  • 1. Data: 2016-04-29 14:48:17
    Temat: Dziwne rozładowanie Li-Ion
    Od: "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl>

    Elo

    Spotkał się ktoś z bardzo, bardzo, bardzo szybkim rozładowaniem pod
    koniec pojemności akumulatora Li-Ion?

    Mianowicie aku z przenośnego radia firmy AEG. Zaznaczam firmę, jako
    tzw. markową. Więc używającą, być może, markowych aku, choć bez
    identyfikacji na zgrzewce.

    Rozładowywałem aku na rezystorze, prądem ok. 280mA, czyli 1/3C.
    Kontrolowałem co 15 minut napięcie. Napięcie spadło do 3,50V. Po 10
    minutach było już tylko 0. Zero, null, nic. Fakt, że było to pod
    koniec pojemności, czyli 3,50 było przy rozładowaniu do końca
    nominalnej pojemności. A nawet ciut więcej niż nominalnej.

    Sprawdzałem pojemności wielu aku, ale ten mnie zdziwił. Zwykle przy
    prądzie 1/3C od 3,50V do 2,50V mijało 1,5-2 godzin. A tu nagle od
    3,50 do zera w 10 minut.

    Ktoś ma jakieś wnioski? Pomysły? Przemyślenia? :-)

    Zbyszek
    PGP key: 0xE09DDDC1

  • 2. Data: 2016-04-29 15:06:02
    Temat: Re: Dziwne rozładowanie Li-Ion
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Zbynek Ltd." napisał w wiadomości
    >Mianowicie aku z przenośnego radia firmy AEG. Zaznaczam firmę, jako
    >tzw. markową. Więc używającą, być może, markowych aku, choć bez
    >identyfikacji na zgrzewce.

    Oj naiwny - wystarczy spojrzec co to za radia i w jakiej cenie, zeby
    podejrzewac, ze to tania chinszczyzna.

> [...]
    >2,50V mijało 1,5-2 godzin. A tu nagle od 3,50 do zera w 10 minut.
    >Ktoś ma jakieś wnioski? Pomysły? Przemyślenia? :-)

    Normalne - akumulatorek ma wbudowane zabezpieczenie, ktore ponizej
    pewno napiecia odcina dalsze rozladowanie.
    Zacznij ladowac pradem np 1mA i zobaczysz jak szybko mu te 3.5V
    powroci - i przy ladowaniu, i po odlaczeniu ladowania.

    Ale prawde mowiac takie szybkie rozladowanie nie powinno Cie dziwic -
    NiMH/Cd maja podobnie. Dosc dlugo trzymaja napiecie ~1.2V, a potem
    dosc gwaltownie spada.
    Owszem - przy obciazeniu opornikiem spada rowniez prad, wiec napiecie
    spada juz wolniej.

    Zas Li-ion wrecz nie wolno rozladowywac do zera - a tam do zera -
    odciecie jak widzisz dziala w okolicach 3V.

    J.

  • 3. Data: 2016-04-29 15:25:35
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Zbynek Ltd. <s...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    > koniec pojemności, czyli 3,50 było przy rozładowaniu do końca
    > nominalnej pojemności. A nawet ciut więcej niż nominalnej.

    Wbudowany scalak odcina.

    --
    http://www.chmurka.net/

  • 4. Data: 2016-04-29 15:48:35
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    W akumulatorku od e papierosa takie zachowanie oznacza konwulsje przed zgonem
    akumulatorka.

  • 5. Data: 2016-04-29 16:07:08
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Zenek Kapelinder" napisał w wiadomości
    >W akumulatorku od e papierosa takie zachowanie oznacza konwulsje
    >przed zgonem akumulatorka.

    A jestes pewien, ze zgon ogniwa, a nie odciecie przez zabezpieczenie ?

    Oczywiscie patrzac na ogniwo z zabezpieczeniem jako calosc, mozna
    twierdzic, ze zgon nastapil ... ale tak naprawde odwracalny.

    J.

  • 6. Data: 2016-04-29 16:54:20
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    W 134 procentach jestem pewny ze to zgon akumulatorka. Jak jest zgon elektroniki
    akumulatorka to nie naladujesz i nie rozladujesz. Rocznie zuzywam ze trzy
    akumulatorki. Przez trzy lata zlapalem troche doswiadczenia w tej materi.

  • 7. Data: 2016-04-29 17:04:35
    Od: "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl>

    J.F. napisał(a) :

    > Oj naiwny - wystarczy spojrzec co to za radia i w jakiej cenie, zeby
    > podejrzewac, ze to tania chinszczyzna.

    Firma OK, ale cena też OK :-) Czyli niska, więc może i od majfrendów.

> [...]
    > spada juz wolniej.
    >
    > Zas Li-ion wrecz nie wolno rozladowywac do zera - a tam do zera -
    > odciecie jak widzisz dziala w okolicach 3V.

    FAktycznie jest elektronika. Jak zdjąłem koszulkę to zobaczyłem.
    Prędzej widziałem tylko coś a'la bezpiecznik. Który okazał się
    termicznym na 55st.

    Czyli, na szczęście, nie rozładowało do zera, tylko odcięło. Pewnie
    coś koło 3.40V skoro było to do 10 minut po przekroczeniu 3.50. W
    innych aku, rozładowywanych prądem 1/3C lub trochę większym, czas
    spadku od 3.50V do 3.0 to było około 1-1.5 godz. Więc w tym
    przypadku odcięcie mogło nastąpić około 3.40-3.50V.

    Zbyszek
    PGP key: 0xE09DDDC1

  • 8. Data: 2016-04-29 17:09:32
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 29 Apr 2016 14:48:17 +0200, "Zbynek Ltd."
    <s...@p...onet.pl> wrote:
    > Rozładowywałem aku na rezystorze, prądem ok. 280mA, czyli 1/3C.
    > Kontrolowałem co 15 minut napięcie. Napięcie spadło do 3,50V. Po 10
    > minutach było już tylko 0. Zero, null, nic.

    wygląda jakby bateria miała wbudowany układ zabezpieczający przed
    głębokim rozładowaniem, taki układ nazywa się PCB i często jest
    montowany na terminalach aku.

    --
    Marek

  • 9. Data: 2016-04-29 17:20:17
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Z tego co napisales wynika ze mozesz ten akumulatorek wyrzucic.

  • 10. Data: 2016-04-29 17:23:43
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Zenek Kapelinder pisze:
> [...]
    akumulatorki. Przez trzy lata zlapalem troche doswiadczenia w tej materi.

    Progi odcięcia są ustawialne np w fazie produkcji tudzież programowalne.

    --
    AlexY
    http://www.pg.gda.pl/~agatek/netq.html