    From: Waldemar <w...@z...fu-berlin.de>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Dlaczego uszkodzi?em akumulatorki?
    Date: Mon, 3 Jul 2017 16:28:16 +0200

    Am 03.07.2017 um 14:59 schrieb Adam:

    > Kwasowy samochodowy też można ugotować, jeśli w którejś z cel opadnie
    > masa czynna. Na zaciskach niecałe 13V, a bąbelki lecą niczym z wody
    > sodowej.

    Tylko tutaj ograniczenie prądu zadziała poprawnie i nie zagotuje reszty.
    Gotujesz tylko przy ładowaniu stałym napięciem. Przy LiIon prąd może być
    w normie, a mimo to na coponiektórych ogniwach napięcie wzrośnie
    znacznie i zrobi się niezłe bum. Dlatego ładowarki LiIon mają fazę
    balansowania (wtedy można ładować baterie bez balanserów), gdzie prąd
    ładowania jest ograniczany do 0.1-0.2 Imax przez pewien czas i napięcie
    jest w prawdopodobnym zakresie. Dopiero potem prąd jest podwyższany i
    przy Vmax ładowanie przestawiane na podtrzymanie (ok. 0.01Imax) lub
    wyłączane kompletnie.
    Baterie, szczególnie większe bez balanserów to trochę rosyjska ruletka.
    Szczególnie, że odpowiedne układy są dostępne za grosze.

    Waldek