    Subject: Re: Dziwne rozładowanie Li-Ion
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    From: BaSk <piszcie.sobie.n@berdyczow>
    Date: Sat, 30 Apr 2016 09:12:24 +0200

    W dniu 2016-04-30 o 08:26, Zbynek Ltd. pisze:
    > Telewizja kłamie. Znaczy wiki kłamie. Znaczy nie mówi całej prawdy.
    > Są aku, gdzie znamionowe ma 3.6V i są takie gdzie jest to 3.7.

    O tych dwóch napięciach Wiki jak raz podaje, więc się nie czepiaj ;-)

    > Napięcie maksymalne to 4.2V. Czasem 4.25V. I nawet, bodajże, 4.3V.

    Ano właśnie, samo określenie "Li-Ion" nie jest jednoznaczne, bo są
    jeszcze różne składy chemiczne / struktury / itp. no i wynikające z nich
    różne wartości napięcia górnego.

    > Bezpiecznie jest korzystać z ładowarek od kompletu. Coby nie zrobić
    > sobie kuku.

    Ale w urządzenie jest wbudowana taka sobie, typu "wolno-ładowarka", i
    ślimaczy się ponad 8'35 h, natomiast moja (dość tandetna) ładowarka typu
    szybkiego - napełnia to samo ogniwo w 2'22 i nie widzę też tego, by
    jakoś większe napięcie było na ogniwie po jego napełnieniu. Czy to
    pierwszą, czy drugą. Maksymalne odczyty to circa 4,24 V (również przy
    tej "wolnej"), więc jeżeli "wynik końcowy" jest zbliżony, to chyba
    wszystko OK.?
    W tych dwóch ładowarkach mam całkiem inne elementy pod kontrolą. Ową
    powolną zasilam z "wtykówki USB" (takiej na 220 V), poprzez taki
    niedrogi mini-miernik USB, podający U, I, ilość nasypanych mAh, oraz
    czas ładowania. Niby sporo danych, ale nieco mnie irytuje dość niska
    czułość w zakresie natężenia: potrzebowałbym jeszcze jakieś "pół cyfry"
    więcej ;-) No i napięcie jest mierzone nie na ogniwie, ale jeszcze
    przed układem elektronicznym (ładowarką). Dlatego nie wiem ile jeszcze
    będzie ładować. Zaś do tej "szybkiej" mogę wprawdzie podpiąć multimetr,
    ale łatwe jest to tylko w zakresie napięcia (czyli odwrotnie niż w tej
    "wolnej").