  • 1. Data: 2010-04-14 18:16:09
    Temat: Dobór mosfeta do DC/DC step-up
    Od: EM <e...@p...onet.pl>

    Witam
    Potrzebuję dobrać odpowiedni MOSFET N-Ch 55V najchętniej IPAK lub DPAK
    do kontrolera step-up LM3478.
    http://www.national.com/pf/LM/LM3478.html
    Spodziewane napięcie sterujące bramki do 7V (nawet mniej), czyli jakiś
    Logic Level. Driver daje do 1A w piku, chce by pracował na
    częstotliwości minimum 500kHz.

    No i teraz mam problem, jak dobrać MOSFET by całość miała możliwie małe
    straty - dużą sprawność.
    Mogę wybrać tranzystor o małym RDSon, ale wtedy ma on dużą pojemność
    bramki, co pewnie wpłynie na całkowite straty
    IRLU3114Z
    http://zefiryn.tme.pl/dok/a03/irlr3114zpbf.pdf

    Co prawda w datasheet układu jest o wyznaczaniu mocy strat (str. 16).
    Czy najlepiej po prostu sobie zrobić jakiś arkusz do obliczeń i
    podstawić kilka typów tranzystorów?

    Proszę o pomoc w tej kwestii.

    EM

  • 2. Data: 2010-04-14 19:39:03
    Temat: Re: Dobór mosfeta do DC/DC step-up
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello EM,

    Wednesday, April 14, 2010, 8:16:09 PM, you wrote:

> [...]
    > Spodziewane napięcie sterujące bramki do 7V (nawet mniej), czyli jakiś
    > Logic Level. Driver daje do 1A w piku, chce by pracował na

    Dlaczego tak wysoko?

    > No i teraz mam problem, jak dobrać MOSFET by całość miała możliwie małe
    > straty - dużą sprawność.

    Zacznij od zmniejszenia częstotliwości.

    Co do dobierania MOSFETa - niby jak mamy pomóc, skoro w ogóle nie
    podajesz parametrów przetwornicy?

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 3. Data: 2010-04-14 20:06:13
    Od: EM <e...@p...onet.pl>

    RoMan Mandziejewicz pisze:

    > Dlaczego tak wysoko?

    Aby dławik był mały ~10uH

    > Zacznij od zmniejszenia częstotliwości.
    >
    > Co do dobierania MOSFETa - niby jak mamy pomóc, skoro w ogóle nie
    > podajesz parametrów przetwornicy?

    Generalnie parametry przetwornicy:
    Vin 6-15V
    Vout 24V 1,5A
    Dobra sprawność (najchętniej >90%); małe gabaryty (6cm2)

    Na scalonym DC/DC z kluczem raczej ciężko coś takiego osiągnąć. Do tej
    pory używam LT3477, ale to trochę za mała moc. Rozważam LT3478, ale to
    też będzie mała moc.
    --
    Pozdr
    EM

  • 4. Data: 2010-04-14 20:33:16
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello EM,

    Wednesday, April 14, 2010, 10:06:13 PM, you wrote:

    > Aby dławik był mały ~10uH

    Jasne. Ale przy podanych niżej parametrach dławik 10uH starcza już
    przy 200 kHz - po czorta pchać się w wielkie częstotliwości, skoro i
    tak dławikiem SMD tego nie załatwisz? Uprzedzając: dławik szpulkowy
    przy tej mocy, to spore nieporozumienie.

    > Generalnie parametry przetwornicy:
    > Vin 6-15V

    OMG! Skąd taki rozrzut?

    > Vout 24V 1,5A
    > Dobra sprawność (najchętniej >90%); małe gabaryty (6cm2)

    A ma przy okazji służyć jako fontanna i ciążę usuwać? Na 6 cm^2 nie
    odprowadzisz ciepła strat. Bądź realistą!

    > Na scalonym DC/DC z kluczem raczej ciężko coś takiego osiągnąć. Do tej
    > pory używam LT3477, ale to trochę za mała moc. Rozważam LT3478, ale to
    > też będzie mała moc.

    Zdecydowanie za mała - dla tak szerokiego zakresu napięć wejściowych
    potrzebujesz klucza przełączającego prąd 7.5A bez większych strat.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 5. Data: 2010-04-15 05:53:04
    Od: "EM" <e...@p...onet.pl>

    Dzięki serdeczne za odpowiedź

> [...]
    > tak dławikiem SMD tego nie załatwisz? Uprzedzając: dławik szpulkowy
    > przy tej mocy, to spore nieporozumienie.
    Proszę napisz coś więcej o dławiku, dlaczego nie szpulkowy. Są spore dławiki
    ekranowane tego typu.
    Albo zobacz na gotowe rozwiąznia, co prawda synchroniczny buck:
    http://pl.farnell.com/artesyn/ldo10c-005w05-sj/przet
    wornik-dc-dc-niklowana-0-59/dp/1632916?Ntt=ldo10c
    ale 50W mocy wyjściowej 1,7cm2 płytki.

    > OMG! Skąd taki rozrzut?
    Z wymaganej uniwersalności. Z tego co wiem, to jest problem z niskim
    napięciem, gdyż płyną duże prądy.

    > A ma przy okazji służyć jako fontanna i ciążę usuwać? Na 6 cm^2 nie
    > odprowadzisz ciepła strat. Bądź realistą!
    Jeśli chodzi o ciepło to jest możliwość radiatora właśnie dla tranzystora.
    Sprawność może być 85%.

    > Zdecydowanie za mała - dla tak szerokiego zakresu napięć wejściowych
    > potrzebujesz klucza przełączającego prąd 7.5A bez większych strat.
    Dlatego szukam rozwiązania z zewnętrznym kluczem.
    Na 3477 osiągnąłem parametry Vin 6V, Vut 13V 1,5A. Wielkość płytki w
    okolicach tego co podałem. Potrzebuję praktycznie 2x większą moc na wyjściu.
    Wielkość może być większa, ale bez przesady.

    W rozwiązaniu z 3477 zastosowałem małe dławiki szpulkowe szeregowo Erocore
    po 3u3H. Dobrałem częstotliwość pracy tak, by osiągnąć maksymalną sprawność
    i mi wyszło, że dla 500kHz jest dobrze.

    Byłbym wdzięczny za jakiś tutorial, jak podejść do tematu. Począwszy od
    wyboru trybu pracy, częstotliwości, indukcyjności, parametrów dławika.

  • 6. Data: 2010-04-15 07:27:58
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello EM,

    Thursday, April 15, 2010, 7:53:04 AM, you wrote:

    > Dzięki serdeczne za odpowiedź
    > Proszę napisz coś więcej o dławiku, dlaczego nie szpulkowy.

    Dlatego, że szpulkowe sieją zakłóceniami. To jest antena ferrytowa a
    nie dławik mocy.

    > Są spore dławiki ekranowane tego typu.

    Są, ale nie na takie prądy. Największy dławik ekranowany 1207 10uH
    jest na 6.7A - jakbyś trochę zmniejszył wymagania minimalnego napięcia
    - dałby radę. Przy 6V nie poradzi.

    > Albo zobacz na gotowe rozwiąznia, co prawda synchroniczny buck:
    > http://pl.farnell.com/artesyn/ldo10c-005w05-sj/przet
    wornik-dc-dc-niklowana-0-59/dp/1632916?Ntt=ldo10c
    > ale 50W mocy wyjściowej 1,7cm2 płytki.

    Ale to jest step-down a nie step-up! Średni prąd dławika w step-down
    == prąd wyjściowy. U Ciebie średni prąd dławika przy 6V na wejściu
    jest ponad czterokrotnie wyższy od wejściowego. Na dokładkę w
    step-down masz prostownik synchroniczny.
    O tym, czy wierzę w możliwość ciągłej pracy przetwornicy rzekomo 10A z
    dławikiem nawijanym drucikiem 0.7 mm pisać szkoda.

    > Z wymaganej uniwersalności. Z tego co wiem, to jest problem z niskim
    > napięciem, gdyż płyną duże prądy.

    Dokładnie.

    > Jeśli chodzi o ciepło to jest możliwość radiatora właśnie dla tranzystora.

    Radiator przy 500 kHz? Trzeba skracać do minimum doprowadzenia.
    Dławik szpulkowy 10uH 10A 0R031 da prawie 1.5W strat...

    > Sprawność może być 85%.

    Czyli jeszcze więcej ciepła do rozproszenia...

    [...]

    > Byłbym wdzięczny za jakiś tutorial, jak podejść do tematu. Począwszy od
    > wyboru trybu pracy, częstotliwości, indukcyjności, parametrów dławika.

    Ale już Ci podpowiedziałem - na dławiku 10uH wystarczy 200 kHz.
    Pamiętaj, że prąd dławika przekracza 7A - czyli wszędzie krótkie i
    grube scieżki.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 7. Data: 2010-04-15 09:36:40
    Od: "EM" <e...@p...onet.pl>

    > Są, ale nie na takie prądy. Największy dławik ekranowany 1207 10uH
    > jest na 6.7A - jakbyś trochę zmniejszył wymagania minimalnego napięcia
    > - dałby radę. Przy 6V nie poradzi.

    Poszukam, w takim razie może jednak bym zwiększył częstotliwość, i np 4u7H
    już by się znalazł z odpowiednim prądem?

    Tak czy owak, na razie nie padła żadna propozycja tranzystorka.
    --
    Pozdr
    EM

  • 8. Data: 2010-04-15 09:41:28
    Od: Paweł Sujkowski <p...@n...com>

    > Tak czy owak, na razie nie padła żadna propozycja tranzystorka.

    A sprawdzałeś co proponuje Webench ze strony nationala dla tego scalaka?
    O ile pamiętam obsługuje LM3478 i w wynikowym projekcie są propozycje
    wszystkich elementów.

    Paweł

  • 9. Data: 2010-04-15 09:45:34
    Od: "EM" <e...@p...onet.pl>

    > A sprawdzałeś co proponuje Webench ze strony nationala dla tego scalaka? O
    > ile pamiętam obsługuje LM3478 i w wynikowym projekcie są propozycje
    > wszystkich elementów.

    W sumie nie sprawdzałem, zobaczę.
    Ale po pewnych przemyśleniach skłaniam się jednak do układów Lineara np.
    LT3755

    Tam chyba nie mają webencha

    EM

  • 10. Data: 2010-04-15 10:05:53
    Od: "EM" <e...@p...onet.pl>

    Użytkownik "EM" <e...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Poszukam, w takim razie może jednak bym zwiększył częstotliwość, i np 4u7H
    > już by się znalazł z odpowiednim prądem?

    Erocore PID1207-100 Isat 11,2A, Irms 6,026
    PID1207-4R7 Isat 16,47 , Irms 8,25A - chyba wystarczy?
    --
    Pozdr
    EM