    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Dokładność GPSa siedzącego kilka godzin w jednym miejscu
    Date: Wed, 6 May 2015 18:26:44 +0200

    On 2015-05-05 22:47, J.F. wrote:

    >Kiedyś głupio zapytalem geodety z jaką dokladnoscią są ustawiane
    >takie znaczniki to po 5 minutach wykładu okazało się że z nijaką.
    >Tzn. nie wiadomo.

    Tym bardziej nie mamy jak sprawdzic rzeczywistej dokladnosci :-)
    Ale od czasu wprowadzenia pomiarow satelitarnych, nie tylko GPS, wiele
    systemow koordynat mapowych uleglo korekcji lub zmianie :-)

    >Przypuszczam że tak wiedza tajna nie jest.

    Z duza dokladnoscia to jednak moze byc na granicy tajnosci.

    Czesc jawna jest tutaj
    1247

    Milego czytania :-)

    >O, pal sześć ten błąd, kolega ma w dzienniku budowy wpisane pomiary z
    >dokladnością do trzech miejsc po przecinku, a używali tylko taśmy
    >mierniczej, bo im tak wyszlo na kalkulatorach. Wiedza teoretyczna o
    >miernictwie i matematyce a praktyczna jak mierzyć oborę w błocie po
    >kolana to dwie odległe domeny. Takoż dowiedziałem się od znawcy
    >tematu.

    Ja tam nie wiem, ale tasma miernicza ma podzialke do milimetra (chyba
    ze nie ma), to te trzy miejsca wydaja sie usprawiedliwione :-)

    Zreszta fizycy szkoleni w bledach, podaja np tak ladunek elektronu
    1.602176565(35)×10^-19 C

    I rozumiec to trzeba +/-35 ... u mnie w szkole to by wysmiali :-)

    A geodetow, przynajmniej tych madrzejszych, nalezy jednak podziwiac.
    Oni naprawde duze dokladnosci uzyskiwali.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Inch

    In 1946 the Commonwealth Science Congress recommended a yard of
    exactly 0.9144 metres for adoption throughout the British
    Commonwealth.
    This was adopted by Canada in 1951.
    The United States, the United Kingdom, Canada, Australia, New Zealand
    and South Africa signed a treaty agreeing to the same standards on 1
    July 1959.
    This gives an inch of exactly 25.4 mm.
    However, the United States retains the 1/39.37 definition for survey
    purposes creating a slight difference between the international and US
    survey inches;
    the difference is 2 millionths of the US survey inch.[29] This is
    approximately 1/8 in a mile.

    I im przeszkadza/lo ...

    Osobiscie to jestem bardzo ciekaw jakie sa dokladnosci poziomic
    uzywanych w teodolitach/niwelatorach.
    I na ile mozna wierzyc np oficjalnej wysokosci polskich Rysow.

    Bo GPS pokazuje istotnie inna, i teraz pytanie - na ile to kwestia
    grawitacji, a na ile dokladnosci pomiarowej.

    J.