać stóp! Chu^Hałowo to wygląda(ło by), gdy np, w programie o
    katastrofie lotniczej, czy w ogóle, jakimkolwiek lotniczym, kontroler mówi
    "wyrównaj do poziomu 300 (a to jest w setkach stóp zawsze), bądź wyrównaj do
    poziomu 30 tysięcy stóp, a nagle tłumacz pieprznie "wyrównaj do poziomu
    dziesięciu tysięcy czterystu czterdziestu metrów" (tyle dokładnie wychodzi z
    przeliczenia). Ja ŻĄDAM, by lektor podawał w stopach, jak w oryginale było w
    stopach, to samo dla każdej innej jednostki. A jak chcą przeliczać, niech
    dadzą jako napis u dołu. Często wraz z emisją programu, nadawane są
    dodatkowe sygnały, więc to tak może pójść, ostatecznie, kto nie może, to
    sobie na kalkulatorze przeliczy wysokość w stopach, przemnoży przez 0.3048 i
    dostanie wysokość w metrach. A przy okazji, jak podzieli przez 3, to
    dostanie wysokość w jardach.

    > Co dalej? W filmie z PRL należy przeliczyć PLZ na PLN? A może jeszcze
    > przeliczyć siłę nabywczą?

    To ja już wolę życie w KRLD, stabilniejsze i przewidywalniejsze.
    Przeliczać można, tylko mądrze, aby nie zaciemniać przekazu.

    > Używane w przysłowiach łuty, tynfy, miarki oczywiście też zastąpić
    > aktualnymi jednostkami?

    Nie. Żądam tłumaczenia z oryginalnymi jednostkami, zgadzam się natomiast na
    takie zorganizowanie pracy lektora, bądź napisów na dole (co już robiono i
    było bardzo sympatyczne), gdzie podaną wartość w milach, PSI, furlongach,
    wiorstach (a każda inna...), itd., przeliczano na odpowiednie jednostki
    metryczne, nie naruszając jednocześnie treści przekazu. Dobra, leci film o
    starożytnej Grecji. Starożytni Grecy pokusili się o przeliczenie, jak gruba
    jest atmosfera ziemi (!), bo coś podejrzewali, że po zachodzie słońca, nie
    robi się od razu ciemno. Wyszło im 18 stadionów (źle wyszło, ale sposób
    myślenia i podstawy ku temu były, że szanujcie Greków, ludzie... A jeszcze
    jak dokładnie policzyli rozmiar równika, to szacun, szacun, szacun...
    Walnęli się chyba o niecały 1 %, jak na tamte czasy, to rewelacja) Ciekaw
    jestem, jak to Discovery, czy niestety, "Naszjonal Dżełografik" chyba też,
    przedstawią? Obawiam się, że coś popierdo^H^Hniczą.
    Wracając do tej sprawy z kontrolerem - jak to wygląda, gdy kontroler każe
    wejść na wysokość 300, pilot tak ustawia na autopilocie, a lektor nagle syfi
    jakimś 10 tysięcy z kawałkiem... (A te 440 metrów może mieć znaczenie (i
    niestety, miewa, wyszukać?) dla bezpieczeństwa lotu). I niech go ręka Boska
    broni, obcinać ten kawałek w metrach. Każdy, kto nie ma dyskalkulii, bardzo
    łatwo zgrubnie przeliczy stopy na metry - wartość w stopach podzieli przez
    3, bądź jeśli mu łatwiej, pomnoży przez 3 i podzieli porzez 10. I tak nie
    wyjdzie dokładnie, ale zgrubnie oszacuje. Do dokładnych ma kalkulator,
    obecnie w każdym telefonie, nawet takim dla seniora. A nawet wyszukiwarka
    google, też ma kalkulator wbudowany - wpisuje się działanie i dostaje wynik.

  • 78. Data: 2017-07-11 16:44:31
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2017-07-11 o 14:44, p...@g...pl pisze:

> [...]
    na dostrojenie A w kilku oktawach. Cena pełnej wersji ... khem ... 338E :) To jest

    Wygląda na inny.
    Pewności nie mam, bo może wybiera się sposób pokazywania dostrojenia.
    To mi przypomniało, że na ekranie tamtego chyba też jest klawiatura i
    pokazuje który klawisz się stroi.

    Tamten na pewno najpierw chciał posłuchać (standard to chyba po 5
    uderzeń) kolejnych A.

    To był program sprzed 15 lat. Może już nie ma go na rynku.

    > A nie możesz wziąć innego stroiciela?
    > Tu masz np. http://www.spsf.pl/kategoria/nasi-czlonkowie/wojewod
    ztwo-pomorskie/

    Mniej więcej to napisałem pisząc, że tego gościa nie mam zamiaru ściągać.
    P.G.

  • 79. Data: 2017-07-11 21:21:47
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2017-07-11 o 15:25, HF5BS pisze: