  • 1. Data: 2015-05-05 21:54:13
    Temat: Dokładność GPSa siedzącego kilka godzin w jednym miejscu
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    Cześć. Troszkę OT.

    Wystawiam GPSa w szczerym polu, na kilka godzin. Zbieram kazdy pomiar.
    Interesuje mnie tylko długość, szerokośc.

    Jaką *praktycznie* dokladnośc mogę uzyskać uśredniając tysiące pomiarów
    z czasu wielu godzin? Ja wiem że teoretyczna dokladnośc wynosi 1-3m ale
    dla pomiaru dynamicznego. A ja mam uśredniany. Uzyskam więcej czy będzie
    bład stały który mi to uniemożliwi?

    Interesuje mnie 1m :) A konkretnie chciałbym bez udziału geodetów
    ustalić czy przypadkiem ktoś mnie na ogrodzeniu nie oszukał :) Na 3 palce :)

  • 2. Data: 2015-05-05 22:46:51
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    Google cię zbanowało ?

    http://www.gartrip.de/long.htm

    he position of a fixed point was recorded for a whole week, in 30
    seconds intervals. This should show the properties of the position error
    by GPS. The records are shown as scatter plots, histograms and with a
    list of characteristics

  • 3. Data: 2015-05-05 22:47:20
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 05 May 2015 21:54:13 +0200, Sebastian Biały napisał(a):
> [...]
    > z czasu wielu godzin? Ja wiem że teoretyczna dokladnośc wynosi 1-3m ale
    > dla pomiaru dynamicznego. A ja mam uśredniany.

    A bo to wiadomo jaki bedzie, na slupku geodezyjnym polozyc, czy jak ?

    W szczerym polu odczyt bedzie krazyl po paru metrach, to usrednienie
    powinno dac przynajmniej o rzad wielkosci lepiej.

    Uwazaj na tryb samochodowy - niektore jak polozysz, to nie zmienia
    pozycji.

    > Uzyskam więcej czy będzie
    > bład stały który mi to uniemożliwi?

    Bedzie blad staly, chocby z aktualnego stanu jonosfery.
    Chyba ze usrednisz przez pare dob.

    Przydalby sie geodezyjny odbiornik, one jednak dokladniejsze.

    > Interesuje mnie 1m :) A konkretnie chciałbym bez udziału geodetów
    > ustalić czy przypadkiem ktoś mnie na ogrodzeniu nie oszukał :) Na 3 palce :)

    A potrafisz przeliczyc na wspolrzedne geodetow ?
    Oni chyba innych uzywaja, i juz na samym przeliczniku bedzie blad :-)

    J.

  • 4. Data: 2015-05-05 22:59:41
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    > Interesuje mnie 1m :) A konkretnie chciałbym bez udziału geodetów
    > ustalić czy przypadkiem ktoś mnie na ogrodzeniu nie oszukał :) Na 3
    > palce :)
    nic nie osiągniesz. ja wykazałem błąd geodetów o całą klatkę schodową,
    ale powiedziano mi że linie podziału działek"dociąga" się do naturalnych
    granic.
    ToMasz

  • 5. Data: 2015-05-06 17:40:41
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2015-05-05 22:46, sundayman wrote:
    > Google cię zbanowało ?
    > http://www.gartrip.de/long.htm

    Tą i kilka innych widziałem. Na zadnej nie ma informacji czy istnieje
    błąd pozycjonowania w postaci stalego offsetu, lub przynajmniej
    pływającego offsetu w dłuższym okresie czasu.

  • 6. Data: 2015-05-06 17:45:46
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2015-05-05 22:47, J.F. wrote:
    > A bo to wiadomo jaki bedzie, na slupku geodezyjnym polozyc, czy jak ?

    Kiedyś głupio zapytalem geodety z jaką dokladnoscią są ustawiane takie
    znaczniki to po 5 minutach wykładu okazało się że z nijaką. Tzn. nie
    wiadomo.

    > Bedzie blad staly, chocby z aktualnego stanu jonosfery.
    > Chyba ze usrednisz przez pare dob.

    Ok, to powiedzmy że kilka dni, mam czas.

    > A potrafisz przeliczyc na wspolrzedne geodetow ?

    Przypuszczam że tak wiedza tajna nie jest.

    > Oni chyba innych uzywaja, i juz na samym przeliczniku bedzie blad :-)

    O, pal sześć ten błąd, kolega ma w dzienniku budowy wpisane pomiary z
    dokladnością do trzech miejsc po przecinku, a używali tylko taśmy
    mierniczej, bo im tak wyszlo na kalkulatorach. Wiedza teoretyczna o
    miernictwie i matematyce a praktyczna jak mierzyć oborę w błocie po
    kolana to dwie odległe domeny. Takoż dowiedziałem się od znawcy tematu.

  • 7. Data: 2015-05-06 17:46:27
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2015-05-05 22:59, ToMasz wrote:
    > nic nie osiągniesz.

    Nie o szarpanie z urzednikami chodzi. Chodzi raczej o zwycięstwo moralne :)

  • 8. Data: 2015-05-06 18:26:44
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    On 2015-05-05 22:47, J.F. wrote:

    >Kiedyś głupio zapytalem geodety z jaką dokladnoscią są ustawiane
    >takie znaczniki to po 5 minutach wykładu okazało się że z nijaką.
    >Tzn. nie wiadomo.

    Tym bardziej nie mamy jak sprawdzic rzeczywistej dokladnosci :-)
    Ale od czasu wprowadzenia pomiarow satelitarnych, nie tylko GPS, wiele
    systemow koordynat mapowych uleglo korekcji lub zmianie :-)

    >Przypuszczam że tak wiedza tajna nie jest.

    Z duza dokladnoscia to jednak moze byc na granicy tajnosci.

    Czesc jawna jest tutaj
    1247

    Milego czytania :-)

> [...]
    >miernictwie i matematyce a praktyczna jak mierzyć oborę w błocie po
    >kolana to dwie odległe domeny. Takoż dowiedziałem się od znawcy

    Ja tam nie wiem, ale tasma miernicza ma podzialke do milimetra (chyba
    ze nie ma), to te trzy miejsca wydaja sie usprawiedliwione :-)

    Zreszta fizycy szkoleni w bledach, podaja np tak ladunek elektronu
    1.602176565(35)×10^-19 C

    I rozumiec to trzeba +/-35 ... u mnie w szkole to by wysmiali :-)

    A geodetow, przynajmniej tych madrzejszych, nalezy jednak podziwiac.
    Oni naprawde duze dokladnosci uzyskiwali.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Inch

    In 1946 the Commonwealth Science Congress recommended a yard of
    exactly 0.9144 metres for adoption throughout the British
    Commonwealth.
    This was adopted by Canada in 1951.
    The United States, the United Kingdom, Canada, Australia, New Zealand
    and South Africa signed a treaty agreeing to the same standards on 1
    July 1959.
    This gives an inch of exactly 25.4 mm.
    However, the United States retains the 1/39.37 definition for survey
    purposes creating a slight difference between the international and US
    survey inches;
    the difference is 2 millionths of the US survey inch.[29] This is
    approximately 1/8 in a mile.

    I im przeszkadza/lo ...

    Osobiscie to jestem bardzo ciekaw jakie sa dokladnosci poziomic
    uzywanych w teodolitach/niwelatorach.
    I na ile mozna wierzyc np oficjalnej wysokosci polskich Rysow.

    Bo GPS pokazuje istotnie inna, i teraz pytanie - na ile to kwestia
    grawitacji, a na ile dokladnosci pomiarowej.

    J.

  • 9. Data: 2015-05-06 18:41:44
    Od: "JanT.KRK" <J...@g...com>

> [...]
    > Wiedza teoretyczna o miernictwie i matematyce a praktyczna jak mierzyć
    > oborę w błocie po kolana to dwie odległe domeny.

    czyżby się znowu znalazł specjalista -
    po jaką cholerę geodeci kupowaliby odbiorniki GPS po paręnaście tysięcy,
    pomiar wykonywaliby przez pół godziny i całą sesję wysyłali do
    "ośrodka obliczeniowego" i po dwóch dniach mieliby dane "do trzech"
    miejsc po przecinku z takim dziwnym dopiskiem, że współrzędne
    określone są z błędem średnim +- 5 cm - i jeszcze za możliwość
    wykorzystania danych oraz stacji referencyjnej muszą płacić -
    skoro to wszystko można zrobić gps samochodowym?
    a z dokładnością do metra to można krokami i na drugim brzegu rzeki.

    JanT.

  • 10. Data: 2015-05-06 18:44:12
    Od: "JanT.KRK" <J...@g...com>

    W dniu 2015-05-05 o 22:59, ToMasz pisze:
    > ja wykazałem błąd geodetów o całą klatkę schodową, ale powiedziano mi
    > że linie podziału działek"dociąga" się do naturalnych granic.

    oto następny specjalista - nie wie o czym mówi ale mówi
    czyżby ... na prezydenta?

    JanT.