    From: sundayman <s...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Druk dwustronny - jak? (długi wątek)
    Date: Wed, 29 Mar 2017 17:53:55 +0200

    > Tzn. nie tylko brzegi koperty są zlepione ze sobą ale i przyklejone do
    > PCB? Oczywiście poza "roboczym" obszarem. To masz na myśli?

    Brzegi kopertki są sklejone ze sobą - normalnie.
    Ale - jak włożysz PCB do środka, to musisz całą kopertkę unieruchomić do
    PCB. Inaczej byle dotknięcie i ci się rozjedzie PCB z kopertką.
    Jeżeli masz naświetlarkę dwustronna to nie ma problemu, ale ja mam
    jednostronną i muszę najpierw naświetlić jedną stronę, obrócić PCB i
    naświetlić drugą stronę.

    Dlatego przyklejam tą kopertkę do PCB jakoś z boku, żeby było "na stałe"

    > Powiedz mi jeszcze przy jakim świetle pracujesz by nie naświetlało
    > płytki a było na tyle silne byś widział co robisz? Lampa biurkowa LED
    > jest ok? W swoich lampkach biurkowych mam możliwość zmiany koloru
    > oświetlenia jako ciepłe, neutralne, zimne. Przypuszczam, że ciepłe nie
    > naświetli płytki.

    Nie ma takiego problemu w ogóle.
    Odklejam z laminatu ochronną folię, wsadzam w "kopertkę", przyklejam
    kopertkę do PCB, potem kładę na naświetlarce.
    Wszystko robię przy normalnym oświetleniu - albo sztucznym albo dziennym
    (no w pełnym słońcu bym pewnie nie radził).

    Wszystkie te czynności to kilkadziesiąt 2-3 minuty.
    Nie zauważyłem żadnego problemu - myślę, że emulsja jest bardzo mało
    wrażliwa na widzialne światło.

    Naświetlanie halogenem 500W to chyba jakieś długie dziesiątki minut (nie
    robiłem, ale chyba ktoś pisał). Tak, że żadne specjalne światło nie jest
    konieczne.